Eddig a legtöbb cég csak az idejével fizetett a Facebooknak, hiszen – itthon legalább is – nagyon sokan nem voltak hajlandók pénzt is áldozni hirdetésekre.
Ennek vége.
A Facebook ingyenes és az is marad szlogen ugyan továbbra is igaz marad, de csak a magánszemélyeknek. A cégek számára ugyanis véget ért a beetetés.
Nincs több ingyen ebéd
Ez a következménye annak, hogy egyre több ember használja a Facebookot és annak is, hogy a Facebook készül a tőzsdére.
Jelenleg ugyanis a nagy online cégek közül a Facebooknak a legkisebb az egy felhasználóra eső bevétele.
A február 29-ei bevezetésnek hála nem sokáig lesz ez így.
A bejelentett újdonságok ugyanis mind egy irányba mutatnak: a cégeket a fizetős megjelenés irányába tolja a Facebook.
Amik eddig ingyenes megoldások voltak, és sokban támogatták a rajongó tábor építést, megszűntek. Amik pedig alap megoldások voltak egyre kevésbé támogatják az „ingyenélő” cégek kommunikációját.
Néhány érdekesség:
Megszűnt az alapértelmezett érkező oldal. Ennek okos használata eddig akár 38%-kal több látogatót ösztönzött a kapcsolódásra azok közül, akik „organikusan” (vagyis nem a reklámoknak köszönhetően) érkeztek az oldalra.
A like kapu jellegű megoldás működni fog továbbra is, de alkalmazásra már nem tudod vinni a maguktól betoppanó rajongókat.
Alkalmazásra csak hirdetéssel vagy alkalmazásban futtatott kampánnyal tudod vinni az újakat.
Exkluzív, csak rajongók számára elérhető tartalom vagy ajánlat tehát továbbra is lehet lájkolásra ösztönző érv, csak ezt nehezebb lesz egy kicsit prezentálni.
Az oldalak üzenetei heti szinten csak 16%-át érik el a rajongóknak átlagban.
Ezt most a Facebook is elismerte a marketing konferenciáján. Van (fizetős) ajánlata is arra természetesen, hogyan érjünk el többet a saját rajongóink közül.
A borító kép a Timeline-on nagyon nagy és látványos, azonban nem tartalmazhat olyan elemet, ami például lájkolásra bíztat, vagy egyéb üzleti akció van benne.
A Facebook hirdetésekben megjelenő szöveg 135-ről 90 karakterre csökkent, az oldalon megjelenő hirdetések száma pedig nőtt.
Fizetős újdonságok:
A Facebook bevezette a Reach generator megoldásokat, az új prémium hirdetéseket és az Offerst.
A Reach generator garantálja, hogy az oldalak gazdái el tudják érni a rajongók 50%-át heti szinten (16% helyett).
Ez azonban csak „bizonyos oldalak esetén, bizonyos feltételek mellett” lesz elérhető.
A prémium hirdetések segítségével pedig nagyobb felületen, jobb megoldásokkal fogsz tudni megjelenni a Facebookon belül, ráadásul most először már mobilon is.
Ez azonban csak megfelelő (megfelelően nagy) hirdetési büdzsé esetén áll rendelkezésedre.
A rajongók elérésében a Facebook Offers is segíteni fog, ennek segítségével a rajongók hírfolyamában fogsz tudni hirdetést megjeleníteni.
Bár egyes híresztelések szerint ez ingyenes lesz, a egyelőre csak azoknál az oldalaknál, amelyek kezelői Facebook ügyfélmenedzserrel rendelkeznek. Ügyfélmenedzser pedig csak nagyobb költés esetén jár. Később talán szélesebb körben is elérhető lesz.
Új szelek fújnak
Ingyenes Facebook használat = kisebb megjelenés
Fizetős megoldások = több elérés
A Facebook egyértelműen abba az irányba viszi az oldal gazdákat, hogy fizessenek.
Nincs ezzel alapvetően semmi gond, hiszen a szerverek, a fejlesztők nincsenek ingyen.
Inkább csak a szemlélet az, amit meg kell változtatnunk (magunkban is).
Az ingyenes disztribúciós csatorna helyett talán úgy kell gondolni a saját Facebook oldalainkra, mint egy ügyesen előszűrt potenciális ügyfél adatbázisra, akiket mi válogattunk ki, akiket érdemes megszólítanunk.
És akiknek az elérése bizony mostantól nagyrészt pénzbe kerül.
Olyan, min a Google-nél a kulcsszóválasztó eszköz, az AdWords remarketing lista és az AdPlanner.
Tudunk velük érdeklődőket gyűjteni, vagy célcsoportot kutatni ingyen, de ahhoz, hogy ezeket az embereket elérjük, már fizetni kell.
Egy dolog biztos: felértékelődik, ha a Facebook rajongóinkat más csatornán is magunkhoz tudjuk kötni. Az e-mail marketing még fontosabb lesz.
Abban pedig reménykedhetünk, hogy nem csak a bevételben fog felnőni a Facebook a Google-höz, hanem ügyfélszolgálatban is példát vesz róla.
Az ilyen sok fizetős megoldáshoz bizony elkélnek a tisztességes támogatási megoldások, a helyi irodák, a korrekt ügyfél kezelés és tájékoztatás.
Ez tehát a Facebook új világa.
Ti mit gondoltok róla?
Ha tetszett a cikk, nyomjatok egy lájkot és egy pluszegyet, de ha megosszátok ismerőseitekkel, azt is megköszönöm.