A szabálytalan Facebook promóció egyik következménye az lehet, hogy a Facebook bezárja az oldalt, és így elveszik a befektetett munka és költség. Többször írtam már arról, hogy be kell tartani az oldal szabályokat és arról is, hogy mik a szabálytalan illetve a szabályos Facebook nyereményjáték feltételei.
Elkövethetünk azonban olyan hibát egy egyébként szabályosnak tűnő promócióban, amikor nem a Facebook büntet, hanem az adatvédelmi hatóság lehet az, akivel meggyűlik bajunk.
Nagyon gyakran találkozni ugyanis olyan kampányokkal itthon, amik – látszólag (!)- megfelelnek a Facebook szabályoknak, de a hazai adatvédelmi törvénynek nem. Azért beszélünk ilyenkor látszólagosságról, mert a Facebook kimondja, hogy a helyi törvényeknek is meg kell felelni, nem elég a saját szabályainak. Az egyik ilyen neuralgikus kérdés általában az adatvédelem.
Az adatvédelmi amiről már beszélgettünk korábban Dr. Kulcsár Zoltánnal két cikkben is, de most szeretnénk ezen a speciális, köztes területen is rendet rakni, ezért Zoltán mellett a Facebookos kapcsolatainkkal is egyeztettem ehhez a cikkhez.
Kezdjük az alapoknál: mit mond a Facebook?
A Facebook azt várja el, hogy MINDEN nyereményjátékot, versenyt, promóciót, stb. külön alkalmazásban oldjunk meg.
Az alkalmazást beépíthetjük a Facebook oldalba, elvárhatjuk a rajongóktól, hogy lájkolják az oldalunkat ahhoz, hogy játszani tudjanak, de az alkalmazás feltétel.
Ezt szerencsére egyre többen betartják.
A Facebook azonban azt is kéri, hogy saját magunk kezeljük a résztvevők adatait a helyi törvényekkel összhangban, aminek a technikai megoldásában viszont gyakran van hiba, ugyanis sokan a könnyebb utat választják.
A könnyebb út
Ha egy Facebook alkalmazást használ a céged, és az alkalmazásban a felhasználók hozzáférést adnak az adataikhoz, akkor technikailag megoldható az, hogy ezeket az adatokat áthúzd a saját adatbázisba, aminek ugye sok előnye van.
A legfőbb előnye az, hogy később a név és az e-mail cím ismeretében tudsz hírlevelet küldeni a játékosaidnak. Ez pedig azért csábító egyszerű programozással megoldani, mert ilyen esetben a felhasználónak nem kell semmi olyan plusz dolgot megtenni, ami csökkenti a lista méretét.
Viszont ez a megoldás alapvetően hibás.
Hiába oldható meg technikailag az adat kinyerése, annak használatára külön engedélyt kell kérni a játékostól, és egy külön felületben.
Vagyis nem elég, ha elrejtjük az adatvédelmi szabályzat mélyére, hogy mi használni fogjuk az adatokat, hanem ezt egyértelműen a felhasználó tudtára kell hozni egy erre kialakított megoldásban.
De nézzük sorban, milyen jó és rossz példák vannak az adatkezelésre és az adatok használatára!
Ugyanis több elterjedt megoldást látni mostanában a Facebookon adatgyűjtésre, és ezek nagy része ross.
Leggyakrabban csak annyi történik, hogy az alkalmazás engedélyező felületében a játékosnak ok gombokat kell nyomni, és hopp, az adatok már a játékszervező cég birtokában is vannak.
Ez azonban kevés, és innentől kezdve lesz zavaros az ügy.
Ugyanis a Facebook elvárja, hogy az alkalmazás engedélyező felületben legyen két link, egy az adatvédelmi nyilatkozatnak, egy a felhasználói feltételeknek. Már ezt is sokan kihagyják, de néhányan ezt még becsülettel ki is töltik, és ezek után azt gondolják, hogy készen is vannak a szabályok betartásával.
Rosszul gondolják.
Vannak, akik ismerik a hazai adatvédelmi elvárásokat, ezért trükköznek egy kicsit.
A második engedélyező ablakban beírnak valami bűvös mondatot, ami arra utal, hogy a felhasználó megnyomja az engedélyezés gombot, akkor egyben feliratkozik a hírlevélre is.
Sajnos ez is rossz. Ebben az esetben sem szabályos az adatgyűjtés.
Ha pedig az adatgyűjtés nem szabályos, akkor az nem csak a Facebook előírásainak a megszegését jelenti.
Ez azt is jelenti, hogy a magyar adatvédelmi törvényeket sem tartja be a cég, aki ezt a módszert alkalmazza.
A szabályos adatkezelés
Az adatvédelmi törvény azt várja el, hogy ha egy cég reklámküldés céljából gyűjt adatokat, akkor ezt előre és egyértelműen közölje a feliratkozóval, vagyis minden más feltételtől külön kezelve kell ezt engedélyezni.
