Nem te vagy a Mc Donald’s, de szeretnél legalább olyan sikeres lenni a közösségi médiában? Kis cégek ugyanúgy kihasználhatják a közösségi marketing előnyeit, mint a nagyok, ha odafigyelek egy-két fontos dologra. Tűzz ki (reális) célokat, majd kezdj cselekedni!
Nehéz ma bármibe is belefogni anélkül, hogy ne találkoznánk a „közösségi média” jelenséggel, olvasható a Mashable cikkében.Minden bizonnyal azért mert a Facebookon 900 millió aktív felhasználó van, a Twitteren 200 millió, és akkor még ott van a többi oldal is, például a Pinterest, a legutóbbi üdvöske.
Ha ezeket a számokat nézzük akkor természetes, hogy a kis cégek is úgy érzik, szükségszerű elővenni a közösségi oldalak térképét, és sátort verni valahol. A hiba akkor történhet meg, ha a nagy kapkodásban elfelejtenek egy két dolgot, és csak a jelenlétre koncentrálnak minden áron. Hogy ez ne forduljon elő, bemutatunk 5 fontod dolgot, amit érdemes tudni ha egy kis céggel akarsz sikereket elérni „Közösségimarketing” országban.
1. Ez nem a direkt eladás helye…
Talán ez az, amit a legnehezebb észben tartani. A kis cégeknek általában nincs sok fölösleges pénzük elvesztegetett hirdetésekre, ezért minden hirdetésre szánt forintnak vevőt kell hoznia, és minden lehetséges helyen az eladásra kell koncentrálni. Ez rendben van, de a közösségi világban való mozgolódás finomabb gondolkodást kíván. Vagyis felejtsd el a „VEGYÉL MEG” gombokat és a hihetetlenül kihagyhatatlan ajánlatokat.
Az igazat megmondva, ha a közösségi média stratégiád kizárólag eladásról szól, akkor nem jól csinálod. Igen, használhatod a közösségi oldalakat marketingre, és igen, növelheted ennek köszönhetően az eladásokat, de nem, nem fókuszálhatsz erre az időd 100%-ban. Az általános hüvelykujj szabály szerint csak a megosztott tartalom 5-10% szolgálhatja a cég promózását, vagy közvetlen eladást. A közösségi média inkább a kapcsolatteremtésről és növekvő bizalomról szól. Ez azt jelenti, hogy válaszolsz a rajongók kérdéseire, segítőkész és megbízható információt szolgáltatsz számukra. Ezért is érdemes belátni, hogy a közösségi marketing nem helyettesíti a korábbi marketinggyakorlatot, ahhoz hozzátesz és kiegészíti.
2. A közösség nem csak rólad szól
Biztosan te is jártál már olyan bulin, ahol a házigazda csak magáról tudott beszélni. A kis cégeknek úgy kell viselkednie a közösségi tereken, mint egy jó buli házigazdájának… Érd el, hogy kedveljenek, legyél kedves, érdeklődj mások iránt, és domináld a beszélgetéseket.
Mit is jelent ez? Tedd lehetővé, hogy könnyen hozzászóljanak a blogodhoz, reagálj a posztokra, amit az oldaladon hagynak. Ossz meg érdekes és figyelemfelkeltő tartalmakat az iparágról amibe tartozol. Kérdezz a közösségtől, és bátorítsd őket a válaszadásra. És kérlek ne feledd: néha jobb kevesebben beszélni, és többet figyelni!
3. Nem kell mindenhol ott lenni
Két dolgot kell észben tartani, ha közösségi médiáról és kis cégekről van szó. Az első, hogy mindig lesz egy új hálózat, amibe be lehet lépni. A másik, hogy a kisválalkozások korlátozott idő és pénzmenyiséget tudnak a közösségi marketingre fordítani.
Szerencsére nem is szükséges, hogy mindenhol mindig jelen legyen céged. Ehelyett célszerű egyet vagy kettőt, a legrelevánsabb és leghatékonyabb csatornákat kiválasztani, ahol elérheted célcsoportodat, és azokra koncentrálhatsz.
Emlékezz arra is, hogy az elhanyagolt, fél vállról vett közösségi média jelenlét negatívan is befolyásolhatja cégedet! Ha nincs rá időd, és energiád, jobb ha inkább bele se vágsz.
4. Neked nem a nagyokkal kell versenyezned
Ha kis céged van akkor érezned kell a különbséget a Mc Donald’s és a te költségkereted közt. Valószínűleg érzed is. ;-). Ez rendben is van, éppen ezért nem is kell a Mc Donald’s reklámjaival versenyezned.
Nyereményjátékok és egyéb sorsolások hatékony megoldást nyújtanak a rajongószerzésre és a márkaépítésre. A baj az, hogy a kis cégek gyakran szükségesnek érzik hatalmas nyeremények meghirdetését, ami túlszárnyalja a megengedhető kereteket. Nem kell iPad-eket felajánlanod ha számodra ez teljesíthetetlen. Ajánld fel helyette valamelyik szolgáltatásodat ingyenesen. Minden bizonnyal nem ez a valaha volt legvonzóbb ajándék, de költségkímélő, és biztos lehetsz abban is, hogy mindenki, aki csatlakozik a játékhoz, valóban érdeklődik céged és tevékenységed iránt. Nyeremény választáshoz 5 tipp ebben a cikkben. Kattints!
5. Semmi sincs ingyen
Természetesen nem kerül egy filléredbe se a Twitteren regisztrálni, Facebook felhasználói fiókot létrehozni, blogot indítani, Pinteresten megjelenni. Ez szuper hír a kis cégek számára. Persze csak ha nem számoljuk azt a sok vért és verítéket, amit megkíván a kommunikáció. A közösségi média folyamatos elköteleződést igényel a megfelelő tartalomszolgáltatástól kezdve a közösség iránti elköteleződésig.
Amíg a saját, vagy alkalmazottaid idejét használod fel, addig a közösségi marketing költsége jelentős. Például egy alkalmazottnak akár 10 órát is igénybe vehet egy héten hogy megfelelően menedzseljen egy közösségi felületet. Arról nem is beszélve, hogy meg is kell tanulni a kezelést, és naprakésznek is kell maradni.
Éppen ezért kell végiggondolnod, hogy az alkalmazottadra bízod ezt a feladatot, vagy segítséget kérsz egy szakértő csapattól.
A lényeg tehát, hogy meglásd a számokat minden egyes kampány mögött és mérlegeld, megéri-e belevágni, és ha érdemes, gondold végig azt is, hogy milyen stratégia mentén érdemes belevágni!