Kutatás: megéri a cégeknek Facebookozni?

A múlt héten több különböző online újságban és rádióban találkozhattatok a kkv-s kutatásunk különböző részleteivel.
Itt most elolvashatjátok a teljes anyagot. 🙂

Több, mint 200 cég vett részt májusban zajló kutatásunkban, amelyik Facebookozó cégek közösségi média használati szokásait és tapasztalatait vizsgálta.
A kutatást harmadik alkalommal végeztük el, 2014 tavasszal és ősszel is feltettük a cégeknek ugyanazokat a kérdéseket.
Így képet kaphatunk arról, hogy a cégek mennyire értékelik máshogy most a közösségi marketing adta lehetőségeket, mint korábban.
A nem reprezentatív kutatás 2015 májusában zajlott elsősorban a Facebookon, 195 kkv, egyéni vállalkozó illetve startup válaszait elemeztük.

A jelenlétre a Facebook nagyon sok megoldást kínál. Ezek közül még mindig a legnépszerűbb forma a Facebook oldal, de ennek használata csökken, míg a csoportok szerepe folyamatosan nő.
A hirdetések is nagyot nőttek az egy évvel ezelőttihez képest, ugyanakkor tavaly őszhöz képest a használatuk tulajdonképpen nem változott.

Oldalak, csoportok, hirdetések: a legkedveltebb Facebookos megoldások.

Oldalak, csoportok, hirdetések: a legkedveltebb Facebookos megoldások.

Ha csak az oldalakat nézzük, akkor itt azt tapasztaljuk, hogy a cégek egyre kevesebb bejegyzés segítségével kommunikálnak.
Míg egy éve a napi 2-4 bejegyzés volt a leggyakoribb, 12 hónap alatt a heti 3-4 vált vezetővé.
Általánosságban is elmondható a csökkenés, bár a válaszadók között azt tapasztaltuk, hogy a napi 10 bejegyzésnél többet író cégek száma nőtt, a válaszok mennyisége miatt ezt nem tekintjük szignifikáns különbségnek.

Az oldalak bejegyzés száma csökken, ami nem meglepő, pedig a sok bejegyzés gyakran hasznos.

Az oldalak bejegyzés száma csökken, ami nem meglepő, pedig a sok bejegyzés gyakran hasznos.

A bejegyzés számok csökkentése nem túl meglepő, hiszen az organikus elérés csökken. A Facebook egyre inkább a fizetős megoldások felé tereli a cégeket.
Az 50.000 forint alatti havi hirdetési költések aránya csökkent, az e fölötti kategóriákban szinte mindenhol emelkedés látható.

Folyamatosan nő a Facebook hirdetésekre költött összeg. Ugye ezen nem lepődik meg senki? :-)

Folyamatosan nő a Facebook hirdetésekre költött összeg. Ugye ezen nem lepődik meg senki? :-)

A Facebook mellett más közösségi hálózatok használata is változott az egy év alatt.
A YouTube második leggyakrabban használt közösségi hálózat a cégek között.
Bár egy év alatt a Google+ használat nőtt, e növekedés a tavalyi nyár és ősz következménye, azóta ennek a platformnak a használata stagnált.
A Twitter és a LinkedIn használatban is történt változás, de a legizgalmasabb a kis, vizuális közösségi hálózatok erősödése.
Az Instagram és a Pinterest használat megerősödött az elmúlt év során annyira, hogy az Instagram utolérte a LinkedIn-t, a Pinterest pedig jócskán megelőzte.

A Google+ és a Twitter szereplése meglpeő, az Instagram és a Pinterest nem annyira.

A Google+ és a Twitter szereplése meglpeő, az Instagram és a Pinterest nem annyira.

A feladatok összetetté vállása miatt a cégek egyre több tevékenységnél vesznek igénybe külső, szakértői segítséget.
A legszembetűnőbb a hirdetések kezelése, ahol folyamatos és dinamikus az emelkedés, de általános, alkalmi konzultációra is több cégnek van szüksége, mint eddig bármikor.

Cégek és ügynökségek: több a bonyolultabb feladat, ezekhez több segítség kell.

Cégek és ügynökségek: több a bonyolultabb feladat, ezekhez több segítség kell.

A változások fényében érdemes megnézni, hogyan változtak a cégek céljai a Facebook jelenléttel.
A cégeknek egyre inkább az új ügyfelek szerzése álla a fókuszban.
Gyakorlatilag minden más cél folyamatosan csökken, bár az éves különbségeket elemezve az adatbázis építés, mint cél is egyre fontosabb, még ha az őszi adatoknál kiugrás is látszik.

(A rajongó gyűjtést nem tettük fel kérdésnek egyébként, mert az önmagában nem cél – nem szabadna, hogy az legyen- , de fontos részcél még 2015-ben is sok iparágban. Hogy melyikben? Olvassátok el ezt a cikket, és megtudjátok! )

A célok sorrendje alapvetően nem változott, de a súlyok finoman alakulnak.

A célok sorrendje alapvetően nem változott, de a súlyok finoman alakulnak.

Ugyanakkor azt is látjuk, hogy egyre több céget zavar a hirdetési költségek emelkedése, és ennek az oka, vagyis az, hogy egyre kevesebb bejegyzés jelenik meg a rajongóknak a hírfolyamban. Ugyanakkor egyre többen látják úgy, hogy a Facebook egyre kevésbé trendi csatorna.

Mit nem szeretnek? Ez nem annyira meglepő...

Mit nem szeretnek? Ez nem annyira meglepő…

A sok változás ellenére az üzleti célő Facebook jelenlét még mindig megéri, ugyanakkor a a bizonytalanság nagyobb, mint korábban.
Az egyértelműen megéri és az inkább megéri válaszok száma csökkent, míg a nem tudom eldönteni válaszok száma nőtt.
Ettől függetlenül azok aránya, akik a távozást fontolgatják, nem kimutatható.

A válasz röviden: igen, megéri.  Ugyanakkor átható némi elbizonytalanodás...

A válasz röviden: igen, megéri.
Ugyanakkor átható némi elbizonytalanodás…

2015 tavaszán így látták a vállalkozások Magyarországon a Facebookot.
Nagy meglepetések nincsenek, de az arányok mindenképpen érdekesek.

Továbbra is elmondhatjuk, hogy a Facebook az egyik legköltséghatékonyabb marketing eszköz a kis- és középvállalkozásoknak. Annak ellenére, hogy egyre drágább a jelenlét, és egyre többet költenek a cégek a fizetős hirdetésekre, még mindig a legtöbb vállalkozásnak megéri itt kommunikálni.

De az is látszik, hogy akinek a valódi megtérülés a célja, érdemes megtanulnia használni a Facebook hirdetési rendszerét. Ehhez hoztuk létre a Facebook hirdetések A-tól Z-ig online tréninget. 😉

Ti mit gondoltok az adatokról?

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)