F8: Mémbomba és ügyfélszolgálat: minden, amit tudni kell az új Messengerről

Az F8 egyik legérdekesebb újdonsága a Messenger platform megjelenése.
Erről kérdezett az Üzletrész is, de összeírtam kicsit részletesebben a legfontosabb tudnivalókat.

A Messenger sima üzenetküldőnek indult, de a Facebook egy idő után leválasztotta és szépen elkezdte bővíteni.
Sokan bosszankodtak amiatt, hogy külön appra kényszerítik őket, de nem nagyon volt mit tenni. A legtöbb új funkciónak örültek az emberek, hiszen az audio üzenetküldés és a telefonálás kétségkívül hasznos, a vicces matricák megjelenése viszont már ízlés kérdése.
Múlt héten a Facebook bejelentette a pénzküldési lehetőséget, tegnap pedig a platform megjelenését, ami azt jelenti, hogy külső alkalmazások tartalma is meg tud jelenni a beszélgetések közben.
Plusz megérkezett a Business on Messenger, ami egy speciális, ügyfélszolgálat jellegű kapcsolatot jelent a felhasználók és a cégek között.

Az egész hátterében egyrészt a több lábon állás van, másrészt a fiatalok elérése, amiben a Facebook egyre kevésbé jó.
A fiatalok egy része része ugyanis az olyan felületeket keresi a jelek szerint, ahol privátban cseveghetnek, ahol nincsenek szülők, de vannak mindenféle vizuális extrák. Ha ezt a listát végigolvassuk rögtön ráismerni a Messengerre.
Ugyanakkor a recept nem Facebook találmány. Sok ázsiai üzenetküldő platform van amelyik hasonló funkciókkal szolgálja ki a felhasználókat, ezek közül a legismertebb a WeChat és a LINE, ahol már jó ideje lehetőségünk van gazdag képi és videó tartalommal bővíteni a beszélgetéseket.

Két fontos irány

A Messenger két irányba bővült: egyrészt a felhasználók kaptak sok csilli-villi apróságot és pár hasznos funkciót. Ezekkel egyre több ember, egyre több időt tölthet el a Messengeren is. Vagy a Messengeren a Facebook helyett.
Jól illusztrálja ezt, ahogy a Facebook egyik munkatársa örömmel mutatta be, hogy milyen könnyen alakul ki “GIF csata” az üzenetváltások során. Hiszen ez bevonja, és szinte megfertőzi az embereket. 

Új, Messenger kompatibilis alkalmazásokkal mémeket, animált gifeket vagy akár egyediesített videókat küldhetünk egymásnak.
Új, Messenger kompatibilis alkalmazásokkal mémeket, animált gifeket vagy akár egyediesített videókat küldhetünk egymásnak.

Ennek az iránynak a vezérelve a Facebooknál az, hogy szeretnék ha minél több érzelmet tudnának kifejezni az emberek a beszélgetéseik során. Erre viszont nem elég a szöveg. Erre kellenek a matricák, a mémek, a speciális videók. Legalább is a Facebook szerint.

A cégek pedig új lehetőségekkel tudnak élni. Például azzal, hogy fejlesztenek Messengerrel kompatibilis alkalmazásokat., vagy azzal, hogy az ügyfélszolgálati funkciókat viszik át a Messenger for Business platformba. Ez önmagában is jelentős változás és kár azt hinni, hogy itt megáll a Facebook. Ha már vannak cégek, van pénz kezelés, csoda lenne, ha nem jönne előbb-utóbb vásárlás és reklámozás. Persze ezt egyelőre(?) nem úgy kell elképzelni, hogy mostantól egy pizzéria ír egy appot Messengerre, és ott fog értékesíteni. Bár az már egy reális lehetőség, hogy ha egy webáruháznak van egy mobil alkalmazása, akkor onnan meg tudnak osztani Messengerbe egy terméket az emberek egymásnak.
Például kapok egy üzenetet egy kollégámtól, hogy “Találtam Neked egy jó könyvet, nézd meg”, és már telepítem is a könyváruház mobil appját.
Egyelőre azonban nem erről szól a dolog. Mindenféle extra videós appok, mémgyártó appok azok, amikkel a Facebook reklámozza az új Messengert.

A termék vásárlása után Messengeren is érkezhet az értesítés, majd a reklamációt is Messengerben tudjuk lebonyolítani.
A termék vásárlása után Messengeren is érkezhet az értesítés, majd a reklamációt is Messengerben tudjuk lebonyolítani.

A céges kapcsolódás inkább az ügyfélszolgálati vonalon érdekes. Ehhez valószínűleg valamilyen szoftveres támogatás kell. Nem véletlen, hogy a Zendesket is megemlítették tegnap a prezentációban. Itt a lényeg az, hogy azonnal, egy helyen csatornázódik be mindkét oldalon a párbeszéd. Sok, jó CRM-mel rendelkező cégnél ez most is így van, de a vásárlóknál már árnyaltabb a kép. Hiszen e-mailben kapom az egyik címemre a hírlevelet, egy másik e-mail címre jön a megrendelés visszaigazolás, SMS-ben kapok értesítőt, hogy átvehetem a terméket, stb. Nehéz nyomonkövetni, könnyű lemaradni, elveszhet az információ.
A Messenger ebben segít: egy helyen lesz az összes üzenet, lesz közös múltja lesz a cégnek és az ügyfélnek.

Azonban látni kell, hogy a Messenger platformmá alakítását csak csak azért teheti meg a Facebook, mert van házon belül egy egyszerű, minimalista üzenetküldő a WhatsApp. Így azokat sem veszíti el a Facebook akik csak a legegyszerűbb üzenet funkciókat akarjak használni például azert, mert a telefonjuk gyenge egy robusztus app futtatásához. Gondoljunk itt az internet.org projektre, ami ingyenes internetet (legalább is annak a Facebookba csomagolt verzióját) viszi el hamarosan mindenhova.

A Messenger a második Facebook?

A 600 millió aktív felhasználó számra és a jövedelem termelő képességre gondolva ez könnyen előfordulhat.
Miért ne lehetne például egy idő után valamilyen LinkedIn InMailhez hasonló megoldást felajánlani, vagyis azt, hogy pénzért hírlevél szerűséget küldjenek Messengerbe azoknak az embereknek, akik a Facebook célzása alapján potenciális vevőik lehetnek?

Miért ne lehetne olyan fizetési megoldást kifejleszteni, ahol Messenger segítségével fizetünk egy mobil appban, vagy egy weboldalon? Lehet a Messenger ezen a területen is közvetlen konkurenciája a PayPalnak…

Vagy a Skype-nak, ha vonalas vagy mobil számokat is tud hívni az ember a Messengerből, amiért természetesen már fizetni kell.

Miért ne lehetne a Messengerben valamilyen reklám felület, ahol hirdetéseket tudnak a cégek megjeleníteni az olvasóknak?

A lehetőségek tehát szinte végtelenek.
Az biztos, hogy a Facebook már azzal is sokat nyer, ha a fiatalok jobban kötődnek a Messengerhez, ezáltal róluk is lesz folyamatosan információ, plusz lesz hozzájuk kapcsolat.
Azzal kapcsolatban ugyanis ne legyen kétségünk, hogy a Messengerben ugyanúgy gyűjti a Facebook az információkat a felhasználókról, mint a közösségi hálózaton, ráadásul az új mesterséges intelligencia kutatásaikat elnézve, valószínűleg a személyes üzeneteink tartalmát is elemezni fogja a cég.

A Messenger tehát egy fontos platform lesz a Facebook jövőjében. Ti mit szóltok a változásokhoz?

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük