“Egyre több olyan eszközt használunk majd, melyben keveredik a valóság és a virtuális tér, akik kipróbálták a Pokémon Gót, vagy más hasonló játékot, azok előnyre tettek szert.” Ezt múlt héten a Kossuth Rádióban mondtam, amikor a Pokémon Góról “szakértettem. Azt is mondhatnám, hogy a Pokémon Go marketingeseknek és médiásoknak kötelező. Lássuk bővebben, hogy miért!
A barlangrajzok és a tábortűznél elhangzott mesék megjelenésével – vagyis az első média és a storytelling hajnalától fogva – mindig olyan eseményeket, helyzeteket, világokat teremtett az ember, amik nem voltak ott.
De a néhány vonallal ábrázolt bölény vágtája a rohanó pálcika emberek elől, a lángok közül felemelkedő sárkányok csak az első lépések voltak. A középkori festményekbe sem volt nehéz belelátni azt a mozgást és dinamizmust, ami túlmutatott a vászon síkján. A rádió és a tévé megjelenése tökéletesítette az élményt, a mobiltelefon a Pokemon Go-val pedig a következő lépés.
A lépés abba az irányba, amikor már nem csak a saját fantáziánkat tudjuk megjeleníteni, nem csak a saját képzeletünkben játszhatunk a való világ díszletei között, hanem a mások által kreált virtualitást is meg tudjuk élni.
A Pokemon Go tulajdonképpen nevezhető egy bugyuta (bugyuta, de élvezetes) játéknak, de az első olyan alkalmazás is egyben, ami nagy tömegek számára mutatja be a kiterjesztett valóságban rejlő lehetőségeket.
Hiába tűnik kezdetlegesnek a grafika, hiába egyszerű a játékmenet, mindez elég ahhoz, hogy milliók számára nyissa ki egy új világ kapuját a hálószobájukban. Pontosabban a szomszéd utcasarkon.
Aki még nem próbálta ki, ha másért nem is, ezért érdemes.
Ugyan kezdetleges, mert csak egy okostelefon kell hozzá, amit rádásul kényelmetlenül kell tartani a szemünk előtt. Egyszerű, hiszen csak sétálni kell és furcsa figurákat dobálni a virtuális labdákkal.
De ez csak az első lépés abba az irányba, amikor a mindennapi helyzeteinket komplex virtuális élményekkel egészíthetjük ki.
És mi az irány?
Olyan eszköz, amit könnyű használni. Egy szemüveg, egy kontaktlencse, egy implantátum. És olyan virtuális kiegészítők, amik hasznosak lehetnek mindennapi helyzetekben.
Jó példa erre a Microsoft Hololens, amelyik videótelefonálásra, tervezésre, játékra is mutatott jó példákat. Van akinek csábító, van akinek pedig ijesztőek az ilyen fejlesztések. Pedig ez csak az eleje a lehetőségeknek.
Érdemes megnézni a következő videót, ami egy érdekes, de talán félelmetes jövőt mutat be csupa olyan megoldással, aminek az alapjai már ott vannak a nagy cégek tesztlaborjaiban.
Érdekes a sztori, elgondolkodtató, ijesztő. De ha jól megnézitek az egyes elemeket, csupa olyan dolog van, amik már ma is léteznek.
Lojalitás pontok, helyérzékeny ajánlók, személyes reklámok, testreszabott élmény, mindez valami Hololens szerű eszközzel a felhasználó szemére vetítve. Kb. ilyen lesz a reklámokkal felturbózott Pokémion Go 100.0.
A Pokemon Go ma az első lépés, ahol nagy tömegek megtapasztalják a kiterjesztett valóság élményét.
Reméljük minél többen teszik ezt meg, hiszen ez még csak a kezdet. Egyre több olyan alkalmazás várható, ami hozzátesz a minden napi élményeinkhez, és amin keresztül összefonódik a valódi környezet és a virtuális világ.
Erre pedig fogyasztóként, fejlesztőként és marketingesként is érdemes felkészülni.