Szabálytalan nyereményjáték: megéri a játékosoknak?

Megéri a játékosnak résztvenni egy szabálytalan játékban?

Megéri játékosként résztvenni egy szabálytalan nyeremény játékban?

A Facebook promóciós szabályairól írtunk, aki rendszeresen olvassa a bogot, tudja, hogy oldal törlést, sőt hatósági büntetést is kockáztat az a cég, aki nem jó koncepcióban futtatja a nyereményjátékát a Facebookon.

Azonban érdemes beszélni a játékosok oldaláról is egy kicsit, amihez Zoltán Facebook bejegyzése adta meg a végső lökést.

Van esélyed nyerni?

Ugyanis ha Te szabálytalan játékban játszol a Facebookon, akkor könnyen lehet, hogy segítesz a cégnek elérni a marketingcélját, de lehet, hogy Neked igazából nem lesz esélyed a nyerésre a Facebook sajátosságainak köszönhetően.

Lájkold az oldalunkat játék

Ugyanis a Facebook nem mutatja meg az oldal tulajdonosnak az összes rajongót.
Az admin felületen csak az utolsó 500 játékos játszik.
Vagyis ha egy olyan játékban veszel részt, amelyiknél csak az a feltétel, hogy lájkold az oldalunkat, és a csatlakozás után még legalább 500 ember lájkolj azt az oldalt, akkor Te valószínűleg nem nyerhetsz.
A leggyakoribb játék típus tehát már kiesik a képből.

Csak a teljesség kedvéért fontos tudni, hogy van rá megoldás, hogy egy-egy rajongót véletlenszerűen kidobjon a Facebook, de ehhez ki kell jelentkezni, megfelelően be kell állítani egy plugint, stb. Vajon megteszik ezt azok a cégek, akik nem hajlandók utánanézni a szabályoknak?
Valószínűleg nem, amit gyönyörűen bizonyít a sok YouTube videós sorsolás, ahol látszik, hogy az admin panel rajongókat mutató felületét használják.
Ahol, pedig csak az utolsó 500 rajongó látszik.

Sokan használják a Random.org-ot, ami egy jó megoldás, de ehhez először ki kell gyűjteni egy a résztvevőket egy fájlba
Ha a kigyűjtést egy Facebook alkalmazás megoldja, akkor szuper.
De ha kézzel kell kigyűjteni több száz, esetleg több ezer embert, akkor vajon ezt megcsinálja valaki, vagy csak az első néhány (vagy utolsó néhány) embernek lesz esélye nyerni?

Oszd meg a képet játék

Egy másik gyakori megoldás, hogy azok között történik a sorsolás, akik megosztottak egy bejegyzést vagy egy képet.
Ilyenkor az a probléma, hogy ha egy rajongónak olyanok a megosztási beállításai, hogy csak az ismerősei, vagy az ismerősök ismerősei látják a megosztásokat, akkor az admin, ha csak nem ismerős, nem fogja látni a megosztó nevét.
Vagyis itt sincs mindenkinek esélye a részvételre.

Az összetett nyereményjátékok

Amikor pedig összetett feltétel van, pl. lájkold, oszd meg, jelentkezz egy eseményre, stb. olyankor pedig egyszerűen irreális az, hogy minden adatot összevadásszon egy admin.
Nem mondom, hogy nem teszi meg mindenki, de Ti is biztos találkoztatok olyan “nyereményjátékokkal”, amikor több ezer megosztás, lájk, és hozzászólás született.
Ilyenkor vajon hosszú órákon keresztül összegyűjti valaki a neveket, egyezteti, hogy mindegyikhez megvan-e minden, vagy csak kiválasztja a legegyszerűbb dolgot, és sorsol, szinte hasraütés szerűen?

Játékok szabályzatok nélkül

Ha részt veszel egy nyereményjátékban, akkor nem árt, ha van hozzá szabályzat, ez ugyanis sokszor a játékosokat is védi.
Hiszen a jó adatkezelési szabályzatban például le van írva, hogy mire és hogyan használja a játék szervezője a játékos adatait.
Például ha lájk és a megosztás mellé kell küldened egy e-mailt is, akkor mi fog történni az e-mail címekkel?
Elindul a spam áradat?

