A tőzsdei bevezetés alkalmából ismét előkerült a nagy kérdés: meddig tart még a Facebook őrület?
Hiszen épp itt az ideje, hogy vége legyen! Már régóta használjuk, jöjjön valami újabb, ami ezt helyettesíti!
Amúgy is csökken az érdeklődés, nincs már az a dinamikus szárnyalás, mint régen. Bezzeg az újaknál!
Például mennyire szárnyal a Pinterest, hol van ehhez képest a Facebook (jelenlegi) trendje?
Sok a kétkedő hang, sok a kérdés, ez valahol érthető.
Sok közösségi hálózatot láttunk már ilyen-olyan okokból elbukni. A szavatossági idő 6-8 év ezen a piacon. Itt az ideje a Facebook leáldozásának is nem?
Szerintem nem.
Legalább is jelenleg nem, és azt gondolom, a következő 3-5 évben még biztosan nem.
Szerintem ahhoz, hogy a felhasználók elhagyják a Facebookot két dolognak kellene bekövetkezni:
1. a Facebook fejlesztésnek le kellene állni, és unalmas, megszokott, konstans állapotba kellene süllyednie. Ekkor úgy járna, mint az IWIW: jön egy szexi új közösségi hálózat, ami izgalmasabb, és a felhasználók tömegesen átpártolnak a teljes kapcsolatrendszerükkel együtt.
2. új szemléletmódnak kellene bejönni a piacra. Vagyis egy olyan új dolognak, ami elcsábítja jelentősen a felhasználókat egy más jellegű tevékenység irányába.
Ez mellett vagy megmaradna a Facebook, vagy csak az oldalon eltöltött idő csökkenne jelentősen.
Ezek közül jelenleg egyiket sem látjuk.
Vannak persze új közösségi hálózatok, hiszen itt van például a Pinterest, ami valóban szárnyal.
Ez egy szuper új rendszer, de meggyőződésem, hogy nem alternatívája a Facebooknak, maximum egy jó kiegészítője.
(Kérdés, egyébként, hogy a Pinterest megélne-e Facebook nélkül már, hiszen a felfutását a Facebooknak köszönheti.)
Persze ott a Google+ is, amit az utóbbi időben azonban már nem közösségi hálózatként, hanem a személyes keresési élmény testre szabását támogató eszközként emlegetnek a Google munkatársai. Nem kérdés ugye, hogy miért az átpozicionálás…
Ezeken kívül láttunk mostanában olyan közösségi hálózatot, amelyiket legalább egy lapon lehet említeni a Facebookkal?
Nem.
Vagy látunk olyan új típusú tevékenységet, amelyik tartósan, nagy tömegek érdeklődését le tudja kötni, és el tudja vonni a Facebooktól hosszú távon?
Egyelőre nem.
Ami persze nem jelenti azt, hogy tényleg nincs, de ha lenne is, kellene neki idő, hogy komoly problémát okozzon Zuckerbergéknek.
Az is tény, hogy vannak negatív jelek.
A növekedés a fejlődő országokban megállt, lehet, hogy néhol az oldalon eltöltött idő is csökken.
Van, hogy egy-egy cég kiszáll a Facebook hirdetésből, mint a GM, és sokan felróják a Facebooknak a hirdetések szempontjából kihasználatlan mobil felületeket.
De ezek egyben azt is jelentenék, hogy a Facebooknak vége?
Nem hiszem.
A meglevő tömegbázis óriási lendületet biztosít.
A Facebook folyamatosan fejlődik, folyamatosan újul meg.
Folyamatosan keresik az új bevételi forrásokat, amik igazi pénztermelő géppé változtathatják a közösségi hálózatot.
Az online „közösségi életmód” pedig valószínűleg továbbra is megmarad, hiszen ez nem a Facebookkal kezdődött, és valószínűleg nem is vele fog véget érni.
Tudom, három-négy havonta elő kell venni ezt a Facebook halott témát, a tőzsdei bevezetés pedig különösen jó apropó ehhez. De szerintem figyeljünk inkább az új, izgalmasabb dolgokra (nem csak a Facebook háza tájáról). Nyilván a Facebook nem örök, de arra a kérdésre, hogy vége van-e, térjünk inkább vissza 3-5 év múlva.