Több konferencián láttam mostanában esettanulmányokat, amik (még mindig) arról szóltak, hogy milyen eredményes a közösségi marketing, mert milyen sok lájkot gyűjtöttünk, megelőztük a konkurenciát, stb.
Sokat beszéltünk már a lájkgyűjtés témájáról, de úgy látszik, soha nem elég. Főleg, mivel nagyon sokat változott a Facebook.
Korábban két fő oka volt a rajongó gyűjtésnek:
1. ez egy jól látható szám, könnyű összehasonlítani másokkal
2. a rajongók megkapták a Facebook oldalak összes posztját, vagy legalább is jelentősen nagy részét.
Az első érv még most is megvan, de még mindig csak korlátozottan van értelme, hiszen tényleg összehasonlítható számról van szó, de itt nem egy üzleti teljesítményt hasonlítunk össze, hanem csak azt, hogy kinek sikerült legalább egyszer felkelteni az érdeklődést. Ez pedig nem üzleti eredmény.
A második érv teljesen megbukott időközben. Ma már jó, ha a rajongóink 2-5%-át elérjük az organikus posztokkal.
Ma gyakorlatilag két érv van a rajongó gyűjtés mellett.
Az egyiket már 2012-ben leírtam a A fizetős Facebook megérkezett című cikkemben, amit annak idején sokan szenzációhajhásznak vagy viccesnek mondtak, aztán tessék.
Szóval ebben azt írtam, hogy a Facebook oldal egy remarketing lista lett.
Vagyis ha jól gyűjtöttük össze a rajongókat, akkor jól tudunk nekik hirdetni, egyszerűen tudunk célozni. Ez egyre inkább így van.
A másik szempont pedig az elmúlt hetekben lett világos.
A Facebook ugyanis bejelentette, hogy a rajongóknak 4 hirdetést tudunk megjeleníteni a hírfolyamban, a nem rajongóknak pedig kettőt.
Azt lehetne még mondani, hogy a rajongóknak olcsóbban tudunk hirdetést futtatni, de megvizsgáltuk ezt több oldalunknál, és kiderült, hogy nem mindig igaz. Az esetek nagy részében tényleg így van, de nem mindig. Szóval ezt mindenki nézze meg saját magának.
Vagyis ha azt kérdezed, hogy ma miért érdemes rajongókat gyűjteni, akkor erre nagyon egyszerű a válasz: hatékonyabban tudod hirdetésekkel és hirdetéssel támogatott kommunikációval (szponzorált tartalommal) elérni azokat, akik belájkolják az oldalad.
Ez pedig elég komoly érv a rajongó gyűjtés mellett.
De még nagyobb óvatosságra int a rajongó gyűjtési módszerek szempontjából, hiszen itt már pénzre megy a dolog. Éppen ezért általában nem éri meg rövid távon sok rajongót gyűjteni csak azért, mert ez jól mutat. Később egy ilyen önfényező akció duplán sokba kerülhet. Akár annyira sokba, hogy a megtérülés is kérdéses lehet.
Megéri tehát rajongót gyűjteni, de mindenképpen csak célzottan, szem előtt tartva azt, hogy a rajongó gyűjtést a fizetett hirdetések fogják követni. Éppen ezért nem mindegy, kiket gyűjtünk be a Facebook oldalunkkal.
Te máshogy gondolod? Írd meg a véleményed a hozzászólások között!