Nyertesek értesítése

Sokan panaszkodnak arról, hogy részt vesznek a nyeremény játékokban, de nem, hogy nem nyernek, de még csak nem is tudnak róla, hogy nyert-e valaki, vagy csak átverés volt az egész. A Facebook oldalakon sokszor nem jelenik meg az, hogy ki nyert, máshol pedig nem kapnak értesítést.
De az is előfordul, hogy a Facebook oldal kiírja egy posztban a nyertesek nevét, de ők erről nem értesülnek, hiszen nem minden bejegyzés jut el mindegyik rajongóhoz.

De hallottam olyat is, hogy valaki azért panaszkodott, mert nyert. Ugyanis a játékot szervezző Facebook oldal kiírta egy bejegyzésben, a nyertesek nevét, amit láttak az ismerősei, és ezért került kellemetlen helyzetbe.
Nem azt vitte el ugyanis vacsorázni, akit akart, viszont a Facebookon kiderült, hogy nyert egy vacsorát… 🙂
Talán ezért van a Facebook szabályzatában, hogy nem lehet bejegyzésben (sem) nyilvánosságra hozni a nyertesek nevét?

A nyereményjáték kockázatos

Nem csak a kiírónak, de a résztvevőknek is.
Legalább is akkor, ha nem  jó a nyereményjáték.

Amit javaslunk:

1. Ha játékos vagy, csak olyan játékban vegyél részt, ahol egyrészt van esélyes nyerni, másrészt pedig biztonságban vannak az adataid!
Ehhez viszont egy Facebook alkalmazást kell használni a játék kiírójának.
2. Ha a céged ír ki nyereményjátékot, akkor legyen szabályos! Így nyugodtan alhatsz nem fogják törölni az oldalt, nem fognak büntetni, ráadásul nem maradsz cikiben sem, mert nem lesznek olyan üzenetek a kommentek között, hogy “ugye tudod, ez nem szabályos”.

Példák

Végül hoztunk pár példát, amik szabálytalan nyereményjátékokat mutatnak be.
Feltételezzük, hogy a bemutatott cégek teljesen jó szándékkal használtak szabálytalan megoldásokat, viszont így félő, hogy komolytalanként tűnnek fel a fontos célcsoportjuk körében. A példák éppen ezért tisztán jobbító szándékúak, segíteni szeretnénk, nem pedig megbántani. Bízunk benne, hogy konkrét esetekkel jobban meg lehet értetni, hogy mi miért rossz, és miért.
Cserébe szívesen bemutatjuk ugyanezeknek az oldalaknak a szabályos nyereményjátékait is a közeljövőben.

Facebook játék

Vajon mi történik azokkal az e-mail címekkel, amiken a játékosok küldik a megfejtést?
Biztos szabályosan szeretné őket használni a cég, de erről jó lenne tájékoztatni az embereket.

Facebook játék

Az oldalnak több, mint 15.000 rajongója van, de ha csak a rajongók közül szeretnének sorsolni, az admin felületen csak az utolsó 500 látszik.
A megosztásoknál pedig nem látszik minden ember. Vajon hány embernek van tényleges esélye a nyerésre még akkor is, ha mindent megtesznek az oldal üzemeltetők?

Játék a Facebookon

Nem csak az a gond, hogy nyertest kiírni szabálytalan. A nyertesek így nem is biztos, hogy értesülnek, hiába próbálkozik többször az oldal.

Promóció a Facebookon

Az egyik hátrány, ha nem alkalmazásban, több összetett feladatot kell végrehajtani, hogy az oldalnak sokszor kell elmagyarázni azt, hogy miről van szó.
Ráadásul itt nem is oldalról van szó, ami további kockázat a cégnek, hiszen bármikor törölheti a Facebook.

Facebook nyereményjáték

A megosztásoknál itt sem látszik mindenki. Ha a játékosnak szigorúbbak a megosztási beállításai, akkor esélyes sincs a nyerésre.
Ráadásul itt sem oldalról beszélünk, ami szintén kockázat a cégnek.

Mit gondoltok?

Érdemes játékosként részt venni olyan nyereményjátékban, amelyik nem szabályos?

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)