Sok idődet viszi el a Facebook? Így tervezd át a folyamatokat és nyerj heti több órát

Alig nyitottad meg a Facebookot, de máris azon kapod magad, hogy eltelt 10 perc, de még nem haladtál a feladataiddal egy lépést sem. Pedig azért mentél fel, hogy hirdetéseket készíts, válaszolj a felmerült kérdésekre, esetleg beidőzíts egy bejegyzést délutánra. A Facebook nagyon sok mínuszt tud neked termelni, ha nem figyelsz oda rá eléggé – kezdve a hirdetések nem megfelelő beállításáról egészen addig, hogy jelentéktelen dolgokra fordítod az egyébként értékes idődet.

Sok cégvezető maga menedzseli a Facebook oldalát, hiszen ez mégis az ő biznisze. Igen, jó pénzt hoz, de ugyanakkor ez a marketing eszköz egy szükséges rossz is, amely az elől veszi el az időd, amikor terméket lehetne fejleszteni, új reklámkampányokat lehetne kitalálni, vagy egészen egyszerűen csak több időt lehetne tölteni a családdal. Ez a bejegyzés abban segít, hogy úgy tudd újratervezni a Facebookkal kapcsolatos teendőidet, hogy a lehető legjobb eredmények mellett a legtöbb időd maradjon a fontosabb dolgokra.

Milyen feladataid vannak a Facebookon?

Ahhoz, hogy sokkal produktívabban töltsd el Facebookon az “üzleti” idődet, először azt kell tisztán látnod, milyen feladataid vannak. Amikor én először optimalizáltam az online folyamatokat, azzal kezdődött a dolog, hogy összegyűjtöttem egy helyre az összes különálló teendőt. Ilyeneket írtam fel:

  • Ötletek gyűjtése
  • Bejegyzések megírása
  • Üzenetek megválaszolása
  • Hozzászólások ellenőrzése
  • Más iparági szereplők oldalainak megnézése
  • Képek keresése
  • Apró grafikai munkák, átalakítások
  • Új hirdetések készítése
  • Meglévő hirdetések optimalizálása.

Neked is azt javaslom, hogy ehhez hasonlóan írd össze vagy legalább gondold át, milyen feladataid vannak, hiszen így tisztább képet fogsz kapni. Ez azért jó, mert külön tudod választani az egyes folyamatokat, amelynek a következő lépésben van kiemelkedő szerepe.

Mennyi idődbe kerül az üzleti Facebook?

Akár magad csinálod az oldalad kezelését, akár egy munkatársad, mindenképpen fontos része az optimalizálásnak az, hogy tudd, melyik feladat mennyi időbe kerül. Én erre a célra a Timeneye nevű webes alkalmazást használom (14 napig ingyenesen lehet kipróbálni, de havi szinten sem kerül többe egy minőségi ebéd áránál). Ez abban segít, hogy pontosan mérni tudjam az egyes feladatokra szánt perceket. Ha nem szeretnél külön fizetni a szoftverért, akkor használd ezt az egyszerű online táblázatot, amelyet neked készítettem, és kezdd el kitölteni a mezőket.

Okkal merülhet fel benned a kérdés, hogy:

Nem visz el több időt a feladatok felvitele, mint a megcsinálása?

A válaszom az, hogy első alkalommal lehetséges, de az biztos, hogy megér egy fél óra konfigurálást az, hogy később ennek a többszörösét vissza tudd nyerni. Ha a Timeneye-t használod, akkor alig pár kattintással el tudod indítani az időzítőt – mivel úgyis a böngészőben dolgozol, nem került extra erőfeszítésbe a használata.

Még mielőtt azt mondanád, hogy “nekem erre nincs időm”, nézd meg a lenti 4 pontot, milyen dolgokban tudja megkönnyíteni az életed.

1. Fókusz megtartása

Egyszerre csak 1 feladattal fogsz foglalkozni, és nem leszel a multitasking rabja, amely nem mellesleg a produktivitás legnagyobb ellensége. Ha ráfókuszálsz arra, hogy mondjuk most kizárólag bejegyzéseket írsz (és előtte már összegyűjtöttél pár ötletet), akkor jó esetben nem csak egyet, hanem többet is el tudsz készíteni egyszerre. Így pedig nap közben nem fog eszedbe jutni az a mondat, hogy: “ójaj, még Facebookra is KÉNE posztot gyártani…”, hanem szépen be leszel tárazva előre bejegyzésekkel. Egy adott témáról többféle módon és stílusban írhatsz, amelyeket jó előre be tudsz időzíteni, így később olyan lesz, mint ha találnád ezeket a posztokat.

 2. Csoportosítás

Mivel megfelelő fókusszal egyszerre csak egy feladattal foglalkozol, ezért sokkal inkább stratégiailag fogsz tekinteni a tartalmak készítésére. Az én esetemben például azt hozta ez a megközelítés, hogy pontosan előre tudom tervezni, mire mennyi időt szánok, és a posztok gyártása nem véletlenszerűen történik. Külön időpontban foglalkozok azzal, amikor ötleteket gyűjtök, külön írom meg a bejegyzések szövegeit, és külön időpontban szerkesztem meg a képeket. Hidd el, hogy ha már benne vagy a lendületben, akkor ezerszer egyszerűbb még két-három képet megcsinálni, mint ugrálni az ötletelés-írás-photoshopolás tengelyen.

