Közösségi marketing az űrből

14 közösségi marketing lecke egy űrhajóstól

Közösségi marketing az űrből
Chirs Hadfield közösségi marketing leckéi

„Néhány héttel ezelőtt még senki nem ismerte Chris Hadfield nevét. Hiába volt az 53 éves veterán az ország egyik legtapasztaltabb űrhajósa, hiába volt ő az első kanadai, aki űrsétát tett, még szülőhazájában is csak azok ismerték, akik érdeklődtek az űrhajózás iránt. Aztán Hadfield elkezdte használni az űrállomásról a közösségi médiát, és minden megváltozott.”

Így kezdi a cikkét az Index.hu, és végigolvasva nem is csoda, hogy ilyen sokan ismerik és követik már a kanadai űrhajóst.
Chris Hadfield ugyanis nagyon aktívan kommunikál több közösségi felületen. Jelen van Twitteren, Facebookon, Google Pluszon, SoundCloudon, YouTube-on, folyamatosan rak fel újdonságokat, rendszeresen publikál képeket a Föld érdekes helyeiről (például Budapestről), vagy éppen videót készít arról, hogyan kell „főzni” súlytalanságban.

Chris Hadfield olyan folytonosan növekvő követő táborra tett szert, ami irigylésre méltó (persze az űrrepülés is az 🙂 ), ezért érdemes tőle tanulni egy kis közösségi marketinget.

1. Több helyen legyél ott!

Fontos a több csatornás jelenlét. Így több felületen, több alkalommal van lehetőséged találkozni a közönségeddel.
Ráadásul mindegyik felületen a legideálisabb kommunikációt folytathatod.
Chris Hadfield az űrállomás hangjait Soundcloud-ra rakja föl, a videókat értelemszerűen YouTube-ra, a képeket pedig megosztja Facebookon, Twitteren és Google plus-on is.

2. Használj videót!

A videó önmagában is fontos.
Legyen csak egy beszélgetés egy újságíróval, vagy egy olyan apróság bemutatása, mint az űrfogmosás, a videó hatékony, mert sok esetben többet átad, mint a leírt szöveg.

3. Vidd be az embereket a kulisszák mögé!

Az űrhajózás nem csak vegytiszta tudomány. Vannak olyan apróságok, amikre sokan kíváncsiak, de nem merték megkérdezni, és vannak olyanok is, amik talán eszünkbe se jutnak.
Chris Hadfieldnek köszönhetően részletes betekintést nyerhetünk az űrhajósok életébe.
A körömvágástól a wc lehúzásának hangjáig van itt minden, amit legalább egyszer érdemes megnézni és meghallgatni.
Az a szép, hogy ezt nem csak az űrállomáson lehet megcsinálni.
A közösségi médiában bátran mutathatja be szinte minden cég a szakmai érdekességeket a raktározás logisztikájától kezdve a könyvelési trükkökig.

4. Kommunikálj olyan sűrűn amennyire csak tudsz!

Nézd meg Chris csatornáit!
Naponta többször kommunikál minden felületen.
Van olyan időszak, hogy egy órában többször ír Twitteren, Facebookon és Google+-on is, az emberek pedig reagálnak neki, így továbbadják a nevét és a csatornát is az ismerőseiknek
Ne félj Te se sokat kommunikálni, ha a kommunikációd változatos és izgalmas!

5. Arról beszélj, amiről sokat akar hallani a célcsoport!

Chris Hadfield egy beszélgetésben elmondta, hogy az űrhajósok kedvenc szórakozása a szabadidejükben, az hogy a Földet bámulják az ablakon keresztül.
Ezt az élményt szeretné megosztani mindenkivel, aki a földön van, ezért rak fel ilyen sok képet a Föld minden pontjáról.
Találd meg Te is azt, ami a célcsoportodat érdekli, amiből nem lehet eleget adni nekik!

Szerinted van értelme ezek után annak a kérdésnek, hogy mennyit posztoljak naponta a Facebookon? 😉

6. Szólítsd meg az embereket szinte egyenként!

Hadfield rengetegszer megszólít egy-egy ország lakóit.
A saját nemzeti ünnepükről beszél, felrak egy fotót többek között Budapestről egy személyes megjegyzés kíséretében, elmondja, milyen az idő egy régió felett az űrből.

Budapest az űrből
Budapest az űrből. Meg lehet unni ezeket a képeket az űrből? 🙂

Ezt pedig mindenki szereti, hiszen már-már személyesnek tűnik a dolog.
Te tudsz egy-egy (rész)célcsoportodhoz személyesen szólni?

7. Reagálj az aktualitásokra!

A Chris által készített képek között olyanok is vannak, amik a napi aktualitásokhoz kötődnek. Ilyen volt például az Ausztrál bozóttűz.
Erről nyilván sokat beszél a közönsége is, ő pedig hozzá tud tenni egy új megközelítést, egy más nézőpontot, de mindenképpen olyat, ami releváns.
Próbáld meg Te is: ha tudsz könnyedén és releváns módon kapcsolódni az aktualitásokhoz, ne hagyd ki!
De vigyázz, csak akkor kapcsolódj hozzájuk, ha nem izzadtságszagú a dolog.

8. Idézd fel a múltat!

Február 23-án Chris egy olyan posztot rakott fel, amelyikben az első kanadai repülés 104 éves évfordulójára emlékezett meg.
A Te területeden vannak olyan évfordulók, amiket kapcsolatba lehet hozni a tevékenységeddel?

