Egy szemkamerás vizsgálatot készített a Mashable, aminek az volt a célja, hogy összehasonlítsa a régi Facebook profil oldalakat a Timeline oldalakkal.
Nagyon érdekes a cikk, de szerintem több gyakorlati haszna van, ha a vizsgálatból elsősorban a Timeline-ra fokuszálunk, hiszen már csak ez az, amit használhatunk.
Éppen ezért az eredeti cikkből én most csak arra fokuszálok, hogy a Timeline-on melyik felületek és milyen elemek hogyan befolyásolják a figyelmet. Jó pár érdekességet találtam.
1. Borító kép mindenek felett
A borító képet mindenki látja, nincs ebben semmi meglepő.
Nagy, sok helyet foglal. Kikerülhetetlen.
Azonban nem mindegy, hogy mennyi időt töltenek itt el az emberek és mennyire vonja magára a tekintetet.
A The Muppets és a Good Morning America oldalak esetében például a borító képe nagyon sok figyelmet követel, míg a Pepsi oldalán alig.
Az ok nagyon egyszerű: a Pepsi borító képén nincsenek arcok, míg a The Muppets és a Good Morning America csak úgy hemzseg az arcoktól.
A hőtérképből kiderül ennek a hatása: a látogatók imádják nézni az arcokat.
2. Figyelem sorrend
A sorrend a mintában szereplő összes vizsgálat esetében a következő volt:
- borító kép
- alkalmazás dobozok
- idővonal navigáció
- logó
Legalább is azokból az elemekből, amit közvetlenül tudunk befolyásolni.
Néha a második helyre került a felső Facebook kék sáv, néha bekerült a 3-4 helyre a hirdetés.
3. A logónak kisebb a szerepe
A logót kevesebben nézték meg mindegyik esetben, mint a borító képet és az alkalmazás dobozok sávját.
Ugyanakkor egy másik kutatásból kiderült, ha a borító kép és a logó úgy van kialakítva, hogy összefüggés legyen a kettő között, akkor a logóra több figyelem irányul.
4. A felülrögzített poszt túl van értékelve?
A vizsgálatok szerint még a jobb oldali idővonal navigációt is előbb és többen nézték meg, mint a Timeline valódi tartalmi részét.
A felülrögzített posztot jelölő szalag nem annyira jelentős, hogy magára vonja a figyelmet, sokkal fontosabb a poszt tartalma. Bár a bal oldali hasábot többen nézik meg, de nem lényegesen többen. Főleg, ha a jobb oldalon az ismerősökhöz kapcsolódó információ van.
5. Arc a logóban
Ha a logó nagyobb figyelmet kapott, mert például arc volt benne, akkor többen nézték meg a névjegyet is, ami alatta van.
6. Szövegek a borító képben
A borító képen a szövegek is jól működnek, de sajnos ezek használhatósága a Facebook oldal szabályok miatt nagyon korlátozott.
Mit tegyünk?
Engem elsősorban ezek a dolgok gondolkodtattak el, és annak ellenére, hogy nem vagyok a szemkamerás vizsgálatok legnagyobb szakértője, a következő tanulságokat vontam le magamnak:
- Használj arcokat a borírókép-logó-alkalmazás doboz háromszögben.
Az arcot oda rakd amire, vagy aminek a környezetére nagyobb figyelmet szeretnél irányítani. - Ha fontosnak tartod, hogy a névjegy vagy az alkalmazás doboz nagy figyelmet kapjon, igyekezz minél semlegesebb borítóképet alkalmazni.
- Gondol meg, hogy az idővonalon milyen elemeket és milyen tartalmakat használsz.
Az ismerős bejegyzések, az oldal lájkok és a felül rögzített poszt megjelenését Te tudod befolyásolni, Neked kell eldönteni, melyik hasznos és melyik nem.
A legfontosabb pedig, hogy a Timeline optimalizálásánál két dolgot mindenképpen vegyél figyelembe:
1. A felhasználók nagyon kevés időt töltenek el a Facebook oldalakon.
Éppen ezért nagyon fontos, hogy az oldal kommunikációja folyamatosan jó legyen, hiszen ez fogja biztosítani számodra a tartós láthatóságot.
2. Mivel már nincs alapértelmezett érkező oldal funkció, ezért a Timeline elemek fogják befolyásolni azt, hogy mit tesznek a látogatók az oldaladon. Az, hogy lájkolnak-e vagy elmennek-e regisztrálni valamelyik alkalmazásodba, az többek között a fent bemutatott elemeken múlik.
Ezért fontos, hogy okosan alakítsd ki a Timeline elemeid megjelenését, és hogy ne csak egyes elemekben, hanem az elemek összefüggésében is gondolkodj.
Neked milyen javaslataid vannak a Timeline kialakításával kapcsolatban
Van valami, ami nagyon bejött? Vagy van olyan, amivel nem értesz egyet?
Írd le a kommentek között!
Ha pedig hasznosnak találtad a cikket, nyomj egy lájkot és egy pluszegyet!