A felhasználók jelentős része talán nem is tud róla, de van a Facebookon egy “bökés” nevezetű funkció. A Poke (megbök) gomb valaha kiemelt helyen volt, és bár most sem törölték el, de jól elbújtatták a tovább gomb mögé.
Talán azért, mert a Facebook sem tudta pontosan, mit akar ezzel. Talán azért, mert ciki lett, hogy az a legenda terjedt, hogy a hivatalos helpben szexuális kapcsolatra való felszólításként írják le a poke funkciót. (Persze szó nincs ilyenről.)
A lényeg, hogy a Facebook – talán nosztalgiából – nem akarta törölni ezt a valódi funkció nélküli funkciót, de azért elrejtette, így az új felhasználók már nem ismerték meg, a régiek nagy része pedig szépen elfelejtette.
Kicsit hasonló életúton jár a jelek szerint a Facebook oldalakhoz tartozó Like gomb.
Néhány éve ez volt a legfontosabb mérőszám. Nem ülhettél le kihúzott derékkal sörözni más Facebook oldal tulajdonosokkal, ha nem gyűjtöttél az oldaladra aznap legalább 10.000 lájkot. Az esettanulmányok legfőbb mérőszáma online cikkekben és konferenciákon egyaránt az volt, hogy mennyi rajongót gyűjtött a cég.
De aztán jött az egyre szigorúbb Facebook algoritmus, a lájkok száma csökkent, maga a lájk gomb pedig szépen háttérbe szorult. A Facebook pedig már régóta nem a rajongók számát állítja központba. Azt, hogy mennyire nem fontos nekik a rajongó bázis építés, gyönyörűen mutatja az új oldal design, ahol szinte elrejtették ezt a funkciót.
Ok, nem egy másik gomb mögé, de ha ránézünk az elrendezésre, a borító fotó, és a profilkép mellett a leghangsúlyosabb elem a jobb alsó sarokba kerülő kék felhívás gomb. (Már ahol van persze.)
Az új oldal elrendezésen, szinte kiböki a szemünket, mit vár tőlünk el a cég (és a Facebook).
„Iratkozz fel! Nézd meg a videót! Lépj velünk kapcsolatba, foglalj időpontot, használd az appot, írj üzenetet, vásárolj…” Mindent kérhetünk az oldalra érkezőktől.
„Ja és egyébként, tulajdonképpen, ha nagyon akarod, igazából lehetsz rajongó is. Csak úgy mellesleg… Mert a domináns nagy kék gomb mellett találsz egy kis szürke egeret is, beszorítva az üzenetek gomb mellé.”
Persze, ha valaki nem használ Felhívás gombot más a helyzet, de a legtöbb esetben nem éri meg nem használni ezt a lehetőséget.
Az is igaz, hogy továbbra sem felesleges a legtöbb cég esetében rajongókat gyűjteni.
Van akinek ez már csak kozmetika, amivel a márkáját próbálja igazolni, vagy a piaci igényeknek szeretne megfelelni az erős(nek tűnő) támogatás bemutatásával.
De sok cégnek a rajongók gyűjtése hasznos. Vagy azért, mert jól tud kommunikálni, így sok emberhez ingyen el tud jutni, vagy azért, mert a hirdetéssel célzásában segít neki, ha egy összegyűjtött érdeklődő tömeghez, tulajdonképpen egy remarketing listához tud rendszeresen eljutni viszonylag költséghatékonyan.
Az új elrendezéssel kapcsolatban egyébként vegyes érzéseim vannak.
Asztali gépen egyrészről nagyon hasznos, hogy a profil kép (ami gyakran a logó) fent marad fixen, nem gördül el, így a Facebook oldalt használó cégek brandjét folyamatosan erősíti, az alatta levő menük pedig mindig szem előtt vannak.
Ugyanakkor a borító kép és a profil kapcsolata már messze nem olyan korszerű és elegáns, mint az előző tesztelt verzióban. Ráadásul jelentősen eltér a más felületeken (mobil, weboldalba ágyazott, ablakokban megjelenő) megjelenő verziótól. Olyan, mintha ez egy kompromisszumos design lenne.
Viszont két dolgot nem szabad elfelejteni, amikor a Facebook oldalak bármelyik eleméről beszélünk.
- A rajongók (vagy a bármilyen módon elért emberek) ezzel ritkán találkoznak. Nem olyan sűrűn jár az ember a Facebook oldalon, hiszen a posztokkal a hírfolyamban találkozunk.
- Az asztali környezet egyre kevésbé fontos. Mobilon többen és többet használják a Facebookot. Sőt a Facebook azt mondja az oldalairól, hogy ezek a legjobb mobil weboldalak, amit egy kkv használhat.
Éppen ezért talán fontosabb, hogyan néz ki a Facebook oldal mobil verziója, mint az asztali.
Kompromisszumos design, ami elengedi a rajongó gyűjtést. Röviden összefoglalva ez az új Facebook oldal elrendezés.