9. Mutasd meg az emberi oldalad!

Általában idegesítő a személyes kommunikáció, mert csak arról szól, hogy épp kávét iszok, vagy milyen sütit eszek, esetleg milyen ruha van rajtam.
Az űrben ez más, hiszen itt még a kávé és a reggeli is más.
De ez nem csak az űrre igaz.
Keress olyan személyes elemeket, amik közelebb hozzák a cégedet a célcsoporthoz!
Ez lehet egy kávé is, ha különleges helyen, vagy különleges apropóból iszod, de lehet egy csapatfotó is a munkatársakkal, vagy az egyik kolléga hobbijának megemlítése is, ha elég szoros a kapcsolat a követőkkel, és ha tud kapcsolódni a témádhoz.

10. Készülj különleges eseményekkel!

Chris Hadfield már több „koncertet” is adott az űrből, de ez önmagában már nem is lenne talán különkeges.
De úgy, hogy együtt koncertezett egy kórussal még izgalmasabb.
Szervezz Te is eseményeket, és fűszerezd meg őket!
Vigyél bele valami mást, amitől különleges és érdekes lesz a dolog!

Facebook oldal statisztika Chris Hadfieldtől
Chris Hadfield Facebook oldalának statisztikái. Szép számok nem?

11. Használj megkülönböztető apróságokat!

Hadfield videóiban mindig van valami olyan elem, amelyikből kiderül, hogy ő hol van.
Miközben beszél, pörget a súlytalanságban egy ragasztószalag tekercset, vagy éppen a mikrofont, amikor kérdeznek tőle.
Egy percre sem hagyja elfeledtetni a nézőkkel még ilyen apró elemekkel sem, hogy hol van.
Te használsz, olyan apróságokat, amivel meg tudod különböztetni magad?

12. Kell egy csapat!

Bár elsőre úgy tűnik, hogy ez egy one-man-show.
De ne tévesszen meg a látszat!
„Az űrhajós közösségi médiában való jártassága nem véletlen, egy jól átgondolt terv része, amiben két fia, a 29 éves Kyle és a 27 éves Evan segít neki. A Guardian értesülései szerint az egész Kyle ötlete volt, a közösségi oldalakon való részvételt pedig Evan koordinálja.”
Sokszor egy csatornán sem egyszerű kommunikálni munka mellett.
Ha több helyen akarsz jelen lenni, ez még nehezebb. Ezért éri meg bevonni társakat még itt a Földön is.

13. Kell egy terv (vagy kettő)!

Itt megint az előbbi idézetet hozhatnám be, de minek.
Fontos, hogy kell egy terv. Egy olyan, ami felvázolja a stratégiát, és kell egy olyan is, amelyik segít a napi kommunikáció koordinálásában.
Ez lehet akár egy checklista is, ami például leírja, hogy ha készül egy fotó, kinek, hova kell felrakni és mikor.

14. Van küldetésed?

Ok, az űrhajózásban csak küldetések vannak, de ezen belül Chris Hadfieldnek van egy saját küldetése is, amit ő maga tűzött ki magának.
„Evan Hadfield így fogalmazta meg apja hitvallását: „apa szerette volna, ha az emberek az űrhajósok életének igazi oldalát is megismerhetik, és az internet segítségével terjeszthetik ezt a tudást”. Olyan emberek figyelmét szeretné felkelteni tevékenységével, akiket amúgy nem érdekel az űrkutatás és az űrprogram.”

Neked van ilyen?
Vagy csak arról szól a dolog, hogy csökkentsd a marketingköltséged a közösségi médiával?
(vagy erről sem csak a konkurencia is jelen van?)
Ha nincs egy hitvallásod, egy személyes, nagyobb célod, egy küldetésed, van egy rossz hírem.
Lehet így is célt elérni, de nehezebb lesz, és többe fog kerülni.
Ha ugyanis van egy személyes küldetésed, akkor szenvedélyes vagy, és könnyebben neki állsz este 8-kor még egy cikknek, a fáradtság ellenére készítesz még egy videót.
Ezek pedig meg fogják hozni az eredményt úgy, ahogy meghozták Chris Nadfieldnek is.

„Hadfiled tudatosan használja a közösségi médiát, hogy közelebb hozza az űrhajózást és az űrkutatást a tömegekhez. A NASA és a többi űrhivatal évek alatt nem ért el olyan átütő sikert, mint Chris Hadfiled néhány hét alatt.”

Ugyan, egy űrhajósnak ez könnyen megy…

Igen? Valóban?
Tudod hány ember járt már az űrben?
Több, mint 550!
Most is 5 másik ember van fent az űrállomás fedélzetén, de róluk a legtöbb ember csak Hadfield kommunikációjából tud.

Ne fogd rá másra, ne mond, hogy neki egy olyan „apróság” miatt könnyű, hogy éppen az űrben van!
Ugyanis a lehetőséggel élni is kell, a közösségi média rövid története pedig már többször is bebizonyította azt Magyarországon is, hogy nem kell űrhajó az ismertséghez.
Sokszor egy videokamera, vagy egy számítógép is elég, ha megvan a kitartás, a szándék, a tennivágyás és az ötlet.

Neked megvan?
Akkor mars vissza dolgozni! 😉

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük