Budapestnyi ember használja az Instagramot Magyarországon

Legalább is az 1920-as évek Budapestjének lakosságát már elérte a hazai Instagram felhasználók száma, ugyanis ma 910.000 magyar használja a képmegosztó platformot, de persze a Facebookot ennél jóval többen.
Erről tartottam egy live közvetítést is, amit itt is meg tudtok nézni, alatta pedig ott vannak a részletes adatok, és a hozzájuk tartozó ábrák is.

A közvetítésben látható Lego infografikát meg tudjátok nézni a bejegyzés végén nagyban. 🙂

Instagram

Az Instagram nagyot ment az utóbbi időben.
Egy év alatt 65,1%-ot  nőtt a felhasználói tábora itthon.

Ennyit nőtt az Instagram az utóbbi időben a különböző korcsoportokban.

Ennyit nőtt az Instagram Magyarországon az utóbbi időben a különböző korcsoportokban.

Bár minden korcsoport növekedett, a legintenzívebb változás a 45-54 között következett be, amelyik egy év alatt 133%-ot nőtt, fél év alatt 52%-ot.
Ehhez képest nem is tűnik olyan nagynak a 25-34 növekedése, amelyik tagjai egy év alatt majdnem 70%-kal,  fél év alatt pedig 29,4%-kal gyarapodtak.

Magyar Instagram felhasználók bontása korcsoportonként

Magyar Instagram felhasználók bontása korcsoportonként

Eközben a Facebookon…

A Facebook változásai ehhez képest nem olyan látványosak, bár ott az alap is más, hiszen ott 5.4 millió emberről beszélhetünk, amelyik alig 4%-os növekedés az elmúlt háromnegyed évben.
(Egyébként, hogy ezt is történelmi távlatba helyezzük, 1880-ban 5,4 millióan laktak a mai Magyarország területén. 🙂 )

A Facebookon a legszembetűnőbb továbbra is az, hogy a 18 év alattiak száma látványosan csökken, míg az 55 fölöttiek száma továbbra is dinamikusan növekszik.

Magyar Facebook felhasználók korcsoportjainak változása

Magyar Facebook felhasználók korcsoportjainak változása

Ha a két közösségi hálózatot hasonlítjuk össze, akkor jól látható, hogy az Instagramon a fiatalok dominálnak. Sokkal nagyobb arányban vannak jelen, mint az idősebbek.

Facebook és Instagram felhasználók aránya, plusz FB felhasználók eszközök szerint.

Facebook és Instagram felhasználók aránya, plusz FB felhasználók eszközök szerint.

Érdekes módon, ha megnézzük azt, hogy a Facebookot ki használja mobilról, és ki asztali környezetből, akkor viszont az arányok stimmelnek: a Facebook használat mobilon sokkal jobban hasonlít az Instagramra, hiszen ott a fiatalok dominálnak.

Le kell mondanunk a fiatalokról a Facebookon?

A számok felvethetik ezt a kérdést, hiszen fogynak el innen a 18 év alattiak, míg az 55 fölötti korosztály dinamikusan növekszik.
A helyzet az, hogy ez nem így van.
Az ok megértéséhez segítségül hívtam a KSH-t, és összevetettem Magyarország lakosságát a közösségi hálózatok felhasználói számával.
Itt aztán vannak érdekességek. 🙂

Facebook felhasználók aránya Magyarország lakosságához viszonyítva. Érdekes ugye? :-)

Facebook felhasználók aránya Magyarország lakosságához viszonyítva. Érdekes ugye? :-)

Ugyanis azt látjuk, hogy a 18-24 és a 25-34 korosztályokban a magyar lakosságot meghaladó számban vannak a Facebookozók. 🙂
Nem az internetezők számát lépik túl, hanem a saját korcsoportjuk valódi számát!

Miért lehet ez?

A probléma forrása a következő két fő ok lehet:

1. Kamu felhasználók aránya. Ez azonban nem indokolhatja az egészet, hiszen ez nagyjából 9%-a lehet a teljes felhasználói körnek. Ha a fiatalabb célcsoportnál ez nagyobb is, akkor is nehezen adja ez ki az egész különbséget, főleg 18-24-ben.

2 . Facebook rosszul tudja. Hiszen a Facebook azt tudja, amit mi adunk meg. Márpedig ha például egy 11 éves (!) Facebookozni szeretne, azt a Facebook nem engedi. De ha valaki nagyon akarja (és a szülei engedik, vagy nemtudnak róla), akkor könnyen lehet, hogy beírja azt, hogy pl, ő 20 éves. Így pedig torzulnak az adatok.
Előfordulhat persze, hogy valaki direkt máshova rakja magát, és az is, hogy miután 11 évesen beírta magát 17 évesnek, 3 év múlva nem változtatja meg, a Facbook őt így 20 évesnek fogja ismerni.

Vagyis nem kell lemondani a fiatalokról, plusz ezek alapján érdemes kicsit lazábban kezelni a demográfiai célzásokat is. 🙂

Bónusz: Infografika legóból 🙂

Facebook vs Instagram infografika legóból. A kis figurák a korcsoportokat jelentik. :-)

Facebook vs Instagram infografika legóból.
A kis figurák a korcsoportokat jelentik. :-)

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)