10-15 éve az újságírók kedvenc kifejezése ez volt, amikor az internetről írtak: információs szupersztráda.
Ennek köszönhetően valahogy mindenki úgy képzelte el az internetet (amit akkor még nagy I-vel írtunk), hogy van egy nagy széles út, egy online M7-es százezer sávval, ahol az információk száguldoznak. Mi pedig kisebb-nagyobb bekötő utakon rá tudunk csatlakozni, és így hozzáférünk a folyamatosan áramló, hömpölygő információtömeghez.
Mindezt akkor, amikor kezdődött a „portálok és web site-ok kora”, amikor gyakrotlatilag minden információért házhoz kellett menni.
Az információs szupersztráda ebben az időszakban inkább egy információs szuperkönyvtár volt, ahol nekünk kellett a polcokon megkeresni azt, amit szeretnénk.
Kicsivel később, az információs szuperkönyvtárunk kapott egy ügyes könyvtárost, aki segített nekünk kikeresni a megfelelő válaszokat a megfelelő könyvekből.
Feltéve, hogy a jó kérdést tettük fel. Ez lett a Google.
Idő közben ez a könyvtáros egy kicsit megvesztegethető lett, mert ha valaki fizet neki, akkor ő ajánl más könyveket is azoknak akik olvasni szeretnének.
Azonban nagyjából tíz évvel az internet terjedésének kezdete után történt valami.
Megjelentek az igazi információs szupersztrádák első jelei.
Megjelent a széles tömegbe hömpölygő, követhetetlen információtömeg, amelyikből ki tudjuk halászgatni azt, amire szükségünk van.
Eljött a hírfolyamok kora.
A hírfolyamban valóban áramlanak az információk, és szinte mindenki elérhető egy felületen belül.
Magánszemélyek és cégek adatai száguldoznak az orrunk előtt és néha hirdetésekkel is találkozunk, ahogy ezt egy sima autópályánál is megszokhattuk.
Twitter, Facebook, Google+, YouTube, LinkedIn… ma már nincs közösségi hálózat hírfolyam nélkül.
Ráadásul egyre többen lépnek be, egyre több embert kötnek össze ezek a rendszerek, egyre több hasznos, és még több haszontalan információ szívja be a felhasználókat ezekbe a virtuális felületekbe.
Nem biztos, hogy úgy, ahogy azt a múlt század végén az újságírók és az informatikai szakemberek elképzelték, de azt gondolom, nyugodtan kijelenthetjük, hogy eljött az információs szupersztrádák kora.
Most éppen Facebooknak hívják.