Tegnap megnéztük Az ember tragédiáját.
Remek film bár nem ajánlom mindenkinek (részletesebben itt), az azonban elgondolkodtatott, hogy az első forgatókönyv vázlat 1983-ban készült, és most, 2011-ben jelent meg a film a mozikban. Illetve egy moziban.
Két gondolat jár ezzel kapcsolatban azóta is a fejemben.
Egyrészről minden elismerés megilleti Jankovics Marcellt a kitartásáért, hiszen közel 30 éven keresztül életben tartani egy álmot, s dolgozni érte…
Hihetetlen erőfeszítésbe kerülhet, nem gondolom, hogy mindenki meg tudja csinálni.
Érdemes tanulni tőle. Érdemes példaként emlékezni rá egy-egy hosszabb projekt nehezebb időszakaiban.
Másrészről viszont ez a film egy jó példa arra, hogy ha technológiával dolgozunk, akkor az idő ellenünk van.
Hiába remek film ugyanis Az ember tragédiája, a film stílusa, a filmben alkalmazott megoldások olyanok, amiket már több generációval meghaladt a filmkészítési technológia, de még nagyobb baj, hogy a nézők elvárása is.
Így ez a film sajnos ma már csak réteg film tud lenni. 1993-ban valószínűleg nem csak egy moziban vetítették volna.
Bár Jankovics Marcell sem úgy tervezte, hogy több, mint 20 évig dolgozik a művön, ez a példa még is jó arra, hogy gyorsaságra ösztönözzön.
Az online világban ugyanis nincsenek éveink, sokszor még csak hónapjaink sincsenek.
Ha ma megírsz egy jó kis reklámszöveget, lehet, hogy a Google holnap megváltoztatja az irányelveit, és törölheted. Ha nem futott eleget, hiába volt egy időre a kezedben az arany tojást tojó tyúk nyaka.
Ha ma készítesz egy jó kis Facebook céges oldal designt, de még vársz a felhasználásra, lehet, hogy dobhatod a kukába, mert holnapután jön a Timeline a céges oldalaknak is.
Ha ma készítesz egy „oklevél alapú” Facebook alkalmazást, de nem hozol ki belőle mindent ezen a héten, akkor lehet, hogy feleslegesen dobtad ki rá a pénzt, mert talán pár nap múlva a Facebook bezárja a kiskaput, ami alapján hatékonyan működik.
Ha van egy jó kis Facebook promóció ötleted, de nem indul el időben a kampány, lehet, hogy nem is szabad elindítanod, mert közben a Facebook megváltoztatja a nyereményjátékokra vonatkozó szabályait.
Az online-ban nincs 20 éved, az online-ban lehet, hogy 20 hónapod, vagy 20 napod sincs.
Készülj fel rá, ha van egy ötleted, akkor azt lehetőleg azonnal valósítsd meg, és minél gyorsabban hozd ki belőle a legtöbbet.
Főleg így van ez akkor, ha óriás cégek hatalmas szolgáltatásainak apró kis haszonélvezője vagy a reklámoddal, a Facebook oldaladdal, alkalmazásoddal.
Gondolom, a Jankovics kitartását méltató példa szimpatikusabb volt, de sajnos ez van. Nincs mese, pörögni kell.
Vissza a munkához! 🙂