Csökkenés vagy növekedés. Mi jellemző Magyarországon a Facebookra?

Nem fogy a magyar a Facebookon. Még…

Csökkenés vagy növekedés. Mi jellemző Magyarországon a Facebookra?
Csökkenés vagy növekedés. Mi jellemző Magyarországon a Facebookra?

„Milliók szakadnak le a Facebookról…”
„A Facebook vesztésre áll a nyugati országokban…”

Írja a Médiatudományi Intézet cikke  és az azt idéző Fn 24. Ráadásul az Fn 24 azt a következtetést is levonja, hogy biztos hasonlóak a magyar trendek is, mivel „általában Magyarország „leköveti” a nyugati mintákat e téren”. Ez mondjuk már önmagában is téves elgondolás (ha így lenne, nálunk kb. 1.5 millió ember használná a Twittert, nem csak 60.000), ezért ezt hagyjuk inkább, és először nézzük a nemzetközi adatokat, utána pedig a hazai számokat.

A Facebook csökken a nyugati országokban

A fiatalok tényleg nagy számban vándorolnak el a Facebookról főleg azokban az országokban, ahol először indult a közösségi hálózat, és ahol amúgy nagyon nagy a penetráció.
Ebből egyedül Japán a kivétel, ahol rendkívül nagyot esett a Facebook az utóbbi időben annak ellenére, hogy ott csak az online populáció 13%-a van jelen.

Facebook változás országonként.
Facebook változás országonként.

Persze ettől a Facebook még nő, de a növekedés motorja a fejlődő országokban van, ami még sokáig óriási számszerű tartalékot jelent, viszont az igazi fizetőképes, reklám szempontjából is értékes felhasználók nem Braziliában és Indiában vannak, hanem ott, ahol most a tendencia negatív. Ezért rossz hír a Facebooknak, hogy az USA, Kanada és Nagy-Britannia felhasználói száma csökken.

Különösen érdekes, hogy a Facebookról a fiatalok távoznak nagy számban, helyükre jönnek ugyan újak, de ők idősebbek.
Ez egyrészt azt jelenti, hogy reklámfelület szempontjából értékesebb lesz a közönség, viszont azt is, hogy hosszú távon nem lesz utánpótlás. Legalább is a Facebookon belül. Még fontosabb ez a tendencia azért, mert a fiatalok általában egyfajta indikátorként működnek, mindig megérezve és jelezve, hogy mi a trendi.

Nyilván ezzel  helyzettel a Facebooknak előbb-utóbb kell kezdeni valamit. Próbálkozik is, erről szól a Poke nevű mobil alkalmazás ami a fiatalok körében népszerű Snapchat babérjaira próbál törni (egyelőre sikertelenül) és a Facebook Home mobil felület is.
Ez tehát a helyzet nyugaton. Ha csemegézni akarsz a nemzetközi trendek között, ezen a linken tudsz kutakodni.
Nézzük a hazai adatokat!

Magyarországon nem fogynak a felhasználók, de…

De innen is sok fiatal távozott.
A 13-15 korosztályból közel 65.000-rel lett kevesebb itthon az elmúlt 3 hónapban a Socialbakers adatai szerint.
A többi korosztály nőtt, bár a 16-17 évesek épp csak 10.000-rel lettek többen, 18 fölött viszont van növekedés de a kiugrás nálunk is a 35-44-es korosztályban van. Plusz érdemes észrevenni, hogy az elmúlt három hónapban a növekedés üteme lassult a 16-34 közötti korosztályokban Magyarországon is.

Facebook trendek Magyarországon korcsoportonként. A fiataloknál csökkenés, 34-ig csökkenő emelkedés, 35 fölött pedig erősödő növekedés látszik a felhasználói számban.
Facebook trendek Magyarországon korcsoportonként. A fiataloknál csökkenés, 34-ig csökkenő emelkedés, 35 fölött pedig erősödő növekedés látszik a felhasználói számban.

Összességében azt látjuk, hogy fél év alatt kb. 330.000 új felhasználó érkezett a Facebookra Magyarországon, három hónapon belül pedig majdnem 100.000.

A tendencia tehát nálunk is az, hogy a növekedés lassul, a fiatalok pedig távoznak, bár nem olyan mértékben, mint „nyugaton”.
Bár a tendenciák kicsit hasonlónak látszanak itthon is a nyugati trendekhez, viszont ez nem jelenti azt, hogy az okok is ugyanazok, hiszen a környezet és a hazai felhasználói szokások mások. Mindenesetre érdekes látni ezeket az adatokat így egyben.
És érdekes a dolog mobil felhasználókra vonatkozó aspektusa is, amiről a múltkor volt szó.

Mit jelent ez hosszú távon?
Erre nehéz válaszolni, ugyanis tavaly nyár környékén is volt már egy visszaesés, amit ősszel egy komoly emelkedés követett. Most vajon tartós lesz az esés, és valóban elhagyják a fiatalok a Facebookot?
Ezt nem tudni, térjünk vissza erre a kérdésre pár hónap múlva!

Te mit gondolsz, mik a trendek, mennyi ideje van nálunk a Facebooknak?

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük