A Facebook marketing fejlődése

Pár hete tartottam egy előadást “Mi van a lájk korszakon túl?” címmel a Fiatal Vállalkozók Hetén.
Elmeséltem, hogy három évvel ezelőtt a Facebook arról szólt, hogy gyűjtsünk minél több rajongót különböző alkalmazásokkal. Indián név, IQ teszt, Mennyire vagy jó szakács
Ilyen jellegű témákkal volt tele a hírfolyam, és így gyűjtöttek cégek (és magánszemélyek) százezer rajongókat napok alatt.
Néhány cég a mai napig él az akkor összegyűjtött rajongókból, persze csak azok, akik jól módosították azóta a kommunikációs stratégiájukat.

Azóta sokat változott a világ a lájkgyűjtés módja és célja teljesen átalakult.
Az előadásom erről szólt, de most nem erről írok, ha gondolod, nézd meg a diákat.

Ami viszont a téma kapcsán eszembe jutott, hogy milyen érdekesen korszakokra bontható a Facebook marketing fejlődése.

A Facebook marketing fejlődése az utóbbi években.
A Facebook marketing fejlődése az utóbbi években.

Az ősközösségek kora
Az első időszak az volt, amikor a Facebookon önmaguktól alakultak közösségek. Az elején még oldalak sem voltak, csak csoportok.
Valakinek volt egy ötlete, pl. I Love Alvás, Magyar Termék, Jobbra állok a metró mozgólépcsőn csoport stb. és már jöttek is az emberek, mert egyetértettek a témával. Egy idő után az ilyenek egy része valamilyen szempontból átment üzleti megoldássá, de volt amelyik nem.
Ebben az időben jelent meg nagyon sok cég is, akik csupán jó tartalommal és ügyes stratégiával tudtak rengeteg rajongót gyűjteni. Ebben az időszakban indítottuk mi is ezt a blogot és a hozzá tartozó Facebook oldalt.
A sok rajongó pedig ekkor még komoly mennyiségű elérést is jelentett.

A lájkkorszak
Amikor egyre több cég került a Facebookra, illetve egyre több magánszemély kezdett oldalakat üzemeltetni, hirtelen a lájk szám nagyon fontos lett.
Jöttek az újabb és újabb megoldások, aminek a csúcsa az Indiánneves alkalmazás volt, de voltak átverések is szép számmal. Pl. a ki nézte meg a Facebook profilodat.
Ekkor nehéz helyzetbe kerültek azok, akik nem kezdtek el nyereményjátékokkal, vagy vicces alkalmazásokkal rajongókat gyűjteni. A konkurens oldalak egyszerűen átléptek rajtuk.
Ekkor ugyanis a több rajongó még mindig több elérést jelentett.

Az elérés csökkenés kora
Egyszer csak vége lett a jó időnek, mert elkezdtek csökkenni az elérések.
A Facebook ezt több módon is magyarázta, de a lényeg az, hogy az oldalak jelentős részének egyre komolyabb problémát jelentett az, hogy milyen kommunikációval tudja fenntartani az elérését. Az esetek nagyon nagy részében nem is sikerült.
Ez volt az az időszak, amikor kiderült, hogy azok a nagy oldalak, akik rossz stratégiával építették a célcsoportjukat

A hirdetések kora
Mára bebizonyosodott, hogy a legtöbb cég Facebookos jelenléte nem képzelhető el hirdetés nélkül.
Meg kell tanulni mindenkinek kihozni a legtöbbet a Facebook hirdetésekből, nem árt elmenni a megfelelő tanfolyamokra (akár vizsgázni is lehet), mert ha jól hirdetünk, akkor a legolcsóbb eléréseket fogjuk tudni szerezni a legtöbb iparágban.
Ha nem, és hibákat követünk el, akkor csak égetjük a pénzt.

Érdekes így áttekinteni, hogy a Facebook marketing hogyan alakult át az elmúlt néhány évben.
Csak a változás volt állandó, és nagyjából ez is az egyetlen, amire felkészülünk.
Én csak azt tudom mondani, hogy ahogy az elmúlt négy évben, a továbbiakban is rajta fogjuk tartani a kezünket a közösségi média és az online marketing ütőerén annak érdekében, hogy mindig tudjunk beszélni a legjobb megoldásokról.
Tudom, ez kicsit közhelyes, és kicsit patetikus, de a blog 4. születésnapján talán még ennyi belefér. 😉

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük