Nagyon meggyőzőek a 10 éves Facebook felhasználószáma, de a negyedéves jelentés segítségével a közösségi média alvilágába is kapunk egy kis betekintést.
A Facebook ugyanis frissítette, a valótlan profilok számára vonatkozó becslését.
A hamis profilokat a Facebook a következő elvek szerint csoportosítja.
Duplikált felhasználóknak tekinti azokat, akik egynél több profilt tartanak fent maguknak. Pl. egyet privát, egyet pedig céges célokra. Ezek aránya világ szinten 4,3-7,9% közé tehető.
A másik fő kategóriát két részre osztja, a pontatlanul létrehozott profilokra (pl. cégnek oldal helyett profil) és a kifejezetten nemkívánatos profilokra.
A pontatlanul kategorizál profilok aránya 0,8-2,1% között van, a nem kívánatos profilok aránya, pedig 0,4-1,2% között.
A Facebook még annyi információt árul el, hogy az arányok jobbak a fejlett piacokon (USA, Anglia, stb.), vagyis kevesebb a hamis profil, és rosszabbak a fejlődő piacokon, mint pl. India és Törökország.
Ezek alapján meg tudjuk becsülni, hogy a hazai Facebook profilok között mennyi a valótlan.
Ha a 4,8 milliós aktív Felhasználói számból indulunk ki amit a Facebook hirdetési rendszere mutat, akkor ezeket a számokat kapjuk:
Duplikált felhasználók: 206.400-379.200
Rosszul kategorizált: 38.400-100.800
Nem kívánatos profilok: 19.200-57.600
Ennek alapján 264.000 – 537.600 között van azoknak a magyar Facebook felhasználók száma, akik nem valódiak.
Annak az eldöntését, hogy Facebook használatban a fejlett világhoz, vagy inkább a fejlődő világhoz vagyunk közelebb, inkább rátok bízom. 🙂
Mindenesetre a számok megdöbbentőek, sőt akár riasztóak is, de kellenek a tisztánlátáshoz.
Ettől függetlenül nem szabad elfelejteni, hogy aki a Facebook kampányban regisztrál, vagy a Facebook hirdetés hatására vásárol, az valószínűleg nem hamis felhasználó. Ilyenek pedig szerencsére nagyon nagy számban vannak.