A GDPR első hatása a Facebookra: csökkenő felhasználói szám Európában

A Facebook a 2018 második negyedéves üzleti eredményeinek ismertetése során  a vezetők sokat beszéltek arról, mit tapasztalnak a GDPR bevezetése óta.

Többek között kiderült, hogy Európában 1 millióval csökkent a Facebook havi felhasználói száma (3 millióval a napi), amit Zuckerberg a GDPR-hez kötött. Más piacokon ebben az időszakban nem volt negatív változás, még az USA felhasználók körében sem, ahol a Cambrigde Analytica botrány azért eléggé megtépázta a cég hírnevét.
Valószínűleg ezért van, hogy a GDPR kapcsán bevezetett erősebb engedélyezéshez kötik a felhasználói szám csökkenését, hiszen májusban mindenkinek megjelent az ablak, amiben lehetősége volt letiltani a Facebook egyes adatkövetési megoldásait, vagy a Facebookot magát.

A GDPR hatás?
A GDPR hatás?

Egyébként a csökkenés nem olyan drámai.
Havi szinten 377 millióról 376 millióra, napi szinten pedig 282 millióról 279 millióra csökkent a szám.
Ha pedig ez csak a GDPR-hoz köthető, nincs félnivaló, hiszen már mindenkinek megjelentek májusban azok a bizonyos ablakok, amik miatt elveszhettek a felhasználók.

A Facebooknál egyébként nem érzik azt, hogy a GDPR szignifikánsan befolyásolná a bevételeiket, de elismerték, hogy a második negyedévben még nem gyűrűzött be az összes hatás (június 30. a második negyedév vége).
Ugyanakkor biztatónak látják, hogy az emberek megerősítették (egyrészt a szabályzatok újra elfogadását célzó űrlapokon és a weboldalakon is), hogy használni akarják a Facebookot.
Például a legtöbb ember engedélyezte azt is, hogy megjelenhetnek náluk harmadik felektől származó adatokon alapuló hirdetések (értsd: remarketing, saját adat alapú egyéni célközönségek).

Azt is látják persze, hogy a hirdetők egy része még csak most alkalmazkodik az új szabályokhoz. Összességében korainak látják azt, hogy komolyabb következtetéseket vonjanak le – vagy legalább is azt, hogy ezeket meg is osszák velünk.

Kíváncsi leszek, hogyan alakulnak majd a számok a következő időszakban, és jó lenne látni, hogyan alakult a Facebook többi nagy platformjánál ugyanez az arány. De sajnos a Messengerről, az Instagramról és a Whatsappról nem adtak ki hasonló infót. De más számokat igen, amiket ebben a cikkben lehet részletesen elolvasni.