Bevallom, a 15 másodperces Instagram videókat egyre jobban szeretem. Ehhez biztos hozzájárultak a Jobs filmhez készült reklámok is, de láttam szép példákat privát vonalon és üzleti oldalról is. Az pedig különösen hasznos, hogy a weboldalunkra is egyszerűen beilleszthetjük őket.
Viszont ha láttál már Instagramos videókat, azt is tudhatod, hogy mik a legfőbb gondok ezekkel:
- rossz a hang, belehallatszik a töredezett háttérzaj, esetleg az erős szélzúgás, ráadásul ha több vágás van benne, ugrál és töredezett
- ha a sorrend nem felel meg, akkor gond lehet
- ha időben széthúzódik a videó, elszállhat a folyamat
Egy privát videónál ez annyira nem gond, de ha egy étterem akar menüsort bemutatni, vagy esetleg autót akar egy cég így értékesíteni, esetleg egy esemény promóciónál használjuk ezt a videót, akkor rögtön nem mindegy, milyen lesz a végeredmény.
Engem a felsoroltak közül egyébként a legjobban a hang zavart. Kísérleteztem több primitív dologgal (például azzal, hogy befogtam kézzel a mikrofont a felvétel közben), amíg fel nem fedeztem egy új gombot az app felületében, ami ugyanúgy a telefon galériájába vitt, mint a fényképek esetében.
Vagyis most már előre elkészített másik videót is fel tudunk tölteni, ami pedig egy nagyon hasznos funkció.
Milyen előre szerkesztett videókat használjunk Instagramban?
Az egyik legnyilvánvalóbb dolog, ha a cégnek van amúgy is videós anyaga (reklám film, rövid YouTube film, stb.), akkor ezt ügyesen meg kell csak vágni, és feltölteni az Instagramra is.
De ha nincs?
Ha nincs pénzünk/időnk/energiánk videókat gyártani ide (is)?
Hogyan tudunk jól kinéző, professzionális hatású videókat készíteni egyszerűen és gyorsan, csak mobillal?
A hétvégén erre kerestem választ, és pár kísérletezgetés után arra jutottam, hogy néhány perc munkával szépen vágott, jó zenével összeállított videót lehet készíteni úgy, hogy csak mobiltelefont használunk.
Bár egy ilyen videó elkészítése hosszabb idő, mintha simán, csak Instagramban, vagy Vine-ban játszottunk volna, de még mindig beleférhet 5-10 percbe az utómunka, ami egy céges filmnél nem túl nagy energia.
10 tipp Instagram videó készítéshez
- Legyen a fejedben egy elképzelés, hogy mit, milyen sorrendben, és milyen céllal akarsz bemutatni!
- Ne felejtsd el, hogy a végeredménynél csak a középső négyzet fog megjelenni! Ennek megfelelően kell komponálni a képet.
- Ha több vágásból fog állni a 15 másodperces filmed, akkor ezeket a részleteket vedd fel külön a telefonod kamerájával, de egyik se legyen hosszabb 5-10 másodpercnél. Így fogsz tudni gyorsan vágni később.
- Nyugodtan készíts egy látványelemről 2-3 darab, néhány másodperces filmet! Majd a vágás során ki tudod választani a legjobbat.
- Jó ha van egy nyitó főcím és egy vége főcím, ami az eseményedet, a termékedet vagy éppen a cégedet reklámozza. Ezeket készítsd el előre Photosopba, de persze lehet kreatív és stílusos is, pl. felfirkálhatod a falra, vagy lefotózhatod a weboldaladat a számítógép képernyőn is. Ha sok videót csinálsz, akkor természetesen igyekezz ugyanolyan stíluselemeket és arculatot használni.
- Eseménynél, vagy terméknél a főcím lehet egy helyszínen készített fotó is (csomagolás, vagy plakát). Ezt ne feledd el lefotózni!
- Használj olyan aláfestő zenét, ami illeszkedik a témához! Szerencsés, ha ez is ugyanolyan, vagy legalább is ugyanolyan stílusú, hiszen a zene is lehet az arculatod része!
- Az aláfestő zenével utólag teljesen felülírhatod a környezeti zajokat, de ha segít a hangulaton, mixelheted úgy, hogy az aláfestő zene mellett az eredeti hangok is megmaradnak.
- Az aláfestő zene esetén szerencsés, ha az eleje és a vége nem véletlenszerű. Vagyis a videó elején például ússzon be, a végén pedig némuljon el. Persze ez a zenétől is függ, de a lényeg, hogy itt is hasznos a koncepció.
