Facebook Amerikában: túl a csúcson? [Frissítve]

A Facebook kiadta a szokásos negyedéves tőzsdei jelentését, amit mindig izgalommal várunk, mert innen megtudhatunk pár információt és trendet a közösségi platformról.

A legfontosabb kérdés, hogy az idei év nagy botrányai hogyan hatottak a felhasználói számra. Egyes felmérések szerint az amerikai felhasználók tömegei vándoroltak el a Facebookról, de nézzük mit mondanak a platform saját számai!

Bár első ránézésre minden rendben, hiszen globálisan szépen növekszik a platform, már a 2,3 milliárdot közelíti a felhasználói szám. De az amerikai adatoknál maximum stagnálásról beszélhetünk, az európai felhasználóknál pedig egyértelmű a csökkenés.

2018 harmadik negyedéves jelentés a napi felhasználói számokkal

2018 harmadik negyedéves jelentés a napi felhasználói számokkal

Mindkét fontos régióban a 2018-as első negyedév volt a csúcs a napi és a havi felhasználói számokat tekintve. Azóta havi számokat tekintve Észak-Amerika épp, hogy csak stagnál, Európa lassan csökken. A napi adatokat tekintve is hasonlókat látunk, de itt az európai aktivitás csökkenése még látványosabb.

2018 harmadik negyedéves jelentés havi felhasználói számokkal

2018 harmadik negyedéves jelentés havi felhasználói számokkal

Ezek alapján jól látható, hogy az idei botrányok (és algoritmus változások) egyáltalán nem tettek jót a két legfontosabb piacon a közösségi platformnak. Kevesebben és ritkábban használják a rendszert, mint a csúcs idején.

Mi a teljes kép?

A Facebook, mint platform megingását némileg ellensúlyozza a cég teljes felhasználói száma.
Mark Zuckerber ugyanis elárulta, hogy a Facebook platformjait 2,6 milliárd ember használja havonta, naponta pedig 2 milliárd ember használja legalább egy alkalmazását. Ez a Facebook, a Messenger, az Instagram és a Whatsapp felhasználók összességét jelenti.

Ha a Facebook és az összes platform arányait nézzük, akkor két dolgot érdemes észrevenni:
1. Nagyon nagy az átfedés. A 2,6 milliárd összes felhasználó jelentős része (kb. 88%) ott van a Facebookon is. Egyes piacokon, pl. Magyarországon, az arány még nagyobb.
2. A többi platform felhasználói mintha aktívabbak lennének, hiszen a havi Facebook felhasználóknak “csak”kb. 65%-a használja napi szinten a rendszert, az összes felhasználóra vetítve az arány kb. 77%.
Nyilván a Messengert és a Whatsappot érdemesebb lehet többször elővenni.
Ettől függetlenül más adatokból az látszik, hogy a Facebookot viszont több időt visz el.

Merre tovább?

Mark Zuckerberg részletesebben beszélt arról is tegnap, milyen területekre fókuszálnak a jövőben. Ezek a következők:

  1. Üzenetküldés és sztorik
  2. Videók
  3. Biztonság

Az üzenetek és a sztorik azért érdekesek, mert a felhasználói igények eltolódnak egyrészt a privátabb beszélgetések irányába, másrészt biztonságban érzik magukat az emberek, ha tudják, hogy a megosztásaik nem lesznek örökké elérhetők.

Többek között ezért növekszik egyre jobban a Facebook üzenetküldő szolgáltatásainak a népszerűsége, és ezért várható, hogy előbb-utóbb a sztorik lesznek az elsődleges tartalomfogyasztási helyek a feedek helyett (!).

A videófogyasztásnál az az érdekes, hogy az emberek nagyon szeretik nézni (ami nem meglepő), de a Facebook még keresi a helyét, hol használható a legjobban. A Watch és az IG TV ezért érdekes, mert a jelek szerint a Facebook megpróbálja kivinni a videókat a hírfolyamokból, így megtartva az aktív, közösségi vonalat a jelenlegi felületeken, és leválasztva a passzív, videós tartalomfogyasztást az új felületekre.

A biztonság persze egyre fontosabb, hiszen nagyon nehéz éve volt a közösségi platformnak, ezért minden területen igyekeznek fejlődni, aminek persze olyan területek is látják a kárát, aminek nem feltétlenül kellene. Lásd néhány hirdetési célzás kiesése.

Érdekesen alakul tehát a kép, nyilván a trendekhez igazítani kell a saját gyakorlatunkat és a stratégiánkat is.

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)