Változik a Facebook hírfolyam algoritmusa. Megmutatjuk hogyan.

Az új Facebook hírfolyam titka

A Facebook ma sajtótájékoztatót tartott, ahol elárultak több részletet a hírfolyamról, és bejelentettek néhány változást is.

A főbb pontok címszavakban:

  • Egy Facebook felhasználó átlagosan 1500 bejegyzést láthatna a hírfolyamban napi szinten
  • A hírfolyam algoritmusa azonban átlagosan 300-ra csökkenti a naponta megjelenített bejegyzések számát.
  • Ez azért van, hogy azokat a bejegyzéseket lássák a felhasználók, amik igazán érdekesek nekik, és ne jelenjen meg nekik az, amire egyébként nem kíváncsiak.
  • A hírfolyam algoritmus annak alapján dönti el, hogy mit mutat meg nekünk, hogy korábban milyen reakcióink voltak az adott író bejegyzéseire, de figyelembe veszi azt is, hogy mások hogy reagáltak rá.
  • A Facebook frissítette az algoritmust két elemmel, megjelent a Story Bumping és a Last Actor.
  • Story Bumping: a felhasználók elé rakja azokat a posztokat, amik már régebbiek, de még mindig van aktivitás körülöttük. Így kevesebb esély lesz lemaradni a fontos és érdekes dolgokról.
  • Last Actor: az utolsó 50 ismerősünk tevékenységeit helyezi előtérbe, akikkel kapcsolatba léptünk.
  • A Facebook hírfolyam algoritmusát folyamatosan fejlesztik, azt próbálják elérni, hogy testreszabottab legyen az élmény, vagyis több időt töltsenek el az emberek a rendszerben.

Ha nincs több időd, gyorsan ajánld a cikket az ismerőseidnek, ha viszont érdekelnek a részletek, akkor olvass tovább! 😉

Az algoritmus ami helyettünk dönt

Változik a Facebook hírfolyam algoritmusa. Megmutatjuk hogyan.
Változik a Facebook hírfolyam algoritmusa. Megmutatjuk hogyan.

A Facebook legfontosabb eleme a hírfolyam. A felhasználók itt töltik el a legtöbb időt, és innen értesülnek azokról a dolgokról, amik érdeklik őket.

Ezért nem csak a Facebook szempontjából különösen fontos a hírfolyam, hanem azoknak a cégeknek a szempontjából, akik a Facebookon keresztül szeretnék elérni a célpiacukat.
Talán nem meglepő, ha nagy érdeklődés övezi azt az algoritmust, ami eldönti, hogy mi jelenjen meg a Facebookozók hírfolyamában.

A hírfolyamban ugyanis csak egy részét láthatjuk azoknak a bejegyzéseknek, amiknek az írója iránt kifejeztük az érdeklődésünket.
Az ismerőseink, a Facebook oldalak, események, alkalmazások, stb. amikkel és akikkel kapcsolatba kerültünk ugyanis olyan sok bejegyzést generálnak, hogy az befogadhatatlan lenne.

Naponta 1500 új bejegyzés jutna el átlagosan egy Facebook felhasználóhoz, ha a hírfolyam szűretlenül jelenne meg.
A Facebook tesztjei szerint ez azonban frusztrálná az embereket, hiszen a sok különböző bejegyzés közül azokról maradnának le a felhasználók, amik igazán érdekelnék őket.

Ezt a problémát a Facebook úgy próbálja elkerülni, hogy egy algoritmus segítségével szűri a különböző bejegyzéseket, és a napi 1500 poszt helyett nagyjából csak 300-at mutat meg a felhasználóinak.
Ezt az algoritmust Edge Rank-nek nevezte el korábban a Facebook (bár ma már ezt a fogalmat nem használják), és ez az az algoritmus, aminek a változásairól ma a sajtó képviselőinek beszéltek a közösségi hálózat munkatársai.
További részletek a Facebook blogbejegyzésében.

Jó időben, jó helyen, jó tartalom, jó sorrendben a jó embernek

Röviden erről van szó, ez a célja a hírfolyamnak, és ebbe az irányba próbálják tovább optimalizálni a hírfolyamot.
Ami tulajdonképpen azt jelenti, hogy egy szoftver tulajdonképpen válogatja ki nekünk, hogy mit olvashatunk el. Kérdés, hogy mi alapján válogat?
Úgy, hogy hagyja, hogy a felhasználók eldöntsék kivel és mivel lépnek kapcsolatban, és figyeli a következményeket is.

Amikor ugyanis egy ember lájkol valamit, az azt jelzi, hogy több ilyet szeretne látni a hírfolyamban; amikor pedig valaki elrejt valamit az azt jelenti, hogy kevesebb hasonlóra kíváncsi a jövőben.

A hírfolyam algoritmus tulajdonképpen azokra a jelekre reagál, amik a felhasználóktól érkeznek.
Például figyeli, hogy:

  • Milyen gyakran reagálsz egy ismerősöd, egy oldal, vagy egy közszereplő (pl, színész vagy újságíró) bejegyzéseire.
  • Mennyi megosztást, lájkot és hozzászólást kap egy bejegyzés mindenkitől, de különösen az ismerőseidtől.
  • Milyen gyakran reagáltál a hasonló típusú bejegyzésekre a múltban.
  • Te, vagy más emberek a Facebookon elrejtették-e az adott bejegyzést.

