A Facebook a web láthatatlan gerince lett.
Ugyanezt szeretné most elérni a mobil alkalmazások területén.
Az F8 fejlesztői konferencián nagyon sok érdekes új, és sok továbbfejlesztett korábbi megoldást mutatott be a közösségi platform Mark Zuckerberggel az élen.
Az építs, növekedj, monetizálj tematikák köré szervezett esemény a fejlesztőknek szólt, de rajtuk keresztül mindannyiunk életére hatással lehet, hiszen új formában fogunk tudni kapcsolatba lépni az eszközeinkkel és egymással a fejlesztéseknek köszönhetően.
A cikkben címszavakban összegyűjtöttem a fontosabb újdonságokat, de a következő hetekben fogunk még az egyes témákról részletesebben beszélni.
Stabilitás
A Facebook fejlesztői felületei nem voltak túl megbízhatók (és akkor most finoman fogalmaztam), de ez nyilván tarthatatlan, ha valódi platformáá akar válni a rendszer.
Éppen ezért a gyorsaságot a stabilitásra cserélték, így próbálva erős bázist teremteni.
Persze az első helyre a felhasználókat kell rakni mindenkinek, ezért a Facebook két nagyon fontos dolgot jelentett be, amik a saját adataink feletti kontrollban segítenek.
Facebook Login erősebb kontrollal
Amikor egy alkalmazásba bejelentkezünk, mostantól pontosabban és egyszerűbben szabályozhatjuk, hogy milyen adatokat adunk át a fejlesztőnek. Nagyon hasznos, hiszen így az embereknek nagyobb bizalma lehet az egyes alkalmazásokhoz.
Hiszen eddig sokan azért nem engedélyeztek alkalmazásokat, nehogy illetéktelen kezekbe kerüljenek az adataik. A saját adataink védelme így egyszerűsödik
Névtelen Facebook alkalmazás használat (Anonymus login)
Ha valaki nem meri, vagy nem akarja az adatait átadni egy alkalmazásnak, rendelkezésére fog állni egy anonymus login gomb, ami azt jelenti, hogy az alkalmazás fejlesztő nem kapja meg a felhasználó adatait.
Könnyebben és bátrabban lehet így kipróbálni ismeretlen alkalmazásokat, majd ha tetszik, egy gombnyomással valódi Facebook loginra upgradelhetünk.
Ráadásul ha egy alkalmazást elkezdtünk használni a névtelen bejelentkezéssel, ez a beállítás a többi eszközünkön is így marad.
Ez persze azt is jelenti, hogy a Facebook tudni fogja, hogy mi melyik alkalmazást használjuk, tehát nem árt odafigyelni. Viszont így nem fogunk tudni megosztani az alkalmazáson belülről, és persze az alkalmazás sem fog tudni a nevünkben posztolni.
(Csak, hogy egyértelmű legyen, az anonymus login NEM jelenti azt, hogy ezentúl név nélkül tudunk Facebookozni.)
Parse: egy eszköz minden platformhoz
A Facebook célja, hogy leegyszerűsítse a felhasználók és a fejlesztők életét is.
A saját alkalmazás fejlesztő felülete a Parse ebben segít, hiszen az itt fejlesztett alkalmazásokat az ígéretek szerint könnyen lehet sok platformon publikálni, ami a fejlesztőnek idő és költség megtakarítást jelenthet, a felhasználónak pedig könnyebb váltást a különböző platformok között.
App linkek: egységes link a mobil világnak
A weben (asztali környezetben) egyszerű dolgunk van, hiszen ha megtetszik egy weboldal, egy esemény, egy zene, egy film, csak kimásoljuk a linket, és ha megosztottuk, azt mindenki egyszerűen meg fogja tudni nézni a böngészőjében.
A mobil alkalmazásoknál nem ilyen egyszerű a helyzet, hiszen ha a mobil e-mail kliensben rákattintok például egy pdf linkjére, akkor a webes felület jön be általában még akkor is, ha van a mobilomon pdf kezelő megoldás.