Kicsit bonyolultnak hangzik, talán bonyolultnak is néz ki, de a reklámtörvény ezt várja el.
Amire például ilyen esetben a Facebookból kinyert adatokat felhasználjuk az, hogy előre kitöltjük a mezőket, így a játékosnak nincs dolga vele, nem kell kézzel beírnia. Viszont ameddig nem pipál és nyom ok-t egy olyan mondatra, ami csak a reklámcélú adatfelhasználásról szól, addig nem kerülhetnek szabályosan az adatbázisunkba az adatai.
Ha jobban érdekelnek a részletek, olvasd el ezt a cikket, amiből kiemeltem a legfontosabb részt, Dr. Kulcsár Zoltán magyarázatát:
„A reklám leendő címzettjének tehát nyilatkoznia kell – nevének megadásával -, hogy ő ettől és ettől a hirdetőtől reklámokat kíván fogadni a későbbiekben. Hogy az egyértelműség követelményének is eleget tegyünk, nem vonhatja a reklámozó össze az érintett egyéb nyilatkozataival a reklám fogadásához adott hozzájárulását, hiszen akkor nem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy vajon az érintett a reklám küldéséhez adott-e hozzájárulást, vagy egyéb nyilatkozatot tett.”
Ezért nem jó, ha csak az alap Facebook engedélyező ablakokban hagyja jóvá a résztvevő az adatkezelést, hiszen ott mást is elfogad.
Hogyan tartsd be a szabályokat?
Foglaljuk össze, milyen a szabályos Facebook promóció!
- Nem használ Facebook elemeket (lájkolj bejegyzést, stb.)
- A nevezéshez nem elég lájkolni az oldalt, szükség van regisztrációra is egy alkalmazásban.
- Minden nyereményjáték funkciót az alkalmazásban bonyolít le a promóció. Pl. képfeltöltés, szavazás (szigorúan nem lájk gombbal!)
- Ha megosztás van egy alkalmazásban, ott nem lehetnek előre kitöltött mezők. (Igen, ez azt jelenti, hogy a tipikus „okleveles” játékok alapvetően szabálytalanok.)
- Nem díjazhatja egy alkalmazás azt, ha valaki megosztja az ismerőseivel bármilyen módon a promóciót. Csak a megosztás eredményét lehet díjazni, vagyis azt, ha például a játékos ismerőse is regisztrál az alkalmazáson belül, a sima megosztást önmagában nem.
- Az adatkezelést a Facebooktól függetlenül kell megoldanunk.
- Az alkalmazáshoz tartozik adatvédelmi nyilatkozat és van külön játékszabály is, ezek fel vannak tüntetve az engedélyező ablak erre kialakított felületein.
- Az alkalmazás nem használhatja fel a Facebookból automatikusan kinyerhető felhasználói adatokat adatbázis építésre külön engedély nélkül.
- Ahhoz, hogy nevezzen egy játékos a promócióba, az alkalmazáson belül külön regisztrációs felület kell, aminek a kitöltéséhez felhasználhatók a Facebookból kinyert adatok, de a felhasználónak lehetőséget kell biztosítani a változtatásra
- A regisztrációnál kell lenni adatvédelmi szabályzatnak és játékszabálynak is
- A regisztrációnál kell szerepelni legalább egy checkboxnak, ahol azt, hogy a cég küldhet a játékosnak marketing célú üzeneteket, külön el kell fogadni. Ráadásul itt meg kell nevezni azt, hogy melyik cég és milyen célból fogja használni az adatokat.
- A promóció adatkezelését annak megkezdése előtt legalább 8 nappal be kell jelenteni az Adatvédelmi Hatóság nyilvántartásába, a www.naih.hu címen elérhető módon.
Az adatvédelmi nyilatkozatról itt írunk mi, és itt találsz bővebb információt az Adatvédelmi szakértő blogon. - A nyerteseket nem értesítheted a Facebook felületén. Tehát se az nem jó, ha egy bejegyzésbe írod ki, hogy ki nyert, se az ha chat-en vagy Facebook üzenetben értesítesz.
Ha ezeket a szabályokat betartod, akkor elvileg se a Facebooktól se a magyar hatóságoktól nem lehet félnivalód.
Persze elsőre túlszabályozottnak tűnik a dolog, de ez a hátránya, ha egy külföldi platform szabályainak és a hazai törvényeknek egyaránt meg kell felelni.
Mindenesetre érdemes odafigyelni, mert se az nem jó, ha a Facebook koppint az orrunkra egy kis oldal törléssel vagy alkalmazás tiltással, és az sem , ha a magyar hatóságok büntetnek.
Szóval azt javaslom, a nálunk található technikai és marketing tippek mellett kövesd Dr. Kulcsár Zoltán blogját is, hogy mindenről képbe legyél ami kell!
Ha kérdésed vagy észrevételed van, írd meg a hozzászólások között, ha pedig fontos lehet a téma az ismerőseidnek is, akkor juttasd el hozzájuk is a cikket például a +1 és a Tetszik gomb megnyomásával!