Mai újdonság: több esély a régi bejegyzéseknek

Biztos ismeritek azt az érzést, amikor pár nap (vagy pár óra) után beléptek a Facebookba, és elkezditek visszafelé görgetni a hírfolyamot, nehogy lemaradjatok valamiről.

Ezen próbál segíteni a mai frissítés, amelyik több esélyt ad azoknak a bejegyzéseknek, amik lejjebb kerültek korábban azért, mert már régebben íródtak.
Azok a bejegyzések, amik régebben íródtak, de még mindig élnek (lájkokat kapnak és hozzászólások érkeznek rájuk) a hírfolyam tetejének közelében fognak megjelenni ezentúl.

Story bumping: a korábbi bejegyzések új esélyt kapnak
Story bumping: a korábbi bejegyzések új esélyt kapnak

Érdekes ugyanis, hogy a legtöbben azt választanánk, hogy simán, időrendben visszafelé legyenek rendezve a bejegyzések. A Facebook mérései azonban azt mutatják, hogy ilyen óriási mennyiségű információnál, ami megjelenik a hírfolyamban, ez nem elég hatékony. Ezen próbált segíteni eddig is az Edge Rank, de az új híroflyam algoritmus új megoldása a Story Bumping, ami a régi bejegyzéseket újra előveszi, hatékonyabb.

A tesztek szerint az ismerősöktől érkező bejegyzéseknél 5%-kal emelkedett az interakciók száma, az oldalak esetében pedig 8%-kal, amikor bekapcsolták a régi bejegyzések visszahozását.
Összességében ez azt jelentette, hogy korábban a hírfolyam 57%-át olvasták az emberek, a frissítés után pedig 70%-át.

Oldal tulajdonosoknak ez például azt jelenti, hogy a népszerűbb bejegyzéseiknek nagyobb esélyük van, hogy órákkal a publikálás után is a hírfolyam tetején legyenek.

Az utolsó szereplő

Egy másik frissítés a „Last Actor” nevű algoritmus, aminek az a célja, hogy az aktuális érdeklődéseinknek megfelelő bejegyzéseket részesítse előnyben.
Bizonyos jeleknek az algoritmusban ugyanis hosszú távú hatása van, mint például az ismerősnek jelölésnek. A Last Actor azonban az utóbbi idők tevékenységeit figyeli. A Last Actor azt az 50 embert figyeli, akivel utoljára léptél interakcióba.

Például ha reggel 8-kor végignézed egy ismerősöd fotóit, akkor ennek az embernek a bejegyzései a nap folyamán nagyobb eséllyel kerülnek eléd újra, mint annak, akinek a tevékenységére két héttel ezelőtt reagáltál utoljára.
További infó a Venturebeat cikkében.

A jövő

A Facebook szeretné a valós időben zajló eseményeket megfelelő sorrendben közvetíteni.
Például ha valaki elkezd írogatni a vízilabda döntőről, és ír egy bejegyzést a meccs kezdete előtt, aztán az első negyedben, a félidőben, majd a legvégén, akkor a Facebook ezt a helyes sorrendben szeretné bemutatni, hogy ne a végeredményről értesülj legelőször.

Ezt a fajta megjelenítést Chronolocical by Actor” néven emlegetik, de még nem része az aktuális változásoknak.
Részletek a Techcrunch cikkében.

Mit jelentenek a változások a felhasználóknak?

A Facebook tulajdonképpen egy személyreszabott újságként tekint a hírfolyamra.
Azt szeretné, hogy mindenki azokat az információkat kapja meg, amik a legjobban érdeklik.
Ezek a változások is ezt az irányt mutatják, és ez lesz a jövő fejlesztése is.

Természetesen ennek az a célja, hogy ne unatkozzunk, ne vesszünk el az információ tengerben, ne bosszantson fel a sok hiábavaló poszt, hanem minél több érdekeset olvassunk a hírfolyamban, aminek az a célja, hogy még több időt töltsünk el a Facebookon.
Több infó az Allfacebook cikkében.

Mit jelent ez a cégeknek?

A Facebook még jobban értékeli a minőségi tartalmat.
Ha egy oldal rajongót sikerül megfogni, és rávenni arra, hogy a bejegyzéseinkre pozitívan reagáljon, akkor egyre több esély lesz eljutni hozzá. De persze ehhez olyan tartalom kell, amire pozitívan fognak reagálni a rajongók.
Ha nem lenne az algoritmus segítségével szűrve a hírfolyam, valószínűleg kevesebb esélyünk lenne arra, hogy egy-egy rajongó szeme elé kerüljünk, hiszen az oldalakon kívül az ismerősök is nagyon aktívan kommunikálnak.
Így viszont jó tartalommal jobb eredményt érhetünk el (elvileg).

Összességében az algoritmus változás nem áll meg, a Facebook fejleszt, optimalizál és tesztel tovább.
Amint lesz újdonság, érdekesség és tapasztalat, természetesen írni fogunk róla.

De addig osszátok meg velünk, hogy mit gondoltok a változásokról!

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük