A Facebook lájk kapukat betiltó szabálya elég vegyes fogadtatást kapott.
Elég beleolvasni ennek a posztnak a kommentjei közé:
Van aki örül, és jobb minőséget vár, mások pedig a tisztességesen játszó cégek újabb büntetését látják benne. Igazából mindegy mit gondolunk, a szabályok újak, a régi alkalmazások működése megváltozott, új alkalmazás november 5-e után nem tartalmazhat lájk kaput, ez pedig a promóciókra és az organikus rajongógyűjtésre is hatással van.
De mi változott, mi az amit már nem használhatunk, és mi az amit igen?
Először a múlt, ami már tilos:
- Legyél a rajongónk és letölthetsz egy ekönyvet!
- Legyél a rajongónk és megnézhetsz egy exkluzív videót!
- Legyél a rajongónk és kapsz egy 15%-os kupont!
- Legyél a rajongónk, és részt veszel a nyereményjátékunkban!
Az ilyen jellegű alkalmazás koncepciók már nem működnek, mivel nem ösztönözhetünk oldal lájkolásra.
Viszont érdemes észrevenni egy dolgot.
Amikor ekönyv letöltést ígérünk, kupont ígérünk, nyereményjáték részvételt ígérünk, általában a lájk után regisztráció következett eddig is.
A regisztrációt pedig nem tiltja a Facebook most sem.
Vagyis alkalmazásban tudjuk használni továbbra is a következő folyamatokat:
- Regisztrálj, és letölthetsz egy ekönyvet!
- Regisztrálj, és elküldünk egy exkluzív videót!
- Regisztrálj, és kapsz egy 15%-os kupont!
- Regisztrálj, és részt veszel a nyereményjátékban!
Ugyanúgy nem tiltja azt sem, hogy megkérjük az embereket, hogy legyenek a rajongóink minden további ösztönző elem nélkül.
Ez pedig azt jelenti, hogy a regisztráció után nyugodtan berakhatjuk a lájk gombot, amiben azt kérjük, hogy legyen a rajongónk, sőt, az alkalmazás bármelyik felületére rakhatunk lájk gombot ha akarunk, akár kezdhetjük az alkalmazást lájk gombbal is, csupán kötelezővé nem tehetjük.
De az elvet érdemes látni a dolog mögött.
A Facebook ezzel a lépéssel azt üzeni, hogy először adjunk az embereknek, és ha az tetszik nekik, ugyanúgy lájkolni fognak.
A tapasztalat az, hogy ez tényleg működik. Bár sajnos ezt pontosan mérni nem lehet, de az a tapasztalat, ha jól kommunikálunk, akkor jobb rajongók jönnek, mint, ha nyereményjátékkal hoznánk be az embereket.
Plusz azt is érdemes végiggondolni, hogy mire kell nekünk a lájk?
Ez elvileg nem csak egy jól kinéző nagy szám az oldal neve mellett, hanem a célja a kapcsolattartás.
Bár, mint organikus kapcsolattartási mód egyre rosszabb, hiszen egyre többet kell fizetnünk a hirdetésért, ami megtérülési kérdéseket vet fel.
Viszont nem szabad elfeledkezni arról, hogy ha regisztrálnak az alkalmazásunkban, akkor e-mailben (is) fogjuk tudni tartani a kapcsolatot.
Ha az alkalmazásba Facebook és AdWords remarketing kódokat helyezünk el, akkor újabb plusz felületeken is fogjuk tudni tartani a kapcsolatot.
A lájk kapu tehát meghalt, de a rajongó gyűjtés nem, a célcsoporttal pedig eddig sem szabadott csak a Facebookon tartani a kapcsolatot.
Mit használjunk tehát lájk kapu helyett?
Kommunikáljunk úgy, hogy érdemes legyen követni minket, ezt juttassuk el az emberekhez (pl. kiemeléssel), és gyűjtsük be a Facebookon kívül elérhetőségeiket is. Így a hasonló Facebook változásoknak is kevésbé leszünk kitéve.
Legalább is én így gondolom. Ti hogyan? Kíváncsi vagyok a véleményetekre a hozzászólások között.