- Az aláfestő zene illetve hang lehet olyan is, ami az eseményen készült, vagy a termék saját hangja. Ilyenkor készíts egy minimum 15 másodperces videót, vagy külön hangfelvételt, amit majd be tudsz vágni! Az eredmény a folyamatos, ugrálás mentes, de eredeti hang lesz a szerkesztett videó alatt.
- Egyszer kísérletezd ki a megfelelő mobil alkalmazásokat, aztán használd őket gyorsan és következetesen! Az első videó vágása, amit elkészítettem kb. 30 percig tartott, de ebben alkalmazás letöltés, zenekeresés és képkeresés is volt. A második videónál a vágás 5 perc volt kb.
Ha ezekre odafigyelsz, sokkal kellemesebbé tudod tenni az eredményt.
Mutatok néhány példát.
Instagram videó minták
Ez a videó Székesfehérváron készült, ahol több falon alkalmaztak fényfestést. Az egyes falakon más-más jelenetek láthatók, amik összeállva egy sztorit meséltek el.
A videó olyan, mint az összes többi Instagram videó: a hang ugrál, néha a zene érvényesül, néha a tömeg, ráadásul a sorrendet a helyi lehetőségek határozták meg, így nem adja vissza ez eredeti logikát. Nehéz volt felvenni, mert a tömegben korlátozottan tudtam mozogni, és nem tudtam odamenni arra a helyre, ami a legjobb képet adta.
iPhone alkalmazás amivel készült: Instagram
Az előző esemény videója utólag vágva.
Apró de szerintem lényeges különbségek: van főcím, a sorrend a valóságnak megfelelő, a zene pedig egységes, nincs zavaró tömeghang. Ráadásul a videó részek között finom átmenet is van.
iPhone alkalmazások amivel készült: Kamera, iMovie, Splice, Instagram
Ez a videó egy kis családi grillezés során készült, abszolút csak kísérletezgetési céllal.
Itt a hangsávok keverednek, a háttérzene mellett az eredeti hangok is hallatszanak.
Könnyebb volt így összerakni utólag több vágásból, hogy az eleje és a vége között kb. 1 óra telt el.
Plusz tudtam javítani azt a hibát is, hogy az egyik részlet felvétele során a telefonnal nem fekvő filmet készítettem.
iPhone alkalmazások amivel készült: Kamera, Splice, Instagram
Nem mondom, hogy ezek a videók profik, de szerintem jól megmutatják azt, hogy egyszerű módszerekkel is lehet sokat javítani a minőségén.
Ha esemény marketingjével foglalkozol, esetleg egy helyszínt akarsz eladni, vagy éttermed van, akkor hasonló videókat könnyen tudsz készíteni, de nyilván számos más helyen is van értelme a 15 másodperces reklámoknak.
Mikor vágjunk utólag?
Annak ellenére, hogy a lehetőség adott, nem kell minden áron használni.
Ha tudjuk, hogy amit felveszünk, az időben lineáris, gyakran ismétlődik, vagy könnyen megismételhető, és a külső hang is hozzáad az élményhez (de legalább is nem ront), egyszerűen tudunk főcímet készíteni, vagy nem gond a főcím hiánya, akkor ne szórakozzunk utómunkával! Nem biztos, hogy megéri.
Például itt, ahol egy új Facebook funkciót mutattam meg rövid videóban, kár lett volna utána vágni, ráadásul itt több vágás van, ami az Instagram videókészítő megoldásával egyszerűen és gyorsan kivitelezhető.
Mondjuk egy rövid magyarázatot itt sem ártana alá rakni, és a főcím sem ártana, de ez lehet egy kompromisszum.
Ha a gyorsaság a fontos, és minden másodperc fontos, akkor se szórakozgassunk az utólagos vágással, rakjuk fel rögtön Instagramra a gyorsan elkészített videót!
Ha viszont fontos az arculat, fontos a hang, nagy időtartamot kell átfogni, vagy esetleg a sorrendiség problémás, akkor alkalmazzunk utólag vágott videókat!
Ezek lehetnek olyanok, amiket egy profi csapat készített, vagy akár olyan videók is, amiket a mobilunkkal pár egyszerű alkalmazás segítségével javítottunk fel.
A pár perces utómunka az élményen és az érthetőségen is sokat javíthat, ez pedig nagyban hozzájárulhat az üzleti eredményeinkhez!
Te készítettél már Instagramos videót üzleti célból?
Oszd meg velünk bátran a kommentek között!