A Facebook megmagyarázza az organikus csökkenést – szájbarágó

Tegnap a Facebook megint megmagyarázta az organikus elérések csökkenését.
Szép hosszú poszt, nem fogom lefordítani, csak kiszemezgettem a fontosabbakat, plusz a végére írtam öt pontot, ahogy szerintem össze lehet ezt foglalni.

Miért csökken a Facebook oldalak elérése?

Két oka van az organikus elérés csökkenésnek.
Az egyik, hogy egyre több a tartalom. Egy átlagos ember 1500 bejegyzést láthatna, de sokan vannak (sok ismerőssel, sok lájkolt oldallal), akik akár 15000-et is miután beléptek.
A másik ok, hogy a hírfolyam a legrelevánsabb posztokat szeretné mutatni nekünk, nagyjából 300-ra csökkentve az 1500+ számot.

Miért nem mutatja meg az összes ismerősünk és követett oldalunk posztjait a Facebook? Miért nem dönthetünk mi, mit akarunk látni?

Az embereknek nincs idejük. A Facebook tesztjei szerint a hírfolyam algoritmus a jobb élményt jelent, ha minden bejegyzést látnánk, az nagyobb elérés csökkenést jelentene.

Azért van az organikus elérés csökkenés, mert a Facebook több pénzt akar keresni?

Most idézek:
„Nem.”
Szerintük csak jobb élményt kell nyújtani, és akkor aktívabbak lesznek a követők.

A Facebook az egyetlen marketing platform, aki csökkenti az organikus elérést?

Persze, hogy nem. Például vannak olyan keresők (talán csak nem a Google), amik az indulásukkor sok forgalmat vittek a weboldalakra. De ahogy tömegesen kezdték őket használni a cégek, és egyre nagyobb lett a verseny, a cégek organikus elérése csökkent.

Ugyanakkor más platformokkal szemben a Facebook transzparens módon tájékoztat minket arról, hogy mi történik a tartalmunkkal. (Vajon itt a pár havonta megjelenő blogbejegyzésekre gondol?)

Ok, sok a tartalom, de miért éri meg nekem rajongót gyűjtenem, ha utána fizetni kell ezeknek az embereknek az eléréséért is?

A rajongóknak van értékük:

  • hatékonyabbá teszik a hirdetést. Ha van „social context” a hirdetésben (megjelennek ismerős arcok és nevek a hirdetés mellett), eredményesebbek lesznek a hirdetések.
  • a rajongók csökkentik a hirdetés licit árat. Ha van social context, ez jobb minősítést jelent, ami jobb aukciós árhoz vezet.
  • a rajongóid demográfiai adatait használhatod üzleti döntéshez is
  • a rajongók hitelesebbé teszik a céget.

A rajongók lehetnek akár a legjobb vásárlóid is, de fontos, hogy ők nem reprezentálják az összes vásárlódat vagy a potenciális vásárlóidat. Rajongót gyűjteni csak a számok növeléséért nem érdemes a Facebook szerint sem.

Akkor hogyan használjam a Facebookot a cégemnél?

A Facebook szerint az organikus elérésnek továbbra is értéke van. Amelyik oldalak nagyon jó tartalmat írnak, még mindig nagy organikus eléréseket látnak. A jó tartalom a Facebook szerint:

  • tanítja a rajongókat
  • szórakoztatja őket
  • gondolatokat ébreszt bennük
  • értékeket ad az emberek életéhez

Egyébként ez valóban így van, sok oldal van, ahol alig csökkent az elérés, mert nagyon jó tartalmat adnak, de azt tudni kell, hogy ezt nem tudja minden cég megcsinálni. Egyes ágazatokban sokkal könnyebb olyan tartalmat írni, amire reagálnak az emberek, mint más területen. Van ahol szinte nem is lehet.

A Facebook is azt javasolja, hogy ne az organikus elérés legyen a a fő cél, hanem a valódi üzleti célok, pl. embereket vinni a boltba, vagy alkalmazás letöltést generálni.

Ugyanakkor a tévéhez, újsághoz, keresőkhöz, és egyéb platformokhoz hasonlóan a Facebookot is akkor lehet hatékonyan használni, ha hirdetéseket is vásárolunk.
A keresőkben (Google) sem tudunk mindig az első oldalra kerülni, csak ha a hirdetünk (AdWords). Ehhez hasonlóan a Facebookon is fizetett hirdetésekkel tudunk elérni nagyobb tartalmat.

Ennyi a lényeg, van még a cikkben pár példa arra, hogyan lehet jól használni a Facebookot, plusz egy megjegyzés, hogy a Facebook folyamatosan fejleszt, például nagyobbak lesznek a jobb oldali hirdetések is (ami egyébként hirdetés ár növekedéssel is fog járni, de erről már nem szól a fáma).

Tök jó, hogy néha írnak ilyen tisztázó(nak szánt) cikkeket, de miért nem lehet egyszerűen ezt mondani:

  1.  egyre több a tartalom, amit azért nem jelenítünk meg egyszerre, mert akkor kevesebbet Facebookoznának az emberek
  2. néhány területen (1-2%) hirdetés nélkül is lehet még nagyobb eléréseket csinálni
  3. aki nem olyan ügyes, az inkább vásároljon hirdetést
  4. a Facebooknak sincs ingyen a szerver, a rendszergazda meg a programozó, plusz ott vannak a részvényesek is, szóval vegyetek hirdetéseket.
  5. cserébe kaptok jó kis célzási lehetőségeket, amik máshol elérhetetlenek.

Nem lenne ez így tisztább? 🙂

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük