A Facebook új reakció gombjairól az Origo Üzletrész és a TV2 Mokka is kérdezett (videó lent). Az általános tudnivalókat ott kifejtettem.
Azonban van egy olyan téma, amiről még nem volt szó, mégpedig, mit jelenthez a Facebook kommunikáció kapcsán az új megoldás.
Érdemes belegondolni, hogy a reakció gombok, vagyis a Like gomb kiegészítése az egyik legnagyobb változás a Facebook életében.
Nem csak a Facebook (egyik?) legfontosabb szimbóluma alakul át, hanem az az algoritmus is, aminek az a célja, hogy a Facebookban minél több időt töltsenek el a felhasználók.
(Ugye világos, hogy a “minden felhasználónak a legérdekesebbet, a legjobb időben erről szól?).
Nézzük át, milyen változásokra számíthatunk cégként a reakció gomboknak köszönhetően!
1. Változik a hírfolyam algoritmus.
Ezt borítékolhatjuk, a Facebook ugyanis minden eddiginél több információval fog rendelkezni a felhasználókról.
Eddig maximum azt tudta, hogy megnyomtam a Like gombot, vagy nem, esetleg hozzászóltam, megosztottam. Persze figyelte azt is, kattintottunk-e bárhova a cikkre, vagy mennyi ideig nézegettük a posztot kattintás nélkül.
Ez most már kiegészül azzal, hogy használom-e valamelyik érzelmi reakció gombot. Ha igen, melyiket milyen gyakran, de az is jellemezni fogja a profilomat, ha egyáltalán nem használom-e őket.
Minden ilyen apróság tovább fogja növelni azt az adathalmazt, amit a Facebook a felhasználókról gyűjt.
2. Jobb hirdetés célzás
Az organikus megjelenés mellett a hirdetési rendszer is finomodni fog.
Pontosan a fenti okokból: sokkal pontosabban fogja tudni a Facebook, milyen kapcsolatba vagyunk egy oldallal felhasználóként, ugyanakkor azt is jobban fogja tudni a Facebook, mi jellemző egy oldal rajongóira, illetve milyen típusú rajongó csoportok tartoznak egy oldalhoz.
Persze nem valószínű, hogy lesz olyan célzási kategória, hogy userek, akik gyakran dühösek, de valamilyen következtetés alapú célzás (mint most az early adopter) előfordulhat később, ami nagyban alapul az érzelmi reakciók használatára.
4. Változatosabb, bátrabb(?) kommunikáció
Ugyanakkor ezek a funkciók a Facebook kommunikációt is gazdagíthatják.
Privát profilokban és oldalakon egyaránt.
Eddig ugyanis könnyen előfordulhatott, hogy valakinek volt valami bánata, egy kellemetlen helyzet, amit egyszerűen azért nem osztotta meg a Facebookon, mert nem akart lájkokat látni a posztján.
Arra pedig elég gyakran láttunk példát, hogy egy szomorú eseménnyel kapcsolatos bejegyzésen lájkok tucatjai jelentek meg. Nem a rosszindulat miatt, hanem azért, mert nem tudták jól kifejezni az érzelmeiket az emberek.
Pont ezek miatt vezetik be a reakciós gombokat: hogy a megfelelő érzelmi választ lehessen adni.
5. Troll veszély
Persze pont ennek köszönhető az is, hogy könnyebb lesz trollkodni.
Akár véltelenül, figyelmetlenségből is lehet majd rossz gombot nyomni, de könnyen előfordulhat egy vicces poszt mellett valamilyen szomorú reakció, vagy fordítva.
6. Egyszerűbb üzenetek
A reakció gombok megoldást jelentenek egy olyan kommunikációs problémára is, amivel sok oldal, főleg politikai oldalak találkoztak.
Amikor megpróbálják a negatív üzenetet, a tiltakozást átfordítani egy olyan értelmezésbe, amire könnyű lájkot nyomni.
Ezek sokszor nagyon erőltetettek voltak, most egyszerűbb lesz, hiszen annyit kell csak írni, hogy jelezd Te is, hogy dühös vagy a helyzet miatt.
7. Több embert lehet majd bevonni a kommunikációba.
Persze nem kellenek politikai témák ahhoz, hogy használni lehessen az új gombokat a kommunikációban.
Egy megosztő témájú posztot is le lehet zárni úgy, hogy nem tudjuk, hogy sírjunk, vagy nevessünk, Te mit gondolsz róla? (Válaszhatzs a Facebook új gombjai közül is!)
Ezzel akár több embert is be lehet vonni a kommunikációba, ami mindenképpen jót tesz az oldalnak.
Mindenkinek kell használni?
Nem. Sőt lesznek oldalak, akinek nem is szabad erőltetni a kommunikációban ezt a fajta jelzést.
Letiltani nem fogjuk tudni, de ha azt látjuk, hogy az olvasók maguktól nem használják, és amúgy a márka karakteréhez sem illik a sok fejecske, akkor erőltetni sem érdemes.
Ugyanakkor arra számítani kell, hogy ha egy cég erős érzelmeket kifejező szavakat használ a kommunikációban, akkor önmagában is megjelenhetnek ezek a visszajelzések.
Például az “Imádjuk, amikor a kávéillat megcsapja az orrunkat munkába menet” jellegű posztnál az “imádjuk” szó miatt a Lájk mellett a Love visszajelzésekre is számíthatunk.
A “Nincs bosszantóbb, mint amikor napokat készülsz egy prezentációra, de a konferencián nem működik a technika. :-(“ típusú bejegyzéseknél se lepődjünk majd meg a dühös és a szomorú jelekre.
De persze lesznek itt is lájkok, sőt az is várható, hogy lesz aki a nevetős jelet fogja megnyomni.
A reakció gombok már a spájzban vannak
Ha figyeltél, a legtöbb oldal statisztikájában már megjelent a felkészülés az új gombokra, ráadásul az is előfordulhat, hogy egy-egy poszt mellett kaptál már más reakciókat, ha a posztjaid eljutottak a tesztországok valamelyikébe (pl. Írország, Spanyolország, Japán, stb.).
Persze még egy csomó nyitott kérdés van.
Például átjön-e webre is a funkció, vagy lehet-e például olyan nyereményjátékokat csinálni, amelyekhez egy adott érzelmi választ várunk (kisorsolunk azok között, akik a Love-t nyomják).
Összességében mindenképpen komoly változásokra számíthatunk, amihez mindenképpen érdemes lesz igazítani a kommunikációs stílus leírások mellett akár a kríziskommunikációs terveket is.
Ha most már lennének reakció gombok, akkor azt is kérdezhetném, hogy örültök, szomorúak vagytok, imádjátok, vagy dühít a dolog, egyelőre írjátok meg inkább a kommentek között! 🙂
Ez pedig a videó a TV2-es beszélgetésről:
A megváltozó lájkolásról beszélgettünk a TV2 Mokkában.
Posted by Közösségi kalandozások on Sunday, January 31, 2016