A talking about csapda, avagy hol aktivizáljuk a közösséget?

Meggyőződésem, hogy a Facebook már bánja, hogy a lájk szám ennyire elterjedt, és egy mindent felülíró mértékegység lett. Próbálják is csökkenteni a jelentősségét, például az AllThingsFacebook konferencián mindegyik Facebookos előadó többször hangsúlyozta, hogy mennyire nem jelent semmit a lájk.

Akik már kicsit továbbléptek, ilyenkor rögtön rávágják, hogy itt van helyette a talking about. Aminek van egy jó üzenete, mert a hét napon belüli aktivitásról szól.
Főleg egy jó összehasonlítási alapnak tűnik különböző oldalak értékeléséhez a talking about mennyisége és az aránya.
Ezzel csak két gond van:

  • a valódi aktivitás mellett az elmúlt hét napban gyűjtött rajongókat is mutatja, ami nem feltétlenül csak a kommunikáció hatékonyságát jelenti
  • A facebook kommunikáció eredményessége sokszor egy külső felületen pl. egy weboldalon jelentkezik, ami nem látszik a talking aboutban, max a weboldal statisztikákban

Az aktivitás persze irányítható, de nem mindegy, mit és hol mérünk.
Persze jogosnak tűnik az igény, hogy valami külső szempont alapján hasonlítsunk össze teljesítményeket, erre tesz kísérletet a lájk és a talking about is.
De sikertelenül. Legalább is az esetek jelentős részében.

Azt javaslom, ha két Facebook aktivitást akarsz összehasonlítani, mielőtt a lájkból, a talking aboutból, ezek arányából illetve tendenciájából következtetsz, először nézd meg, mennyi forgalmat visznek ki a Facebookból.

Ha azt látod, hogy 10 posztból 4-5 link, ami egy weboldalra vagy egy alkalmazásra vezet, óvatosan bánj az aktivitás összehasonlításával, vagy a kommunikáció hatékonyságának értékelésével.
Mert könnyen lehet, hogy a Facebookon egy poszt kap 10-20 lájkot, közben pedig a hatására százak vásárolnak.

***

Péter és Robi egy kellemes szobában lakott az egyetemi koleszban.

Péter nagyon szeretett a csajozós eseteiről érdekes sztorikat mesélni a haverjaiknak. Rengeteg lánnyal ismerkedett meg fórumokban, közösségi oldalakon és társkereső portálokon, ezekből az ismerkedésekből pedig sok vicces sztori kerekedett az évek során.
Peti minden lányt, akivel chatelt, vagy levelezett felvett az ismerősei közé  a Facebookon, és ilyenkor a haverjai mindig irigykedve gondoltak rá, hiszen látszott, hogy Péter nagyon tudja, mi kell a csajoknak.
Péter híúságát nagyon legyezgette az, ahogy a barátai gondoltak rá, de egy apró, keserű íz mindig keveredett az édes büszkeségbe.
Péter ugyanis nagyon gyakran kapott olyan SMS-t Robitól, ami arra utalt, hogy zárva fogja találni a szobát, ha hazamegy. 
Robi ugyanis nagyon kevés lányt jelölt ismerősnek a Facebookon, viszont annál többet vitt a közös szobába, hogy kellemes perceket töltsenek el kettesben. De ezt senki nem tudta Petin és Robin kívül.

A haveri körben mindenki Péter csajozós eseteiről beszélt. Nagy volt a Talking About.
Robi ügyeinek semmi látszatja nem volt, nem is volt beszéd téma. Viszont ő valódi konverziókat ért el.

Csak, hogy egyértelmű legyen, mit is jelent a Talking About. 😉

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük