Facebook elérés csökkenés: menjünk vagy maradjunk?

A Facebook elismerte, hogy nagyot eshet “egyes” Facebook oldalak elérése. Azzal magyarázza a helyzetet, hogy a felhasználók hírfolyamában naponta átlagosan 1500 bejegyzés jelenik meg.
Ami sok.
Ezért nem tudnak mit tenni, mint csökkentik az oldalak megjelenését. Persze sajnálnunk nem kell a Facebookot, hiszen azt javasolják, hogy ha fontos a nagy elérés, fizessünk.

Sokakban azonnal felmerült a kérdés teljesen jogosan, hogy van-e értelme a cégeknek ezentúl Facebookozni. Természetesen nincs általános válasz, de van néhány szempont, ami mindenkinek segíthet a döntésben:

Mekkora a Facebook kitettséged?
Vagyis van-e weboldalad vagy csak Facebook oldalad van?
Ha van weboldalad, mekkora része érkezik a látogatóknak a Facebookból?
Van rendszeres hírleveled, elég feliratkozóval a célcsoportodból?
Jelen vagy másik közösségi felületeken? Például YouTube, Google+, Pinterest, Instagram.

Ha a célcsoportodat máshol is sikeresen eléred, és meg tudod mozgatni, jó helyzetben vagy. Ilyen helyzetből könnyebben lehet mozdulni. Ha viszont csak a Facebook biztosítja az elérést, vagy ha csak ott vagy jelen… kevés lehetőséged van gyorsan és fájdalommentesen távozni.

Ha például a weboldalad látogatóinak 40%-a a Facebookról érkezik, mi történik, ha otthagyod a Facebookot?
Ha például a weboldalad látogatóinak 40%-a a Facebookról érkezik, mi történik, ha otthagyod a Facebookot?

Melyik közösségi hálózatot használja a célcsoportod?
Többször olvastam a napokban, hogy az elérés csökkentéssel a Facebook a Google+ felé tolja a cégeket.
De ha nincsenek ott és nem használják aktívan a Google pluszt a vevőid?
Akkor kinek fogsz ott kommunikálni?

Közösségi hálózatok felhasználói Magyarországon - a MediaQ 2013-as őszi felmérése alapján
Közösségi hálózatok felhasználói Magyarországon – a MediaQ 2013-as őszi felmérése alapján

A magyar internetezők közül a legtöbben a Facebookot használják, bár szerencsére jön föl több másik közösségi hálózat is. Kérdés, hogy a Te célcsoportod használja-e a többi felületet?

Megéri fizetni a Facebooknak azért, hogy rendszeresen olvassanak téged?
Tudsz olcsóbb felületet a célcsoport elérésére?
Mi az a költséghatár, amiért még megéri a Facebookon kommunikálni, mi az a határ, ahonnan nem?

Egyre többet kell költeni a legtöbb cégnek a Facebook hirdetésekre, de sokaknak még így is bőven megéri. Persze van akinek nem. Mindenkinek számolni kell egy kicsit. Ez egyszerű matematika, nem pedig érzelmi döntés.

Ha ezeket a kérdéseket végiggondolod, kiderül, érdemes-e használni továbbra is a Facebookot a cégednek.

Fizetős Facebook?

“Az ingyenes disztribúciós csatorna helyett talán úgy kell gondolni a saját Facebook oldalainkra, mint egy ügyesen előszűrt potenciális ügyfél adatbázisra, akiket mi válogattunk ki, akiket érdemes megszólítanunk.
 És akiknek az elérése bizony mostantól nagyrészt pénzbe kerül.
Olyan, min a Google-nél a kulcsszóválasztó eszköz, az AdWords remarketing lista és az AdPlanner. 
Tudunk velük érdeklődőket gyűjteni, vagy célcsoportot kutatni ingyen, de ahhoz, hogy ezeket az embereket elérjük, már fizetni kell.
Egy dolog biztos: felértékelődik, ha a Facebook rajongóinkat más csatornán is magunkhoz tudjuk kötni.”

Ezt 2012.márciusában írtam, amikor a Facebook első jelentős elérés csökkentése nyilvánvalóvá vált “A fizetős Facebook megérkezett” című cikkemben. A hatás azóta csak tovább erősödött.

Valóban mindenkinek át kell gondolni, hogy szüksége van-e a Facebookra, és ha igen, milyen szerepet tölt be ez a csatorna az üzleti folyamataiban.
Plusz itt az ideje, hogy mindenki komolyan elkezdjen foglalkozni a Facebook hirdetésekkel aki marad. Ha már pénzt költünk a Facebookra, nem árt, ha jó hatékonysággal tesszük.

Ti hogy vagytok vele? Mentek, vagy maradtok?

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük