A közösségi média, és ennek köszönhetően az online marketing folyamatosan változik.
Ennél nagyobb közhellyel nehéz kezdeni talán egy cikket. Mégis igaz, ahogy az is, hogy nagyon izgalmas irányok bontakoznak ki.
Ha pedig valaki ezekre nem figyel oda, egyszer csak azt veszi észre, hogy lemaradt valami fontosról.
Ezekről tartottam előadást az Ecommerce Expón, aminek a diáit lent meg tudod nézni.
Itt pedig néhány kiegészítő gondolat, ami segít az értelmezésben:
0. A mobil
Itt van velünk régóta, amit a nagy platformok jól kezelnek, a kkv-k viszont sokszor rosszul.
Oda kell figyelni, mert a mobil egy új kapu egy webáruháznak. Ha jól csinálja valaki, akkor a paradicsom kapuja. Ha rosszul, akkor viszont maga a pokol, hogy fizetünk a mobil forgalomért (pl. Boost posztokkal), az emberek pedig odajönnek a weboldalra és le is pattannak, mert az nincs felkészítve erre.
A mobil önmagában teljesen felforgatta a marketinget.
Nincs ma már olyan, hogy online és offline. Marketing van, ahol több platformon érhetjük el az embereket, és egyre kisebb a különbség a mobil és a nem mobil között.
1. Integráció
Egyre több olyan szolgáltatás olvasztanak magukba a nagy platformok, amiknek a természetes helye a weboldalon volt. Esetleg másik szolgáltatásba.
A Facebook ebben élen jár, de más közösségi hálózatok is terveznek olyan lépéseket, amik csökkentik a weboldal szerepét.
Mindenesetre a jövő abba az irányba mutat, hogy egy webáruház csak háttér adatbázis lesz, a vásárlás viszont le tud zajlani a Facebook hírfolyamban egy hirdetésre kattintva. Ki fogjuk tudni fizetni pl. egy Canvas hirdetésben meglátott terméket úgy, hogy nem hagyjuk el a Facebookot. Még a fizetéshez sem. (Gondoljatok a Messengeres fizetési lehetőségekre!)
Továbbra is kelleni fog weboldal, de a szerepe átértékelődik.
2. Lokáció
A mobilnak köszönhető ez is: mindig tudjuk, hol járnak a vevők. Nem csak a Facebook. Instagram, Foursquare, Google, Waze, stb. Lehet választani rengeteg megoldás közül, ahol utol lehet érni a potenciális vásárlókat.
Vagy olyan céllal, hogy becsábítsuk magunkhoz, vagy azért, hogy sokkal személyre szabottan tudjunk nekik kommunikálni.
3. Egyedi tartalom
Az egyedi tartalom kialakítására egyre több lehetőség van organikusan és hirdetéssel is.
Érdemes rá törekedni, hiszen ez növelni tudja a kommunikáció és az online értékesítés hatékonyságát.
4. Erősebb bevonódás
Egyre több lehetőség van arra, hogy bevond az embereket a folyamatba.
Az első lépés lehet, hogy nem egy weboldal kattintás, hanem az, hogy görget egyet egy karusszel hirdetésen.
Felkelted az érdeklődését, ő görget egyet, még kíváncsibb lesz, görget még egyet, aztán tovább megy, és átkattint, majd vásárol.
De nem biztos, hogy egy kattintással kezdődik.
Egyre több lehetőség van arra, hogy bevonjuk az embereket, mélyítsük az elköteleződést, több élményt adjunk, ez pedig nagyobb esélyt jelent a vásárlásra.
5. Komplexebb folyamatok
Az egyszerű lead tölcsérnek vége.
A digitalitzált világunk olyan, mint egy Monopoly játék: meg kell szerezni azokat a játékmezőket, amire újra és újra rálépnek a felhasználók. Ha pedig elég sokszor rálépnek a kockáinkra, elég sokat fizetnek a figyelmükkel, ami növeli annak az esélyét, hogy tőlünk vásároljanak.
Ezért olyan folyamatokat kell építeni, amikkel minden lényeges felületen ott tudunk lenni, és amik átívelnek platformokon, és átnyúlnak eszközökön. A kulcs többek között a remarketing, és a saját adatbázis alapú hirdetések.