Az App Links ezen segít. A mobil alkalmazások mélylinkeket kapnak, ami azt jelenti, hogy ha van egy adott fájltípus vagy adattípus kezeléséhez alkalmazás telepítve a mobilunkra, akkor azt egy másik alkalmazásból közvetlenül is meg tudjuk nyitni.
A Facebook új, nyíltforráskódú megoldása a felhasználók életét akarja drasztikusan egyszerűsíteni.
De vannak az App Links mellett más újdonságok, amik a felhasználóknak egyszerű és transzparens használatot jelentenek, a mobil fejlesztőknek viszont újabb felhasználókat hozhatnak.
Message Dialog: a mobil alkalmazásokba épített Message gomb segítségével ezentúl a Facebook messengerbe tudjuk közveltenül megosztani az ismerőseinkkel a mobil alkalmazás egyes elemeit
Mobil Like gomb: a webes like gombhoz hasonlóan a mobil alkalmazások elemeit is fogjuk tudni lájkolni. Így az ismerőseinkhez tudjuk eljuttatni az adott oldalt vagy alkalmazást egyszerűen.
Mobilra küldés: ha egy weboldalon találkozunk egy mobil alkalmazással, mostantól nem kell az app store-okban kutatni, majd telepíteni. Azonnal a mobilunk felületére tudjuk küldeni a webes környezetben található alkalmazást. Szuper megoldás, a felhasználók és a fejlesztők is szeretni fogják. 🙂
Facebook mobil hirdetési hálózat
A Facebook bejelentette a régen várt mobil hirdetési hálózatát az Audience Network-öt.
Ennek lényege, hogy (egyelőre) a mobil alkalmazásainkat másik mobil alkalmazásban is tudjuk hirdetni, de a hirdetésekhez a Facebook kifinomult célzási technikáit fogjuk tudni használni.
A fejlesztők a mobil alkalmazásaikba a Facebook mobil hirdetési felületeit tudják beépíteni, a hirdetők pedig hamarosan nem csak a hírfolyamokban és a jobb oldali felületen tudnak hirdetést megjeleníteni, hanem független fejlesztők alkalmazásaiban is.
Ez olyan, mint a weboldalaknál a Google AdSense – AdWords páros, vagy olyan, mint sok más mobil hirdetési hálózat.
Az ereje a Facebook által birtokolt hatalmas felhasználói adatbázisban lehet.
A Facebook egy korszakváltás közben van.
1,3 milliárd felhasználó (közülük 1 milliárd mobil felhasználó), nönvekedő hirdetési bevételek, nagy aktivitási arány, hatalmas személyes adatbázis.
Ezekre az alapokra építkezve már nem a tagság növelése az elsődleges cél, hanem a teljes online gerinchálózat kialakítása.
Bár a Facebook továbbra is arra törekszik, hogy a felhasználói élmény a rendszeren belül javuljon, de sokkal fontosabb cél neki az, hogy a rendszeren kívül, és elsősorban mobilon minél jobban ott legyen a felhasználók mozdulatainak a háttéreben.
Nem kell naponta belépnünk a Facebookba most már, elég, ha a Facebook loginnal használunk mobil alkalmazásokat, és a mobilos mélylinkek segítségével navigálunk a telefonunkon található különböző appok között.
Nem kell a hírfolyamban hirdetésre kattintanunk, hiszen a Facebook hirdetései ezentúl a mobil telefonunkon is utol fognak minket érni.
Értékes, bevételt generáló felhasználók leszünk a Facebooknak és a mobil alkalmazás fejlesztőknek egyaránt.
A Facebook korszakváltást él meg. A terjeszkedése nem állt meg, de a terjeszkedés módja megváltozott.
A saját céljait tekintve ebben nincs semmi meglepő, az, hogy nekünk felhasználóknak jó-e már a jövő kérdése.
Te mit gondolsz róla?