Cégek és a közösségi média [kutatás]

Februárban és márciusban egy kutatást készítettünk több, mint 400 válaszadó részvételével, ahol cégeket kérdeztünk arról, hogyan használják a közösségi médiát.
Két témát vizsgáltunk, egyrészt azt, hogy a Facebookkal milyen tapasztalataik vannak, másrészt pedig azt, hogy a többi közösségi médiával, illetve online megoldással, hogyan állnak.

Márkaépítés és ügyfélszerzés

Ez a két legfontosabb cél a magyar cégeknél, a harmadik helyre a kapcsolat erősítése került.
Ha a a cégméretet szerint is vizsgáljuk, akkor azonban vannak eltérések.
A nagyvállalatoknál ugyanis a márka építés, a kapcsolat erősítés és az új ügyfél szerzés volt a sorrend, míg a kkv szektorban az új ügyfelek szerzését, a márkaépítés és a kapcsolat erősítése követte.
Vagyis azt látjuk, hogy mérettől függően eltérő eredményeket várnak a cégek a Facebooktól, és ahogy majd látjuk, máshogy is használják ezeket a felületeket.

Ügyfélszerzés és márkaépítés a két legfontosabb cél a Facebookon
Ügyfélszerzés és márkaépítés a két legfontosabb cél a Facebookon

A Facebook új iránya bosszantja leginkább a cégeket

Egyre kevesebb rajongót érnek el a Facebook oldalak bejegyzései organikusan, vagyis hirdetés nélkül. Ez a Facebook legújabb tendenciája.
Ez az irány bosszantja leginkább a hazai cégeket is.
55%-uk mondta azt, hogy ezt találják a legnagyobb problémának.
A második helyen jól lemaradva, gyakorlatilag fej-fej mellett jelenik meg az, hogy a Facebook kezd veszíteni a varázsából és az, hogy nagyon sok időt igényel a kezelése, de szorosan nyomukban van az egyre többet kell költenem a hirdetésekre probléma is.

A legbosszantóbb a Facebookon az, hogy nem lehet elérni a rajongókat hirdetés nélkül
A legbosszantóbb a Facebookon az, hogy nem lehet elérni a rajongókat hirdetés nélkül

Ha cégméretenként nézzük a problémákat, akkor azt látjuk, hogy bár a legnagyobb probléma mindenkinek ugyanaz (az organikus megjelenés csökkenése), a kisebb cégeknél a második helyen a Facebookra fordított idő és az egyre kevésbé trendi érzés került.
A nagyobb cégeknél a “varázs vesztést” a hirdetésekre fordított költségek növekedése követi a harmadik helyen.
A különbségek a szervezeti felépítésekből, a tapasztalatokból és az oldal nagyságokból is fakadnak.
A nagyobb cégeknél ugyanis, ahol nem ritkán több száz ezres rajongó van az oldalakon, nagyon komoly költséget jelent a hirdetések futtatása.
A kisebb cégeknél viszont nincs elég nagy szervezet a közösségi kommunikációra, a funkciók megtanulására, vagy a változások követésére.

Mindezek ellenére megéri a cégeknek Facebookozni

A problémák ellenére a cégeknek jelenleg még megéri a Facebookot használni.
A cégek kb. 75%-a mondja azt, hogy jelen körülmények között megéri használni a Facebookot, bár a méretbeli különbség itt is látszik.
A kis cégeknél is többségben vannak azok, akiknek megéri használni, de itt nagyon nagy a bizonytalankodók aránya (21%), akik még nem tudják eldönteni, hogy megéri-e nekik a jelenlét.
Nagy cégeknél a bizonytalanok aránya mindössze 2%.

A nehézségek ellenére (még?) megéri Facebookozni a cégek jelentős részének
A nehézségek ellenére (még?) megéri Facebookozni a cégek jelentős részének

Ezek azonban a jelenlegi körülményekre vonatkoznak.
A Facebook folyamatosan változtat, folyamatosan csökkenti az organikus elérést és már ott tartunk, hogy hirdetés nélkül nincs értelme jelen lenni.
Ez viszont egyre inkább abba az irányba Facebook ellenessé teszi a cégeket, főleg a kkv szektorban.

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük