A közösségi szerveződés új formája: a Facebookról kiinduló ötletből néhány önkéntes kovácsol olyan közösséget, ami a helyi felelősségvállalás egyik új formája lehet. Ez a plusz egy kávé mozgalom.
A közösségi médiát, a közösségi marketinget és általában a közösség szót sokkal szélesebben kell használni, mint ahogy azt a Facebook centrikus világkép sugallja sokak fejében.
A közösség ugyanis sokkal több pozitív tettre képes a vicces videók lájkolásánál.
Ez nem csak a hóhelyzetben és a Kickstarter projekteknél látható, hanem az olyan kezdeményezéseknél is, mint a Suspended Coffee (felfüggesztett kávé) magyarországi elterjedése.
A dologról először ebben a futótűzként terjedő Facebook bejegyzésben olvastam, ami elmeséli, hogyan találkozott valaki a felfüggesztett kávé lehetőségével, vagyis azzal, hogy egy ismerőse a kávézóba kifizet egy kávét, amit ott hagy felfüggesztve egy olyannak, aki úgy érzi szüksége van rá, de nem engedheti meg magának.
A történet nem csak elgondolkodtató és megható. Néhány embert cselekvésre ösztönzött, hiszen múlt héten négyen – Gáspár Katalin, Galambos Róbert, Csibi Katalin, Papp Gini – összefogtak, készítettek az ügynek egy Facebook oldalt, és másnap már meg is történt az egyik csatlakozó kávézóban az első felajánlás.
Ma több, mint 50 kávézó, étterem és szolgáltató csatlakozott a rendszerhez országszerte, kezdenek kikerülni a frissen elkészült +1 kávé matricák a rendszerhez csatlakozó helyekre, az emberek pedig már kérik a +1 kávékat, +1 szendvicseket, +1 kutyaeledeleket.
Elindult itthon is a megosztás egy új formája.
Közösségben az erő
A kezdeményezés megszületése és felpörgése jól mutatja a közösség működését, és azt, hogy mennyire sokat tud hozzá tenni az online közösség a világunkhoz.
Az ihletet adó bejegyzés a Facebookon terjedt el, a Facebookon talált egymásra az a négy ember is, aki úgy döntött, ideje ezt a szokást itthon is bevezetni.
A Facebook oldalon döntötték el, mi legyen a magyar neve a szolgáltatásnak, így lett a felfüggesztett kávé helyett +1 kávé.
Természetesen a Facebookon terjesztik az emberek a lehetőséget az ismerőseik között, oda is felkerülnek az új helyek, akik csatlakoznak a rendszerhez, de a közösségi vonatkozás itt nem áll meg.
A közösség ugyanis helyi szinten tud a legerősebb lenni, a saját kis mikrokörnyezetünkben tudnak érvényesülni a lehetőségek.
Az éttermek, kávézók vendégei helyi szinten szólhatnak a tulajdonosoknak a lehetőségekről és helyi szinten terjedhet el a híre a rászorulók között.
Készül persze a kezdeményezéshez egy weboldal is, szintén ingyen egy fejlesztő csapat támogatásaként.
A weboldalra fel fognak kerülni azok a helyek ahol valamilyen szolgáltatást igénybe lehet venni, a vásárló közösség pedig tudja majd értékelni a résztvevőket, jelezve, hogy minden rendben van a szolgáltatással az adott helyen, vagy esetleg valami gond van.
A dolog a felelősségről és a támogatásról szól, de sokan azt gondolhatják, hogy a kezdeményezéshez érdemes csatlakozni marketing okokból is vendéglátóhelyeknek, szolgáltatóknak. hiszen a helyi közösség biztos jó néven veszi, ha azt látja a matricán vagy interneten, hogy kedvenc kávézója is biztosítja ezt a lehetőséget.
Csak a marketing miatt nem éri meg, ha valaki nem gondolja komolyan, illetve akkor sem, ha az egész cég nem áll az ügy mögé.
Az ilyen érzékeny témáknál ugyanis egy rosszul tájékoztatott vagy rosszindulatú alkalmazott miatt komoly csorbát szenvedhet a cég hírneve. A csatlakozó helyeknek éppen ezért megfelelően fel kell készülni.
Mi a plusz egy kávé?
Egy jó ötlet amivel pár lelkes szervező, sok támogató és a helyi közösségek egy szép szokás alapjait teremtették meg a közösségi média segítségével.
Reméljük a kezdeti lelkesedés csak erősödni fog, és egy-két év múlva már egy mélyen beágyazott, természetesen működő hagyományról beszélhetünk!
Mindenesetre a következő alkalommal én fogok kérni +1 valamit amint lesz rá alkalom.
Te csatlakozol valamilyen formában?