Rajongógyűjtés 2015: van értelme?

Ahogy régen mindenki rajongót akart gyűjteni, minden áron, az utóbbi időben ez átfordult.
A Facebook organikus elérés csökkentésének köszönhetően egyre többen azt gondolják, minden cég számára vége a rajongó gyűjtésnek.
Nos ez nem így van.

Van olyan iparág, ahol tényleg nincs értelme rajongót gyűjteni, De van olyan, ahol továbbra is hasznos.
Ahhoz, hogy el tudd dönteni, nálad mi a helyzet, tisztázni kell, mire jók ma a rajongók?

A rajongó tábor szerepe 2015-ben

Nem jut el minden rajongóhoz az üzeneted, ez szerintem egyértelmű.
Az már régóta nem érv, hogy ha van 10.000 rajongóm, akkor 10.000 ember olvassa el az üzeneteimet.
Viszont, ha jó stratégiába gyűjtötted (gyűjtöd) a rajongókat, akkor ők ténylegesen a vásárlóid vagy a potenciális vásárlóid.
Nekik érdemes eljuttatnod az üzeneted, még pénzért is.
És itt van a rajongói tábor igazi előnye.
A rajongói tábor olyan, mint egy jó remarketing lista (hangsúlyozom: ha jól gyűjtötted össze őket).
A rajongó táborodat nagyon könnyen tudod ugyanis célozni.
Ez nem új dolog, 2012 márciusában ezt írtam:

„Az ingyenes disztribúciós csatorna helyett talán úgy kell gondolni a saját Facebook oldalainkra, mint egy ügyesen előszűrt potenciális ügyfél adatbázisra, akiket mi válogattunk ki, akiket érdemes megszólítanunk.
És akiknek az elérése bizony mostantól nagyrészt pénzbe kerül.”

A jóslat bevált, ennek minden előnyével és hátrányával együtt.
Az előny mindenkiéppen a jó célozhatóság, ráadásul a rajongóknak többször tudsz hirdetést megjelentetni naponta, mint a nem rajongóknak.

Ezek az általánosságok.
De fontos észrevenni, hogy iparágtól függ, hogy kinek van értelme ténylegesen rajongókat építeni.

1. Folyamatos szolgáltatás, többszöri értékesítés
Ha olyan termékeid vannak, amiket hosszú éveken keresztül tudsz eladni az embereknek.
Étrend kiegészítő, étterem, szórakozóhely, tartós hobbihoz termékek, cégeknek rendszeres üzleti szolgáltatások, mint a könyvelők… azt hiszem világos, mire gondolok.
Nekik ténylegesen van értelme rajongót gyűjteni (kizárólag a célcsoportjukból persze).
Ők egy embernek éveken keresztül tudnak kommunikálni, így jól ki tudják használni a rajongó táborban rejlő erőt, és a hozzá tartozó hirdetési előnyöket.

2. Ritkán értékesíthető termékek vagy szolgáltatások
Ingatlan értékesítés, nyelvvizsga, életkorral, váradóssággal kapcsolatos termékek vagy szolgáltatások, stb.
Vagyis olyan iparágak, ahol az életben egyszer, vagy sok évente nagyon ritkán tudsz eladni az embereknek.
Ilyenkor az adott téma csak rövid ideig van fókuszban a potenciális vevőknek.
Rövid ideig van nyitva az értékesítési ablak.

Ha rajongók lesznek, akkor a vásárlás után már nem fogja érdekelni őket a témád. Nem fogják a lájkot visszavonni, ott maradnak ballasztnak. Persze bizalmat most is ad az oldaladhoz, ha az ismerősök megjelennek a hirdetések mellett, vagy az oldal borító fotó alatt, de hirdetésnél ilyenkor a rajongóknak szóló célzás nem elég hatékony.
Ilyenkor is van értelme persze kommunikálni, de ilyenkor érdemes más megoldásokat használni.
Például egymásra épített custom audience listák, remarketing, és speciális, érdeklődés vagy magatartás alapú célzások segítenek.

Az esetek legnagyobb részében igenis van értelme a Facebook jelenlétnek és az okos rajongógyűjtésnek.
De ahhoz, hogy el tudd dönteni, milyen módon használod a Facebook oldalad, a Te iparágadhoz kell igazítani a stratégiád és a rajongókkal kapcsolatos terveket (no meg az elvárásokat is).

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük