A Facebook folyamatosan kutatja a hírfolyammal kapcsolatos visszajelzéseket, és ennek alapján finomítja az algoritmust.
Most olyan változásokat jelentett be, amiknek a célja az, hogy a spam posztok helyett jobb, minőségibb tartalom jelenjen meg a felhasználóknak.
Röviden összefoglalva:
- A Facebook megpróbálja visszaszorítani azokat a spam jellegű tartalmakat, amik erőszakos kommunikációval és trükkökkel próbálnak nagyobb terjedést elérni, vagy forgalmat vinni a hirdetésekből élő, jellemzően lopott tartalmakat használó viccportálokra.
- Ez elvileg a „normálisan” kommunikáló Facebook oldalaknak jó lehet, hiszen a lájk vadász, erőszakosan kommunikáló tartalom nem viszi el a helyet a hírfolyamban.
Alapvetően három területre fókuszál a mostani optimalizálás:
Like vadászat
Azok a posztok, amik túl erőszakosan kérik az embereket arra, hogy lájkoljanak, osszanak meg, vagy szóljanak hozzá, a kutatások szerint zavaróak, ezért a Facebook vadászni fog ezekre.
Mondjuk furcsa a megfogalmazás az eredeti cikkben, mert azt mondja, hogy azokról a posztokról van szó, amik határozottan kérik az olvasókat a megosztásra, lájkolásra, hozzászólásra azért, hogy több embert érjenek el, mint normálisan…
Kérdezem: nem ez a célunk, hogy több embert érjünk el???
Másik kérdés: mi van így a tavaly óta szabályosan is használható lájk vagy komment alapú nyereményjátékokkal, amiknél aztán főleg határozottan kérjük az embereket?
Mindegy, ez van most a célkeresztben, bár a Facebook azt mondja, hogy ez nem érinti azokat az oldalakat, akik hitelesen ösztönzik az a rajongókat a párbeszéd kialakítására.
Hogy hol a határ a hiteles ösztönzés és a határozott lájk kérés között, nehéz meghatározni, egyedül talány a „gyakori” szó ad némi eligazítást, vagyis azt, hogy ne kérjük túl gyakran az embereket az interakcióra.
Kíváncsi leszek a megvalósításra.
Folyamatosan keringő tartalmak
Az emberek és az oldalak gyakran osztanak meg újra remek tartalmakat, amik egy idő után már zavaróak a felhasználóknak, ezért a Facebook háttérbe szorítja az olyan oldalakat, amik túl sok újrafelhasznált tartalmat kommunikálnak.
Spam jellegű linkek
Olyan linkek ellen akar fellépni a Facebook, amik azokra a portálokra akarják vinni az embereket, ahol csak reklámok, vagy az előbb említett folyamatosan keringő tartalmak vannak sok reklám társaságában.
A Facebook módszere a spam jellegű linkek meghatározására az, hogy figyeli, hogy az eredeti, Facebookon posztot mennyien lájkolják, vagy osztják meg miután visszatértek a Facebookra a weboldalról, ahova a poszt vitte őket.
Vagyis itt nem segítenek a weboldalakon elhelyezett lájk kapuk, amiket nagyon sokan kifejezetten gyűlölnek.
Mit jelent ez az oldalainknak?
A Facebooknak az a célja ezekkel a változtatásokkal, hogy azokat az oldalakat szorítsa háttérben, akik trükkökkel próbálnak terjeszteni tartalmat és elérni sok embert. Nyilván mindenki találkozott már ilyen oldalakkal, és tudja, hogy egész iparág épült ki az egymástól „kölcsönvett” képek és videók köré hirdetés erdőt telepítő koncepcióra.
A Facebook szerint, illetve a kutatások szerint úgy tűnik, hogy ez rossza a felhasználóknak, a Facebook pedig tesz az ilyenek ellen annak érdekében, hogy az ilyen spam jellegű tartalmak ne szorítsák ki az ismerősök posztjait és a normálisan kommunikáló oldalak posztjait.
Az, hogy ez a lépés kinek jó, vagy kinek nem, az nyilván attól függ, hogy ki üzemeltet ilyen üzleti modellben működő portálokat.
Mindenesetre azért bízzunk benne, hogy a spam portálok és tartalmak ellen hozott intézkedések ne vigyék magukkal a normális weboldalak és Facebook oldalak kommunikációját.
Ti mit szóltok ezekhez a változásokhoz?