Az elmúlt időben sok támadás érte a Facebookot abban, hogy milyen felelőssége van a hírfolyam algoritmusnak az álhírek terjedéséért. Az amerikai elnökválasztási kampánykörül kialakult helyzet volt az utolsó csepp a pohárban.
Bár korábban többször próbált már fellépni az ügyben algoritmus frissítésekkel a közösségi platform, eddig ez nem volt elég eredményes. Most éppen ezért tovább lépnek. Több eszközzel, több felületen küzdenek a kamuhírek terjedése ellen. Bár egyelőre csak az USÁban, de végre komolyabb eszközöket tesztelnek.
Nézzük sorban, hogy mit!
1. Könnyebb jelentés
Egyszerűsítik az álhírnek tűnő posztok jelentését. Nyilván az, hogy egy ember álhírnek jelent egy posztot, az nem lesz önmagában hatással, de sok jelentés után nagyobb figyelmet fognak neki szentelni.
2. Jelölés a bejegyzésnél
Azokat a bejegyzéseket, amiknek a hitelességét független tény ellenőrzők vitatják, a Facebook jelölni fogja, ráadásul elég látványos módon.
Ami különösen érdekes, és valószínűleg hatékony is lesz az az, hogy a vitatottnak jelölt posztokat ugyan meg lehet továbbra is osztani, de a megosztás előtt meg fog jelenni egy felugró ablak, ami figyelmeztet, hogy ez vitatott hitelességű tartalom.
Ez valószínűleg sokaknak elveszi a kedvét a megosztástól, hiszen a Facebook pletykákról szóló kutatásainál kiderült, ha valakit szembesítenek azzal, hogy valótlan tartalmat osztott meg, akkor ő gyakran törli le utólag a bejegyzését.
Ez a megelőzés valószínűleg komolyan fogja akadályozni a terjedést.
3. Megosztás figyelés
A hírfolyam algoritmusnál mindig figyelik a közösség reakcióit. Azt vették észre például, ha egy cikk olvasása után kevesebb valószínűséggel osztják meg az emberek a hírt, akkor itt valószínűleg félretájékoztatás történt. Éppen ezért ezt a jelzést tesztelni fogják, különösen azoknál a cikkeknél, amik nagyon eltérnek a megosztás arányában a többitől.
4. Megszüntetik a pénzügyi ösztönzést a spamereknél
Nagyon sok olyan portál van, amelyik abból él, hogy hiteles médiumok megjelenését és nevét másolják, miközben álhírek terjesztésére szakosodnak. Gyakorlatilag azért gyártanak kamu híreket, mert ezek a megfogalmazásuk és a témájuk miatt tömegeket vonzzanak. A tömegek pedig bevételeket jelentenek a portálon megjelenített hirdetések segítségével.
Éppen ezért több dolgot fog tenni a Facebook annak érdekében, hogy ne érje meg pénzügyileg álhírekre szakosodni.
Egyrészről kizárják a hirdetési rendszerükből a hamis domaineket, másrészről pedig átvizsgálják a különböző portálokat azért, hogy kiderüljön, hol kell valami intézkedést végrehajtani a tartalom alapján.
Vagyis megpróbálják ellehetetleníteni azokat a felületeket, amik az álhírek terjesztéséből élnek.
Azt gondolom, hogy az álhírgyártól oldalak bevételtermelési képességének csökkentése, és a megosztások megakadályozása akár hatékony is lehet.
Kíváncsian várom, mik lesznek a tapasztalataik, és mikor fog ideérni hozzánk a rendszer.