A Facebook, az Instagram és a Messenger nem csak rengeteg felhasználóval rendelkezik, de egyre több olyan megoldást is kínálnak, amik a weboldalaknak, mobil appoknak, hírleveleknek kínálnak egyre hatékonyabb alternatívákat. A Facebook már több esetben kijelentette például, hogy kkv-k számára a legjobb mobil weboldal az egy Facebook oldal.
Frissítés: a Millásreggeliben is kérdeztek a témáról. Ezen a linken tudjátok meghallgatni, 15:35-nél kezdődik a beszélgetés.
Ma a weboldalak és a webáruházak különböző verziói a legtöbb cég esetében a digitális jelenlét alapköveinek számítanak. Sokan el sem tudják képzelni az üzleti életet a webes megjelenésük nélkül, míg a közösségi platformokra csak, mint egyfajta kiegészítőre, jobb esetben forgalomterelőre gondolnak.
Ugyanakkor a háttérben komoly átrendeződés zajlik. A közösségi oldalak, a Facebookkal (és annak leányaival) az élen, egyre több olyan szolgáltatást nyújtanak, amik megkérdőjelezhetik az egyéb webes megjelenések létjogosultságát.
Azzal ugyanis, hogy például a Facebookba egyre több olyan funkció kerül bele, amiket korábban csak weboldalakon értünk el, alapvetően változik meg az internetezés egyensúlya.
Ma már egyáltalán nem meglepő, hogy nem kell elhagynunk a Facebookot több esetben.
Például ha elolvasnánk egy portál cikkét, akkor az a Facebookon belül jelenik meg instant cikk formájában. Ha megnéznénk egy terméket, akkor egy Facebook oldal bolt szekciójában találhatunk részleteket, ha pedig kíváncsiak vagyunk egy cég szolgáltatásaira, akkor a Facebook oldal szolgáltatások szekciójában vannak részletek. A hírlevél feliratkozás és egy egyszerűbb nyereményjáték is megoldható a legnagyobb közösségi hálózaton belül egy Lead hirdetésen keresztül is.
A Messengerben pedig a vásárlás utáni értesítések érkezhetnek a vevőkkel, akik ráadásul egyre gyakrabban itt, a Facebook chat jogutódjában veszik fel a kapcsolatot a cégekkel, miközben chat botokkal beszélgetnek.
A változás a mobil weboldalakat sem kíméli, ugyanis látogatásuk jelentős része Facebookon belülről érkezik, a közösségi hálózat saját böngészőjéből.
Csupa-csupa olyan tevékenység, amiért korábban weboldalakra mentünk, vagy amikhez e-mailt kellett írni, ma már a Facebook család valamelyik tagjának felületén történik meg.
Ugyanakkor a weboldalak mellett a mobil alkalmazásokra is komoly veszélyt jelentenek a közösségi platformok.
A mobil alkalmazásokkal ugyanis sok a gond:
– le kell tölteni az appot, ami gyakran több száz megabyte,
– gyakran kell frissíteni,
– minden alkalmazás máshogy néz ki, más funkciói vannak, amiket meg kell ismerni,
– a cégnek, aki publikálta az appot, kell hozzá rendszeresen tartalmat és frissítést biztosítani,
– a fejlesztőnek fel kell készülni a különböző platformok rengeteg különböző eszközére.
Közben pedig az alkalmazásokkal kapcsolatos felhasználási szokások is folyamatosan változnak:
– a felhasználók az okostelefonon töltött idejük 90%-át alkalmazásban töltik, de nem mindegy melyikben. ugyanis:
– amerikai felhasználók az alkalmazással töltött idejük 80%-át 3 alkalmazásban töltik, miközben:
– amerikai felhasználók fele egyetlen appot sem tölt le,
– 10-ből 5 alkalmazást 10-nél kevesebb alkalommal nyitnak meg,
– a mobil weboldalak jelentős része Facebookon belül jelenik meg, a Facebook saját böngészőjében.
A legtöbb mobil alkalmazás funkciója Facebook oldalak, mobil weboldalak, Messenger botok, és speciális Facebook funkciók segítségével megoldható.
Amire egy étteremnek, masszázs szalonnak, webáruháznak általában szüksége van, azt a Facebook + Messenger páros segítségével meg tudja oldani. Ehhez pedig egy app fejlesztési költségének a töredékére van csak szüksége.
Mobil app, webáruház, landing page, apróhirdetési portál, hírportál, eseménytámogatás… csak néhány feladat, amit most elsősorban webfelületen jelenik meg. De a Facebook, a Messenger és az Instagram egyre több funkciót tudnak helyettesíteni. Ezen a képen részletesen meg tudod nézni, melyiket hogyan.
Mit várhatunk a közeljövőben?
Már jelenleg is számos példát látunk arra, hogy kkv-któl Facebook oldalon, Messenger segítségével kérnek ajánlatot. Ez a trend erősödni fog. A funkciók bővülésének köszönhetően a vásárlás a weboldalakról Facebook- oldalakra, vagy éppen Messengeren belülre kerül.
A Facebook és az Instagram lokáció alapú hirdetései offline hirdetési megoldásoktól (akár szórólapoktól, plakátoktól) is el tudják venni a büdzsét a célozhatóságuknak köszönhetően. A legtöbb mobil alkalmazás feleslegessé válik, hiszen az értesítések, a frissítések, a tartalmak be tudnak kerülni Messengerbe vagy Facebookba, ami a cégnek kevesebb fejlesztési költséget jelent, a felhasználóknak pedig egyszerűbb élményt és kapcsolatfelvételt, hiszen nem kell speciális boltokból letöltögetni sok-száz megabyte-os alkalmazásokat.
Összefoglalva: a közösségi média és az üzenetküldő platformok, az okostelefonoknak hála, egyre nehezebb helyzetbe hozzák a hagyományos webet és a mobil alkalmazásokat is. Hamarosan az a veszély fenyegeti a cégeket, hogy a Facebook (pontosabban a Facebook család) lesz az üzleti internet gerince is.
Ez önmagában rengeteg jó lehetőséget rejt, azonban kiszolgáltatottá is tesz, hiszen egyre több szálon kötődünk néhány felülethez. Éppen ezért érdemes időben lépni, és kihasználni az üzleti potenciálokat, de felkészülni arra is, hogy a függőséget csökkentsük.