Újabb botrány van kibontakozóban a Facebook hirdetések körül, miután egy fejlesztő cég a Limited Press bejelentette, törli a Facebook oldalát, mert a tapasztalataik szerint a hirdetésekre kattintások 80%-áért nem valódi felhasználók, hanem automatikus programok (un. botok) felelősek.
Ez azért vád, mert a Facebook hirdetésekért általában átkattintás alapon fizetnek a hirdetők, vagyis ha igaz a 80%-os hamis kattintás, akkor ez azt jelenti, hogy a cégek a teljes Facebook hirdetési költségük 80%-át feleslegesen dobták ki az ablakon.
Sokadik vád
Hozzá kell tenni, nem ez az első támadás, ami a Facebook hirdetéseket éri.
Pár hete arról jött hír, hogy hamis Facebook felhasználók kattintják le a hirdetéseket, előtte pedig a General Motors jelentette be – látványosan a közösségi hálózat tőzsdei bevezetése előtt pár nappal -, hogy leállítja a Facebook hirdetéseit.
Komoly vádak, de nem csak a Facebookot támadják ezzel.
A Google hirdetési rendszerével kapcsolatban is gyakran merülnek fel ilyen kérdések, ami érthető, hiszen a virtuális világban a kattintások nehezen megfogható dolgok, ezért egyáltalán nem furcsa az ilyen bizalmatlanság.
Természetesen mindkét cég leírja, hogy mindent megtesz annak érdekében, hogy kiküszöbölje a valótlan kattintásokat, és bejelentési lehetőséget is biztosítanak, ha valamelyik hirdetőben erős a gyanú. A Facebook valótlan kattintásokat bejelentő űrlapja itt található, a valótlan kattintásokról szóló leírások pedig itt.
De mit mutat a tapasztalat?
Saját kampányainknál és ügyfeleink esetében is azt tapasztaltuk, hogy a Facebook hirdetések a Google AdWords hirdetésekhez hasonlóan valódi felhasználókat hoznak. Legalább is nagyon nagy részt valódi felhasználókat.
Olyan embereket tudunk így elérni, akik reagálnak a Facebookon, vagy akár vásárolnak webáruházakban, weboldalakon.
Ha nem így lenne, nem lehetne termékeket és szolgáltatásokat eladni a Facebookon, márpedig szerencsére lehet.
Ráadásul ahol jól optimalizált Facebook és AdWords kampányt is futtattunk egymás mellett, ott az volt a tapasztalat, hogy teljesen hasonló konverziós értékeket ki lehetett hozni.
Vagyis ha egy webáruházba vagy egy jelentkezési lapra vittük az embereket, akkor az AdWords hirdetésekből érkező látogatók és a jól optimalizált Facebook hirdetésekből érkező látogatók teljesen hasonlóan viselkedtek, hasonló arányban vásároltak, vagy érdeklődtek a cég termékei, szolgáltatásai iránt.
Azonban vannak fontos különbségek a két hirdetési rendszer között.
Más helyzetekben, más üzleti céllal és máshogy kell használni az AdWords és a Facebook hirdetési rendszereket.
Nagyon sokszor előfordul, hogy az egyik vagy a másik hirdetési típus nem alkalmazható ugyanabban az esetben, ezért jól kell választani, aztán jól kell optimalizálni.
Létezik hamis kattintás?
Igen, valótlan kattintás létezik, ez biztos.
Mindegyik online hirdetési rendszernél előfordul, hogy a konkurencia munkatársai, vagy hamis felhasználók valamilyen okból lekattintják a hirdetéseket, ezzel felesleges kiadásokat okoznak a hirdetőnek.
Bár a hirdetési rendszerek törekednek a kiküszöbölésre, ez macska-egér játék, így a tökéletes megoldás valószínűleg soha nem születik meg.
Viszont az arány egyáltalán nem mindegy.
A 80% körüli hamis kattintás olyan arány, ami teljesen irreálisnak tűnik, így ebből nem vonnék le messzemenő következtetéseket.
Mindenesetre a téma jókor jött.
Mivel a Facebook hirdetési megoldása még új, és sok szempontból máshogy működik, mint a Google AdWords, ráadásul kicsit kiforratlan is, sok cégnek van negatív tapasztalata vele.
Mindenesetre kíváncsian várom a folytatást, és azt is, hogy a Limited Press tényleg törli-e a Facebook oldalát, ami az eset közzététele után közel a háromszorosára nőtt. Emiatt sokan már a gerillamarketing jelzőt is emlegetik az ügyben.
Neked mi a tapasztalatod? Oszd meg a hozzászólások között!