A Facebook oldalak organikus elérése nagyon fontos kérdés, hiszen ez azt jelenti, hogy az összegyűjtött rajongói táborunk mekkora részének jelenik meg az üzenetünk.
Azt nemzetközi kutatások kiderítették, hogy az aktivitás (hozzászólás, lájkolás és megosztás) függ a rajongószámtól, ráadásul negatívan: minél több a rajongó, általában annál kisebb a aktivitás aránya.
Viszont az aktivitás nem minden. Nagyon fontos, hogy az üzenetünk mennyi emberhez jutnak el. Ezt jelenti az elérés, amit a Facebook három bontásban mutat meg.
Az organikus elérés azt jelenti, amikor az emberek találkoznak a bejegyzéseddel az oldaladon, a hírfolyamban, vagy a tickerben hirdetés és megosztás nélkül. Ebbe beletartoznak a rajongók és a nem rajongók is.
A virális elérés azt jelenti, amikor valaki egy ismerősének a tevékenységének következtében találkozik a bejegyzéseddel. Vagyis ha valaki megosztja egy oldal bejegyzését, és ezért látom én, akkor engem virálisan ért el az oldal.
A fizetett elérés pedig értelemszerűen azt jelenti, hogy egy ember valamilyen hirdetésnek köszönhetően találkozik az oldallal.
Ebből bizonyos szempontból a legérdekesebb az organikus elérés, hiszen ez mutatja meg, hogy a Facebook oldal kezelők mennyire hatékonyan végezték eddig a dolgukat, hiszen ha korábban jól aktivizálták az embereket, akkor az organikus elérés magas lesz az EdgeRanknek köszönhetően, ha rosszul, akkor alacsony.
Éppen ezért vizsgáltam én is az organikus eléréseket különböző méretű és kategóriájú oldalaknál, amihez a Közösségi Konditerem Facebook marketing képzés zárt csoportjának tagjai, és sok más cég munkatársai is hozzájárultak adatokkal.
Így több, mint 60 különböző méretű és típusú oldal adataiból állt össze a következő három grafikon.
Organikus elérés méret szerint
Az organikus elérések az eddigi adatok alapján függenek a mérettől, ez főleg a nagyobb oldalaknál látszol szépen.
Organikus elérés kategória szerint
Ha iparág szerint nézzük, úgy is elég árnyalt a kép. Látszik például, hogy a gasztronómiával foglalkozó oldalaknak sokkal több az elérésük, mint mondjuk a pénzügyi oldalaknak.
Mit kezdj ezekkel az adatokkal?
Elemezd őket, nézd meg, hogy az oldalaidnál méret és iparág szerint mennyire térnek el az adatok, és ne vonj le messzemenő következtetést akár jobb, akár rosszabb az elérésed!
Inkább segíts pontosítani, ugyanis 65 oldal nem túl nagy minta. Egyáltalán nem tekinthető reprezentatívnak, mondhatnám úgy is, hogy legyen ez egy vita alap.
De ha Te is adsz adatokat, akkor sokkal pontosabb lehet a kép.
Éppen ezért küldd be nekünk az oldalad organikus elérését, a rajongó számot és a kategóriát a hozzászólások között, és csináljunk egy pontosabb grafikont!
Ehhez csupán annyit kell tenned, hogy a Facebook oldalad statisztikájának elérés (reach) fülén megkeresed az elérés grafikont, kikapcsolod az összes lehetőséget az organikuson kívül, és az utolsó néhány nap átlagát megírod az oldalad rajongói számával együtt kommentben.