A Balck Milk Clothing egy olyan márka, ami gyakorlatilag a Facebooknak köszönheti a sikerét.
Ügyes kommunikációval hatalmas és eredményes (értsd: vásárlókat eredményező) Facebook oldalt építettek föl elkötelezett rajongókkal, ráadásul a többi közösségi média felületet is nagyon ügyesen használják.
Érdemes megnézni például a weboldalukat, ahol a termékek illusztrációjához használják a vevők saját fotóit is.
De néha az ügyes cégek is beleszaladnak hibákba.
Ez történt most is.
Május 4-én ugyanis a kikerült egy kép az elvárások vs. valóság mémre alapozva a Black Milk Clothing Facebook oldalára.
Ezután elszabadult a pokol.
Sokaknak nagyon tetszett, de rengetegen sértve érezték magukat, hiszen a fotó úgy is értelmezhető, hogy a bal oldali lány jobb és több, mint a jobb oldali.
Ez pedig még a cég saját elveivel, „parancsolataival” is ellentétes, amit a Facebook oldalán kiírt.
A rajongók felháborodását a Black Milk adminisztrátorai törléssel és kitiltással kezelték arra hivatkozva, hogy csak egy kisebbségről van szó, és a céljuk a pozitív közösségi érzés megteremtése.
De persze innen már nem volt megállás, egyre több olyan embert tiltottak, aki tulajdonképpen márka nagykövet volt, és olyanokat is, akik hűséges és visszatérő vásárlók voltak.
A dolog persze nem maradt a Facebook keretein belül, hiszen a kitiltott emberek egy idő után más felületeken, például a Twitteren panaszkodták ki magukat.
Az eset vége az, hogy a cég sűrű elnézést kért, és igyekszik mindent rendbe tenni.
A teljes sztorit itt olvashatjátok.
Két érdekes tanulság az eset kapcsán:
1. Néha nehéz megtalálni a határt. Ami elsőre ötletesnek és hatásosnak tűnnek, mint pl. a mémek, könnyen fordulhatnak át, de ezt nehéz sokszor előre látni. Volt hasonló egyébként nálunk is már. Pár éve a Túró Rudi futott bele egy negatív komment cunamiba egy infografikával.
2. A közösséget valóban támogathatja, ha töröljük az olyanokat, akik negatívan reagálnak. De fontos különbséget tenni az egyszeri trollok és a valódi vevők között.
Ráadásul a mennyiséget sem szabad figyelmen kívül hagyni.
A közösségi kommunikáció vékony jég, könnyen bele lehet szaladni egy hasonló ügybe. Ráadásul minél elkötelezettebbek a rajongók, annál nagyobb lesz a visszhang. Vagy megvédenek, vagy erősebben támadnak, ha erős a közösség.
De az ilyen esetek szerencsére ritkák, orvosolhatók, de persze érdemes őket inkább megelőzni ha lehet.
Ti mit tettetek volna a Black Milk adminisztrátorai helyében?