Hogyan változott a Facebook oldalad elérése?

Sokan ÉRZIK azt, hogy csökken az oldaluk elérése, vagyis kevesebb rajongójuk látja a bejegyzéseiket, mint korábban.

Azonban az érzések el tudnak torzulni, hagyatkozzunk inkább a számokra!
Most megmutatok Neked egy módszert, amelyik segítségével tudsz rajzoltatni magadnak egy grafikont a rajongóid elérésének az időbeli változásáról.

Grafikon a Facebook Insights segítségével

Facebook-oldal elérés változás ábrázolása grafikonon a Facebook Insights adatai segítségével.

A most következő leírás végére egy ilyen szép grafikont fogsz tudni készíteni a saját oldaladról. (De remélhetőleg más lesz a trend, mint az ábrán. 🙂 )
Ehhez két dologra lesz szükséged, a Facebook Insights-ból letöltött adatokra, és egy táblázatkezelőre.
Nézzük szépen sorban!

1. Exportáld ki az adatokat!

Menj el a Facebook oldalad statisztikai részére, és a jobb felső sarokban keresd meg az export gombot!

Válaszd ki a page level data / oldal szintű adatok opciót, állíts be egy nagyobb időtartományt és válaszd ki azt is, hogy milyen formátumban töltöd le az adatokat.
A mintában én 2012 január 1 és 2012 november 15-ei adatokkal dolgoztam, a letöltéshez pedig CSV fájlformátumot használtam.

Adatok exportálása Facebook Insights-ból

Az adat exportot a Facebook oldalad statisztikájából tudod indítani

Előfordulhat, hogy az exportálás elszáll és egy hibaoldalt kapsz.
Ilyenkor általában az időtartomány csökkentése megoldás, mert 500 bejegyzésnél többet nem tud dolgozni a rendszer..
Ebben az esetben próbáld meg két részben exportálni a statisztikádat, viszont ilyenkor figyelj arra, hogy a fájlban eltérhet az oszlopok tartalma!

2. Egy kis táblázatkezelés

Ha sikerült letölteni a fájlt, nyisd meg a táblázatkezelődet (Excel, OpenOffice, LibreOffice, Google Docs, Numbers, stb.) és olvasd be!
Ez egy óriási táblázat lesz, de ne ijedj meg, nekünk csak két oszlopra lesz szükségünk ehhez a feladathoz.

Keresd meg a következő oszlopot:

“Lifetime The total number of people who have liked your Page. (Unique Users)”

Itt azoknak a rajongóknak a számát fogod látni, akik az adott napon éppen követik az oldaladat.
Ez a H vagy az I oszlop szokott lenni általában.

Aztán keresd meg ezt az oszlopot is:
“Daily The number of people who saw your Page posts in News Feed or ticker, or on your Page’s Wall. (Unique Users)”

Ez azokat a rajongókat fogja mutatni, akiket nap szinten elértél az organikus kommunikációddal.
Ez az adatsor valahol AW és a BO oszlopok között található általában, tehát sokat kell görgetned érte.

Tulajdonképpen a többi oszlopot el is rejtheted, vagy ki is törölheted.
Valószínűleg akkor jársz a legjobban, ha ki is törlöd azt ami nem kell.

3. Nézzük az arányokat!

A két oszlopból egyszerűen megtudhatod, hogy a rajongóidnak hány százalékát éred el napi szinten.
Például egy új oszlopba, írd be ezt a képletet:
=ROUND((BI2/I2)*100;0)
(Tudom, tulajdonképpen nincs szükség feltétlenül kerekítésre, de így áttekinthetőbb lesz az adatsor)

Részletes Facebook insights adatok excellben

A napi elérésből és a napi aktuális rajongó számból ki tudod számolni az elérési arányt

Itt a BI2 azt a cellát mutatja, amelyikben az adott napon elért rajongók száma van, az I2 pedig azt az első cellát, ahol a napi rajongó szám található.
A kerekítés és a szorzás csak a szebb adatok kedvéért van.

A képletet alkalmazd az összes cellára az oszlopban, és íme, megvan az adatsorod ahhoz, hogy tudj egy szép grafikont rajzolni, és így egyszerűen láthatod, hogyan változott ténylegesen az elérés aránya.

Az eredmény pedig…

Ezen az ábrán láthatsz több oldalt is ugyanabban a grafikonban bemutatva, amelyiken ezt a folyamatot végigcsináltam.

Facebook oldalak elérés változása trendvonalakkal

Ugyanazoknak a Facebook oldalaknak az elérés változása más fajta trend vonalakkal ábrázolva.

Annyi extrát látsz itt, hogy mindegyik grafikonra raktam trendvonalakat is azért, hogy jobban látható legyen a folyamat.

A trendvonalak a színesek, a szürke vonalak pedig az eredeti grafikonok.
Ebből az ábrából az derül ki, hogy van olyan oldal, ahol folyamatosan csökkent az arány, van ahol növekedett és van ahol erősen változott az aktuális kommunikációtól függően.

Neked mi jött ki?
Ha gondolod, küldd be a grafikont a Facebook oldalunkra, és elemezzük együtt az adatokat!

Lévai Richárd
Közösségi marketing specialista
Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is! ;-)