Tele volt minden portál megint egy kutatással, ami arról szól, hogy a Facebook bajban van, mert elveszti a tinédzsereket. Az eMarketeer mutattak ki, hogy a 18-24 évesek között már most is többen hazsnálják a Snapchatet Amerikában, mint a Facebookot, és a tendenciák alapján ez a következő években csak erősödni fog. Ebben a cikkben többek között erről lesz szó, de aki figyel, a teljes piacról is pontosabb képet kap. 🙂
A felhasználók mozgása persze ez csak félig rossz hír a Facebooknak, hiszen az Instagram elég erős és elég jól növekszik még akkor is, ha ez inkább a 20-30 közöttiek közösségi hálózata. Persze a kutatásnak legjobban a Snapchat örülhet, meg is emelkedett a Snap Inc. részvényeinek az ára 6%-kal.
Ok, ezek az amerikai számok, de mi a helyzet itthon?
Egyrészről azt gondolnánk, hogy hozzánk is bejönnek ezek a trendek előbb-utóbb, másrészt viszont azt is látjuk, hogy a magyar piac néha teljesen máshogy működik. Lásd pl. a Twittert.
Nézzük meg a problémát két oldalról, először is a Facebook saját számai alapján!
Ha a Facebook felhasználók összetételét nézzük, azt látjuk, hogy a tendencia folytatódik: a fiatalok száma csökken, az időseké növekszik.
Az Instagram kicsit máshogy alakul: itt minden korcsoport növekszik, bár a növekedés sokkal nagyobb az idősebbek körében, mint a fiataloknál. Persze az alap is más, hiszen 1-2 éve már többen használták az Instagramot, mint most, így az idősebb csoportoknak könnyebb nagyobb növekedést produlálnia.
Persze nem szabad elfelejteni, hogy ezek az adatok a felhasználók saját bevallásaiból származnak, ezért fordulhat elő az, hogy a 18-24 éves felhasználói korosztály a Facebookon 20%-kal nagyobb létszámban van jelen, mint a valóságban (KSH adatai alapján). De még a 25-34 közötti korosztály is pár százalékkal nagyobb számban van jelen a Facebookon, mint az ország lakosai között. Az ok persze egyszerű: aki 13 alatt van és szeretne Facebookozni, kicsit idősebbnek vallja magát.
Sajnos a Snapchattől saját adatokat nem tudunk, de vannak hazai mérések, amik segíthetnek tájékozódni.
Ilyen adatokat kaptam már többször a MediaQ-tól, és ezeket öszevetve lehet már valamilyen fogalmunk.
Először is lássuk a mostani aktuális állapotot a MediaQ számai alapján:
Itt a számok kicsit mások, de az arányok nagyjából stimmelnek. Amit látunk az, hogy a Facebook felhasználókhoz képest a Snapchaten kb. 10%-nyi ember van, Instagramhoz képest pedig kb. 35%.
Ha pedig az időszakot nézzük, fél év alatt a Snapchat felhasználók száma nagyjából 15%-kal nőtt Magyarországon a MediaQ adatai alapján.
Az online eltöltött idő eloszlásával kapcsolatos aktuális adatokat a következő táblázatban találjátok.
A nemzetközi trendek valamilyen szinten itthon os láthatók: a Facebook mint platform egyre kevésbé vonzzó a fiataloknak. Persze a Facebook (mint cég) kezében ott van az Instagram, a Messenger és a Whatsapp, amik viszont kifejezetten izgalmasak nekik.
A Facebook tehát felkészült, kérdés, hogy a cégek, akiknek a fiatalok a célcsoportjai, felkészültek-e.