3. Könnyű kiszervezés

A csoportokba rendezett feladatoknak van egy másik szuper része: sokkal könnyebben tudod kiszervezni másoknak azokat a dolgokat, amihez neked nincs kedved. Megfordulhat a fejedben, hogy “ezt csak én tudom jól megcsinálni!”, viszont gondolj arra, hogy mivel már darabokra bontottad a teendőket, elég csak a számodra nem kellemes részeket átadni. Ha szeretsz írni, akkor írd te nyugodtan a posztokat, viszont a képet szerkesztésével bízz meg mást, aki ügyesebb benne.

A kiszervezést nagyon le tudja egyszerűsíteni, ha lépésről-lépére útmutatót készítesz, amely abban segít, hogy a munkatársad könnyebben vegye fel a fonalat. Erre találsz egy példát a fent már linkelt táblázat “Processzek” oszlopában.

4. Látható megtérülés

Ha már pontosan látod azt, hogy melyik feladatcsoport mennyi időt visz el, akkor itt az ideje annak, hogy lépj egy lépést hátra, és megnézd felülről, hogy megéri-e foglalkozni az adott feladatokkal. Fontos, hogy kizárólag azokra szánj energiát, amelyekről pontosan tudod, hogy megtérülnek. Heti bontásban sokkal tisztább képet kapsz arról, mi mennyi idődet viszi el – meg fogsz lepődni, hogy a “de csak 5 perc megcsinálni” valójában mibe kerül. Ha például azt látod, hogy a szuper(nek gondolt) Photoshopos képeid nem dobják meg jelentősen az interakciókat, akkor ne félj elhagyni őket.

Az a fontos, hogy a lehető legtöbbet hozd ki a Facebookba belefektetett energiádból, és az így nyerd időt más fontos teendőkre tudd fordítani.

Melyik facebookos teendő hozza a legjobb eredményeket?

Te is tudod jól, hogy minden egyes Facebook oldal más, így érdemes végigmenni a fenti pontokon, hogy kiderüljön a Te esetedben mi hozza az eredményeket. A jól megírt posztok? Az ütős képek? A gyors visszajelzés? A lényeg, hogy ne félj kidobni akár komplett folyamatot a facebookos jelenlétedből, ha az a te céged esetében nem fontos. Ha mindennel foglalkozni akarsz, akkor kevesebb energiád marad a termékfejlesztésre, az eredményesebb marketingre, a konverzió optimalizálására.

Az én esetemben magasan a legjobb eredményeket a más oldalakon történő aktivitások hozzák, amely hetente összesen 1 órámba kerül. A célom az, hogy értéket adjak az embereknek azokon a hazai és külföldi oldalakon, ahol jellemzően a célcsoportom tölti az idejét. Nem az össze-vissza kommentelgetésre kell gondolni, hanem a számomra releváns témáknál a segítségnyújtásra, amelynek köszönhetően megjegyeznek és következő alkalommal már rögtön hozzám fordulnak a felmerülő nehézségeikkel.

Konklúzió

A céged jelenléte a Facebookon nem csak pénzbe, hanem értékes időbe is kerül. A fentiek segítenek abban, hogy meg tudd vizsgálni milyen feladatok viszik el a legtöbb idődet, és hogyan tudod optimalizálni, esetleg komplett kiszervezni azokat.

Így sokkal több időd lesz termékfejlesztésre, a marketinged javítására, valamint olyan feladatokra, amelyek még jobban előre tudják gördíteni a bizniszt. Csak és kizárólag azokkal a teendőkkel foglalkozz, amelyek a legjobb eredményeket hozzák.

Csináld meg!

  1. Írd le az összes Facebookkal kapcsolatos teendődet. Kiindulási alapnak használhatod ezt a táblázatot.
  2. Kezdd el mérni, hogy az egyes feladatok külön-külön mennyi időt visznek el. (Azelőtt indítsd el a Timeneye időzítőt, mielőtt elkezdesz dolgozni, mivel így könnyebb megtartani a fókuszt.)
  3. A feladatokat összegezd heti szinten és mérlegelj, melyekkel éri meg foglalkozni. Ne félj megszabadulni a legkevesebb hasznot hozó teendőtől.
  4. Dolgozz ki külön-külön processzeket az egyes teendőkre. (Erre találsz 2 példát a fent linkelt táblázatban.)
  5. Delegáld az egyes részfeladatokat vagy komplett szervezd ki azokat, amelyekkel nincs kedved foglalkozni.
  6. Az így nyert szabadidőd fordítsd a bizniszed építésére és az életed valóban fontos dolgaira (hobbi, család, bármi).

A szerzőről

Zalaba Krisztián cégvezetőknek segít abban, hogy kevesebb idő alatt jobb eredményeket tudjanak elérni mind a munkában, mind pedig a magánéletben. Privát blogján olyan stratégiákat mutat be, amelynek eredményeként mindig időre befejezi a projektjeit, és folyamatosan egyre több időt tud a saját dolgaira fordítani. Ha érdekel, hogyan csinálja, akkor kattints ide.

 

vendeg
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)