Mit jelent a CTR a Facebookon? Átkattintás vagy rákattintás?

Az AllThingsFacebook előadásait és beszélgetéseit hallgatva megerősödött bennem, hogy kicsit tisztába kell tenni a CTR fogalmát a Facebookon. Úgy tűnik, nagyon sok itt a félreértés (vagy néha talán a ködösítés?).

CTR: alap jelentése az, hogy átkattintási arány.
Ha máshol nem, a Google AdWordsnél sokan találkoztak vele, és teljesen egyszerű dolgot jelent: megjelent a hirdetés 100 alkalommal, kattintottak rá tizen, az átkattintási arány: 10%.
Ez tiszta.

A Facebooknál kicsit árnyaltabb a kép.
A hirdetés ugyanis lehet olyan, amelyikre bárhova kattintunk, egy Facebook oldalra jutunk vagy éppen a weboldalra.
Ezek általában a jobb oldali hirdetések (amik nem poszt alapúak és nincsenek oldalhoz kapcsolva), ilyenkor még mindig egyszerű a helyzet, a CTR az átkattintás.

De mi a helyzet a hírfolyammal?
Ha egy hirdetés a hírfolyamban jelenik meg, akkor az ember kattinthat többek között:

  • a képre,
  • a logóra,
  • a poszt lájk gombjára,
  • az oldal lájk gombjára
  • egy kommentelő nevére,
  • a leírásban található linkre,

Szóval nagyon sok lehetőség van, de ezeket a Facebook statisztikája mind beleszámolja a CTR-be.
Vagyis itt a CTR inkább RÁkattintás, mint ÁTkattintás. Ahogy ez egyébként a statisztikában a kis help popupból ki is derül.

Ha pl. egy link alapú, poszt hirdetést helyezünk el a Facebookon, a CTR lehet, hogy 6% lesz, de a valósi átkattintás ennél sokkal kisebb is lehet. Viszont ezt nem mindenhol lehet olyan gyorsan átlátni, hiszen az alap hirdetési statisztika megmutatja a website kattintások darbszámát és a CTR-t, de a megjelenést nem. Ott van egyébként az össze kattintás is, tehát lehet gyanús, hogy a CTR, nem a website kattintásra vonatkozik, de ezen sokan átsiklanak, pedig oda kell figyelni.
Persze ez azt is jelenti, hogy az összes kattintás alapú mérőszámot a helyén kell kezelni, pl. a kattintásonkénti költséget…

Adatok a Facebook jelentés funkciójában. Itt kiderül, hogy a CTR nem átkattintást jelent igazából...
Adatok a Facebook jelentés funkciójában. Itt kiderül, hogy a CTR nem átkattintást jelent igazából…

Ha tehát összehasonlítod a Facebookon a jobb oldali hasábot vagy a hírfolyamot, esetleg a Facebookot és az AdWords-öt, akkor ne feledd el, hogy hol mit jelent a CTR, mert kellemetlen lehet, ha kiderül, hogy a CTR a jól hangzó 6% helyett csak 1.5%…

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük