A héten sikerült végre eljutnom egy olyan konferenciára, ami a piaci valóság és az üzleti realitás oldaláról közelíti meg a közösségi médiát. A 2016-os Evolution volt ugyanis az első melyiken a Facebookról és a közösségi médiáról szóló előadások nem olyan esettanulmányokról szóltak, hogy mennyi rajongót gyűjtöttünk, mennyibe került egy lájk.
Jobban végiggondolva nem is emlékszem arra, hogy elhangzott volna a rendezvényen az a bizonyos „L” betűs szó egy referencia vagy esettanulmány részeként. Nem hiába, véget ért a lájk korszak. 🙂
De persze nem ez volt a legfontosabb dolog. Összeszedtem pár dolgot, amit mindenkinek érdemes megjegyezni az ott ( és az azt követő második nap, a Mobile Hungary és Keresőmarketing nap) elhangzottak közül.
1. Különböző közösségi oldalak felhasználói
Bár az Evolution is (a mindennapjainkhoz hasonlóan) nagyrészt a Facebookról szólt, sokszor kaptunk információkat és érdekességeket más felületekről. Snapchat, Pinterest, YouTube is előkerült. Ráadásul több oldalról megközelítve.
Ha csak Facebookon kommunikálsz, mindenképpen vizsgáld meg, hogy a potenciális ügyfeleid ott vannak-e más felületeken, vagy ha még nincsenek, akkor várható-e, hogy odamennek.
2. Közösség építés, értékek, élmény
Több előadás is szólt arról, amit már régóta emlegetek én is: értéket kell adni a célcsoportnak, ha szeretnének valamit. Nagyon jó gyakorlati példákat is hallottunk arra, hogyan lehet kommunikálni jól a célcsoporttal.
A lényeg: ismerd meg a potenciális vásárlóidat, ülj be az ügyféltérbe, menj el az értékesítők mellé, és figyeld meg, mit kérdeznek meg a potenciális ügyfelek. Ha ezekre a témákra tudsz reflektálni Facebookon, hírlevélben, videón, bárhogy, akkor tedd meg.
Még jobb, ha élményt is adsz. Jó erre például a szórakoztatás is, de fontos, hogy ez ne öncélú legyen, hanem olyan, ami a közös alapokat megteremti a célcsoporttal.
3. Mérés
Imádtam, hogy ilyen sok szó volt a mérésről. OK, tudom, én analitika fetisiszta vagyok. 🙂
Szerencsére több szinten volt szó erről, így a legegyszerűbb Facebook Insights bemutatástól kezdve a legbonyolultabb, big datát használó nagyvállalati megoldásokig több mindenről volt szó.
Érdekes volt látni, hogy van az a mérési bonyolultsági szint, amit mér a legnagyobb telco szolgáltatók sem használnak, mert nem tudják megfizetni.
Ráadásul másnap, a Mobile Hungary-n, még a Twitter mérést is megismerhettük és a Hotjar (Analytics-et kiegészítő eszköz) működésébe is betekinthettünk.
A lényeg: használj mérést, de olyat, amelyik a cégedhez illik. Viszont ott menj utána mindennek. Mérj, kövess, és elemezd az adatokat több platformon, attribúciós modellekkel, a felhasználói szokásokat figyelembe véve.
4. Mobil
A mobil fontosságáról nem sokat kell talán beszélni, a jelentősségét jól mutatja, hogy csütörtökön három teremben volt szó a mobilról.
Azért pár elgondolkodtató szám, amit a konferencián bemutatott különböző kutatásokból emeltem ki:
többet költöttek a magyar cégek mobil reklámra 2015-ben, mint rádióra. Szerintem még így is alulértékelt egyébként a mobil. (Magyar reklámszövetség)
mobil keresések számában másfél évvel vagyunk lemaradva a nyugateurópai szinttől (Google)
a magyarok okostelefonjainak 87%-ára fel van telepítve valamilyen üzenetküldő alkalmazás. A legerősebb a FB Messenger 62%-kal (NRC)
okostelefonja van a felnőtt magyar internetezők 67%-ának, ami kb. 3,1 millió embert jelenthet. Ugyanakkor csak 2 millió ember használja valóban okostelefon szerűen az okostelefonját, ugyanis nincs mobilinternet előfizetése, vagy nagyon kicsi a csomagja. Növekszik, de így is “csak” kb. 2 millió emberről van szó.
Mobilra tehát tervezni kell, célozni kell, de kérdés, hova visszük az embereket. A Facebook persze egyre több speciális megoldást kínál. Lásd Instant cikkek, Canvas posztok és hirdetések, Lead hirdetések. Ezek egyébként a weboldalakra is veszélyesek. Ezt sem szabad elfelejteni.
5. Messenger és társai
Az előbb már láttátok a számokat a FB Messengerrel, illetve az első pontban említettem a Snapchat-et. Egyre fontosabb platformok, amik nagyon dinamikusan fejlődnek.
A konferencián több nemzetközi példát is láttunk, de köszönhetően a széles szakmai merítésnek már hazai esetek is megjelentek.
Nekem ezek voltak a legfontosabbak, de sajnos nem tudtam bejutni minden témára ami érdekelt.
Az egyetlen negatívum, amit talán el lehet mondani erről a konferenciáról, hogy túl sok jó téma van, és nehéz választani. 🙂
Egyébként az a megtiszteltés ért, hogy három előadást is tarthattam a két napon. Ezeket itt érhetitek el:
Közösségi híradó: 2015-ös számok, 2016-os trendek
Üzleti lehetőségek és marketing a hordható eszközökön (vigyázz, felnőtt téma 😉 )
Facebook és Google Analytics kapcsolata
Remélem ez a pár dolog, amit összegyűjtöttem hasznos volt, és találkozunk a következő Evolution konferencián.