Sokszor úgy tűnik, az emberek utálják a hirdetéseket, sőt az egész marketinget.
Olyan, mintha a jó bornak nem kell cégér korában élnénk, pedig a jól hangzó szólás talán sosem volt igaz.
De mégis, a tévét elkapcsoljuk, ha reklámblokk jön, néhányan hirdetés blokkolókat használnak online, a szórólapok a kukában végzik.
Többször tettek már fel nekem úgy kérdéseket a hirdetésekkel és a reklámokkal kapcsolatban, mintha én lennék egyedül felelős az összes marketinges bűnért.
A marketing manipuláció, ártóan akarnak befolyásolni a hirdetések, zavaróak a reklámok… és ezek csak a legfinomabbak, amiket néha hallok.
De tényleg ennyire rossz a reklám?
A rossz reklám igen.
Amikor vacsoránál a tévében szembe jön a hüvelygomba az igen, az rossz.
De ha a valakinek éppen ez a problémája, és a Google-ben keresve talál ilyen hirdetést?
Vagy ha valakit érdekel a legózás, és meglát egy legó akciót a Facebook hírfolyamban?
Esetleg ha valaki szeret színházba járni, és kap egy olyan hírlevelet, ami új előadásokat javasol neki?
Biztos rossz ez?
Nem ez nem rossz. Ez kifejezetten jó, mert segít.
Ha személyreszabott, ha Neked szól, ha SEGÍT dönteni, ha információt, ne adj isten élményt ad, az nem rossz Neked.
Ha ezen felül ráadásul a hirdető cégnek is megéri, mert megveszed a legót, elmész színházba, akkor mindenkinek jó.
Ezek azért nem rosszak, mert jól célozták őket, mert jól szólítanak meg téged (és mert eredményt hoznak a hirdetőnek).
A rossz hirdetés, a rossz marketing, ami manipulál, átver, megtéveszt, tolakodik, az rossz.
Az rossz mindenkinek. Annak aki találkozik vele, és annak is aki használja (bár lehet, hogy neki csak hosszú távon rossz).
De gondolj bele, mennyi minden nem lenne az életedben, ha nem lenne (jó) reklám és (jó) marketing?
Melyik ruhád, telefonod nem lenne tiéd amit szeretsz?
Melyik mozifilmet, tévéfilmet, könyvet, színházi előadást kellett volna kihagynod, ha nem lenne reklám és marketing?
Ha legközelebb úgy érzed, hogy a reklám dühít gondold ezt végig, és próbálj meg különbséget tenni a rossz reklám és a jó között!
Bár könnyen előfordul, hogy a jó reklámot, a jól használt marketinget észre sem veszed, csupán azt, hogy rákattintottál valahol valamire, és már mosolyogva pötyögöd a bankkártya adataidat, mert egy régen várt könyv, koncert, vagy utazás vár az elküld gomb megnyomása után…
(Ha pedig hirdetsz, törekedj arra, hogy ezt a pozitív érzést éljék át azok, akiknek megjelenik a célcsoportod!)