A közösségi finanszírozást az esetek nagy részében valódi célok támogatására használják az ötletgazdák, de vannak néha meglepő ötletek és persze poénok is.
Most éppen a görög államadósság kifizetésére hoztak össze egy kampányt, amelyikben 1,600,000,000 euró a cél.
A projekt nyilván poén, de ha megnézed, még is meglepődhetsz, hogy egy nap alatt több, mint 12.000 dollárt már össze is dobott több, mint 850 ember.
Persze nem egy nagy összeg fejenként lebontva, hiszen átlagosan kb. 15 dollárról beszélünk, de joggal merül fel a kérdés, miért pazarolják hülyeségekre az emberek a pénzüket?
Tudjuk, hogy ezt gyakran megteszi az ember csak az élmény és a vicc kedvéért (érdemes felidézni a Kickstarteres krumplisalátát, ahol 55.000 dollárt dobott össze 6900 ember), itt azonban nincs erről szó.
Hiába fizetett be valaki látszólag a Görög államadósságra 3 eurót, 15-öt, vagy akár 100-at (200 volt a legtöbb, ha jól láttam), ezt a pénzt az Indiegogo nem vonja le a kártyákról.
Ennek a kampánynak a típusa ugyanis un. Fixed funding, ami azt jelenti, hogy csak akkor vonja le a pénzt ténylegesen az Indiegogo, ha a meghatározott időre összegyűlik legalább a projekt céljában meghatározott összeg támogatásként.
Vagyis 1,600,000,000 a következő hét napban.
Nem tudom, hogy a görög kormánynak van-e esélye összehozni a pénzt, de az Indiegogos kampánynak igazából nincs.
Mondhatnám, hogy támogassátok nyugodtan a Görög államadósságot ebben a kampányban, mert nem kockáztattok semmi. De ha ki szeretnétek próbálni, milyen egy igazi közösségi finanszírozási kampány, akkor támogassatok értelmes, valódi célt.
Például az ARC plakátkiállítást, amelyik az elmúlt 19 napban 785 dollárt hozott össze a célul kitűzött 25000-ből, vagy a mi online hirdetési tréningünket, amiből még van pár óra, viszont itt már bőven összegyűlt a kitűzött cél, hiszen több, mint 4800 dollárnál járunk.
Azt azonban vegyétek észre, hogy az ADJ AZ ARCRA vagy a Facebook hirdetések A-tól Z-ig online tréning kampányok típusa nem Fixed funding, hanem Flexible funding.
Ez azt jelenti, hogy ha ezeket a kampányokat támogatjátok, akkor az Indiegogo mindenképpen le fogja vonni tőletek a pénzt, és odaadja a projetkgazdának (a költségek levonása után). Ezt persze nem elijesztésnek írom (hiszen az ARC kampánya nagyon fontos, én is támogattam, az online tréningünk pedig mindenkinek nagyon hasznos lesz aki hozzáfér az oktató anyaghoz). Csak azért, hogy ismerjétek meg a különbséget.
Egyébként pedig azt javaslom, hogy tanulmányozzátok a közösségi finanszírozás üzleti modelljét, mert nagyon sok lehetőség van benne cégként és potenciális támogatóként is!
Frissítés (2015.07.07.):
A Görög államadósságot finanszírozó kampány majdnem 2 millió eurót gyűjtött végül 8 nap alatt.
Majdnem 110.000 ember dobta össze ezt a pénzt, ami azt jelenti, hogy átlagosan 17,7 euróval támogattak fejenként a csatlakozók. Természetesen a pénzt így a kampány indító nem kapja meg.
Viszont érdekes fejlemény, hogy Thom Feeney, az ötletgazda indított egy új kampányt.
Itt már viszont lehet tétje a dolognak, ugyanis már nem 1,6 milliárd euró a cél, „csak” 1 millió eurót kell összedobni. 2 óra alatt itt is összegyűlt már majdnem 10.000 euró, vagyis itt már 18,3 euróra emelkedett a fejenkénti támogatás.
A dolog érdekessége, hogy az 1 millió eurónak nagyobb esélye van, hogy összegyűlik, ráadásul ez egy Flexible funding, vagyis rugalmas finanszírozású kampány. Ez azt jelenti, hogy mindenképpen levonják a befizetett pénzt, ezért viccből az új kampányt már nem érdemes támogatni. Az ötletgazda együtt dolgozik azóta a Desmos alapítvánnyal azért, hogy a beérkezett adományokat a megfelelő helyekre tudják eljuttatni Görögországon belül. Még visszatérünk rá, és meglátjuk, 14 nap mire lesz elég.