Legalább is az 1920-as évek Budapestjének lakosságát már elérte a hazai Instagram felhasználók száma, ugyanis ma 910.000 magyar használja a képmegosztó platformot, de persze a Facebookot ennél jóval többen.
Erről tartottam egy live közvetítést is, amit itt is meg tudtok nézni, alatta pedig ott vannak a részletes adatok, és a hozzájuk tartozó ábrák is.
A közvetítésben látható Lego infografikát meg tudjátok nézni a bejegyzés végén nagyban. 🙂
Az Instagram nagyot ment az utóbbi időben.
Egy év alatt 65,1%-ot nőtt a felhasználói tábora itthon.
Bár minden korcsoport növekedett, a legintenzívebb változás a 45-54 között következett be, amelyik egy év alatt 133%-ot nőtt, fél év alatt 52%-ot.
Ehhez képest nem is tűnik olyan nagynak a 25-34 növekedése, amelyik tagjai egy év alatt majdnem 70%-kal, fél év alatt pedig 29,4%-kal gyarapodtak.
Eközben a Facebookon…
A Facebook változásai ehhez képest nem olyan látványosak, bár ott az alap is más, hiszen ott 5.4 millió emberről beszélhetünk, amelyik alig 4%-os növekedés az elmúlt háromnegyed évben.
(Egyébként, hogy ezt is történelmi távlatba helyezzük, 1880-ban 5,4 millióan laktak a mai Magyarország területén. 🙂 )
A Facebookon a legszembetűnőbb továbbra is az, hogy a 18 év alattiak száma látványosan csökken, míg az 55 fölöttiek száma továbbra is dinamikusan növekszik.
Ha a két közösségi hálózatot hasonlítjuk össze, akkor jól látható, hogy az Instagramon a fiatalok dominálnak. Sokkal nagyobb arányban vannak jelen, mint az idősebbek.
Érdekes módon, ha megnézzük azt, hogy a Facebookot ki használja mobilról, és ki asztali környezetből, akkor viszont az arányok stimmelnek: a Facebook használat mobilon sokkal jobban hasonlít az Instagramra, hiszen ott a fiatalok dominálnak.
Le kell mondanunk a fiatalokról a Facebookon?
A számok felvethetik ezt a kérdést, hiszen fogynak el innen a 18 év alattiak, míg az 55 fölötti korosztály dinamikusan növekszik.
A helyzet az, hogy ez nem így van.
Az ok megértéséhez segítségül hívtam a KSH-t, és összevetettem Magyarország lakosságát a közösségi hálózatok felhasználói számával.
Itt aztán vannak érdekességek. 🙂
Ugyanis azt látjuk, hogy a 18-24 és a 25-34 korosztályokban a magyar lakosságot meghaladó számban vannak a Facebookozók. 🙂
Nem az internetezők számát lépik túl, hanem a saját korcsoportjuk valódi számát!
Miért lehet ez?
A probléma forrása a következő két fő ok lehet:
1. Kamu felhasználók aránya. Ez azonban nem indokolhatja az egészet, hiszen ez nagyjából 9%-a lehet a teljes felhasználói körnek. Ha a fiatalabb célcsoportnál ez nagyobb is, akkor is nehezen adja ez ki az egész különbséget, főleg 18-24-ben.
2 . Facebook rosszul tudja. Hiszen a Facebook azt tudja, amit mi adunk meg. Márpedig ha például egy 11 éves (!) Facebookozni szeretne, azt a Facebook nem engedi. De ha valaki nagyon akarja (és a szülei engedik, vagy nemtudnak róla), akkor könnyen lehet, hogy beírja azt, hogy pl, ő 20 éves. Így pedig torzulnak az adatok.
Előfordulhat persze, hogy valaki direkt máshova rakja magát, és az is, hogy miután 11 évesen beírta magát 17 évesnek, 3 év múlva nem változtatja meg, a Facbook őt így 20 évesnek fogja ismerni.
Vagyis nem kell lemondani a fiatalokról, plusz ezek alapján érdemes kicsit lazábban kezelni a demográfiai célzásokat is. 🙂
Bónusz: Infografika legóból 🙂