Facebook rajongót bármi áron?

A nagy Like fétis

 

Facebook rajongót bármi áron?
Facebook rajongót bármi áron?

Szinte mindenki aki a Facebookon megjelenik, és saját oldalt hoz létre, előbb utóbb rákattan a lájk gyűjtés ízére.
Meglátja a sok különböző oldalt több 1000 meg több 10.000 rajongóval, vérszemet kap, és jön a vágy: én is ezt szeretném!
Bármi áron.

Néhányan akkor kapnak rá a lájk fétisre, amikor meglátják valamelyik konkurenciájuk oldalát: „húúú, ennek már 500, 1000, 5000 lájkja van!”
A válasz ilyenkor persze az, hogy ennyi nekem is lesz, ennél többet is tudok, lenyomom!

Ilyenkor, ha előugrana egy patás, szarvas figura a sarokból egy szerződéssel, biztos sokan eladnák a lelküket neki néhány kósza lájkért.
És nagyon rosszul tennék.

A Facebook oldalakon látható rajongói szám ugyanis egy nagyon megtévesztő dolog.

Kicsit olyan, mint az ingyenes statisztikai rendszerek weboldalba épített számlálója, mutat egy számot, ami önmagában keveset jelent. Csak egy szám.

Mi a fontos egy Facebook oldalnál?

A végeredményben az, hogy mennyivel segíti a cégedet üzleti szempontból.
Mennyire növeli az ismertségedet, a vásárlók lojalitását, mennyire segíti az értékesítést, a marketinget, az ügyfélszolgálatot.
Ezt pedig egyáltalán nem fejezi ki a Facebookon a rajongói szám.

Ez kicsit olyan, mintha annak örülnél, hogy naponta nem 20 ember jár be a boltodba, hanem 200.
De az a plusz 180 ember biztos, hogy több vásárlót jelent?
Ha igen, az szuper, de ha nem, akkor bizony fölöslegesen csábítod oda őket.
Sőt inkább ne is jöjjenek, hiszen őket kiszolgálni, vagy utánuk takarítani ez többlet munka és költség.

A Facebook rajongói szám tehát keveset ér önmagában.
Sokkal többet jelent az, hogy a rajongók hány százaléka aktív, mennyit tudsz átterelni a weboldaladba vagy a hírleveledre, mennyi fog gyakrabban bejárni a boltodba vagy az éttermedbe. Mennyivel csökkented az ügyfélszolgálatod munkáját? Menni olyan értéket tudsz adni a lehetséges és a meglevő ügyfeleidnek, ami közvetlenül vagy közvetetten segíti a céged eredményeit?

Ezt mind nem mutatja ki a rajongói szám, így nem érdemes ezt kergetni mesterséges és nem célcsoporthoz szóló promóciókkal, csak azért, hogy ne 1300, hanem 8000 legyen az oldalra kiírva.

Akkor mit?

Érdemes viszont olyan tartalmat nyújtani, ami behozza az igazi célcsoportodat, és akkor valóban lesz értelme foglalkozni ezzel a közösségi média nevű dologgal.
Ha olyan kommunikációt folytatsz, ami jó a célcsoportnak, akkor lesz esélyed a sikerre, ha csak a rajongói számra mész bármi áron, könnyen lehet, hogy Te is a közösségi média halálát és feleslegességét hirdetők táborát fogod erősíteni.

Ráadásul kevesen tudják, de a Facebook oldalak statisztikai adataihoz nem csak az oldalgazdák tudnak hozzáférni, hanem szinte bárki.
Így nagyon könnyen kiderítheti a konkurenciád, hogy mennyit is ér valójában a Te rajongótáborod. Így, ha csak büszkeségből hizlalod fel a rajongói számot, akkor is könnyen mellélőhetsz.

Biztos, hogy megéri százezreket tolni olyan rajongói számba, ami igazából csak lufi?

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük