“A Facebookon bárki tud kommunikálni.
Majd megcsinálja az egyik kolléga, amúgy is egész nap a lájkolgat.”
Ismerős a hozzáállás?
Elsőre nem tűnik óriási feladatnak a közösségi kommunikáció, de ha elkezdjük számolni az órákat, gyorsan pörögnek a számok.
Ezért is örültem Pécsi Feri egyik posztjának, amiben összegyűjtötte, mennyi munkát visz el a saját tartalommarketingje, aminek nagy része valamilyen közösségi felületen történik.
Régóta gondolkodtam én is, hogy kellene erről írni, most megkaptam az utolsó lökést, ezért kikerestem az egyik tréningből az idevágó részt, és kicsit lerövidítettem.
Tegyük föl, hogy valaki szeretné a vásárlóit és a potenciális ügyfeleit több csatornán utolérni.
Ezért ír egy blogot aminek a bejegyzéseit megosztja Facebookon, LinkedIn-en, Google pluszon, használja az Instagramot is, plusz egyszer-egyszer a YouTube-ra is készít videókat.
Ha berakjuk ezt egy heti naptárba, a következő képet kapjuk:
Természetesen a különböző felületeken más-más mennyiségbe kell gondolkodni cégenként, az összetétel pedig célcsoportonként és iparáganként is változik, de a táblázat jól mutatja, hogy már darabra is szép számú tartalomban kell gondolkodni.
Azonban a tartalom gyártáshoz hozzá tartozik a moderáció is, hiszen ha közösségben vagyunk jelen, ha közösséget építünk, akkor jó esetben kialakulnak beszélgetések is. Ezzel pedig foglalkozni kell. Ha más nem annyit, hogy ránézünk, és konstatáljuk, hogy ma nincs mit foglalkozni vele. De jobb esetben válaszolni kell a Facebook hozzászólásokra, a blog bejegyzéshez érkezett kommentekre, esetleg spambe kell rakni pár erőszakoskodót valamelyik felületen.
Ráadásul az egész mit sem ér egy kis tervezés, hirdetés, és statisztika nélkül. Az egyeztetésekről ne is beszéljünk!
A hirdetések alatt ebben az esetben egyébként csak egyszerű bejegyzés kiemelésekre gondoltam. Önálló hirdetési kampánnyal vagy egyéb promócióval ebben a példában – az egyszerűség miatt – nem számoltam.
Mindenesetre ha a bejegyzéseket, a moderációt és a menedzsmentet lefordítjuk órákra, akkor egy szép kis naptár áll össze:
Ha berakjuk az időket táblázatba, azt látjuk, hogy könnyen kijön heti szinten 30+ óra a közösségi menedzsmentre. Ez egy embert 3/4 részben kényelmesen lefoglal. (ok, ha valaki 70 órásra kalkulál egy hetet, akkor csak félig)
Persze lehet csökkenteni is.
Nem kell mindenkinek ilyen intenzív kommunikáció.
Ha “csak” blog, Facebook, LinkedIn és Google+ marad, már alig több, mint 10 órából megúszhatjuk hetente.
Természetesen meg kell fontolni, hogy melyik felületen milyen intenzív jelenlétben érdemes gondolkodni, hiszen ez komoly döntést jelent az erőforrásokra nézve is.
Ugyanakkor nem szabad bezárkózni egy felületbe.
Nem elég csak a Facebook, csak a blog, csak a YouTube.
Ugyanis minél több helyen, minél több alkalommal találkozik a céggel, a termékkel, a szolgáltatással a márkával a célcsoport, annál nagyobb esély van az eredmények növelésére. (megfelelő minőségű találkozások esetén, természetesen)
Azonban azt mindenki gondolja át, mibe kerül a jelenlét és a hatékonyság növelés, akár neki, akár egy ügynökségnek.
Persze vannak módszerek, amik segítenek abban, hogy csökkentsük az egyes feladatokhoz tartozó munkát. A hirdetésekhez kapcsolatos feladatok optimalizálásáról például szó lesz a Facebook hirdetések A-tól Z-ig online tréningben. Ha szeretnél jó tippeket, akkor szerintem mindenképpen csatlakozz ehhez a kampányhoz idejébe! 😉
Ti mennyi közösségi felületen vagytok jelen, és mennyi munka a több felület kezelése?