Orosz trollhálózatot buktatott le a Facebook

A 2016-os amerikai elnökválasztás után felerősödtek a Facebookot támadó nyilatkozatok. Ezek felelőssé tették a közösségi hálózatot elsősorban azért, mert hagyja terjedni az álhíreket. A Facebook persze elutasította a vádakat, mondván, hogy ez inkább a felhasználók hibája, de azóta sorban jelenti be azokat a változásokat, és megoldásokat, amik valahogy mégis az álhírek terjedésének megakadályozásáról szólnak. Legutóbb például olyan döntést hoztak, hogy nem vásárolhatnak hirdetéseket azok az oldalak, amiknek a híreit rendszeresen jelölik álhírnek a felhasználók, és ez bizonyítást is nyer különböző ellenőrző szolgáltatásoknak köszönhetően. Erről az Info Rádió kérdezett múlt héten.

Az orosz szál

Most kiderült, hogy a változtatás mögött nagyon konkrét okok vannak. A közösségi hálózat csapata ugyanis beszámolt egy konkrét eseménysorozat felgöngyölítéséről. Ennek keretében 2015 június és 2017 május között nagyjából 100.000 dollárt költöttek el dezinformációs témák terjedését támogató hirdetésekre, kb. 470 különböző hamis Facebook profil és oldal segítségével, amik közvetve, vagy közvetlenül oroszországi forrásokhoz köthetők.

Az így vásárolt nagyjából 3000 hirdetéssel kapcsolatban azt találták, hogy ezek jeletős része elsősorban nem volt kapcsolaban valamelyik elnökjelölttel. Inkább a különböző megosztó témákkal kapcsolatos (ál)információk terjedését erősítették.

Hamis erősítés

A hirdetések mellett más megoldások is támogatják egyes álinformációk terjedését. Ilyen például az, amikor kamu profilok, oldalak és csoportok központosítottan terjesztenek egy adott témát. Ezek felderítésére külön megoldásokat fejlesztett a Facebook, aminek köszömnhetően áprilisban 30.000 hamis fiók ellen tettek lépéseket. Erről ebben az anyagban lehet részletesebben olvasni.

Folyamatos figyelem

A Facebook folyamatosan dolgozik ezen a témán, tartja a kapcsolatot a különböző politkai pártokkal, jelöltekkel, civil szervezetekkel, és persze a különböző védelmi szervekkel, mert ez egyrészt káros, másrészt kellemetlen neki.

Nekünk sem árt odafigyelni az ilyen esetekre, hiszen jó tudni, hogy néhány hónap múlva itt is választások lesznek…

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)