Egy új elemzés megvizsgálta 3637 márka Instagram posztjainak aktivitási arányát (tudom rossz szó az engagement rate-re, ha van jobb ötleted írd meg) 2019-ben, és csökkenést tapasztalt. Összesen 1430995 bejegyzés adatait vizsgálták meg és 18%-os csökkenést tapasztaltak 2019 első 6 hónapjában.
A kutatásban nem csak a márkák profiljait vizsgálták. 150 divat influencer profilját külön elemezték. Náluk a februári csúcs és a júniusi mélypont között 44%-os volt az átlagos engagement rate csökkenés.
A TrustInsights elemzése szerint tehát nem csak a márkákat érinti az aktivitás csökkenés hanem a privát profilokat is, ugyanakkor a sztorikat nem vizsgálták.
Mit jelent ez?
Az Instagram nem jelentett be semmi olyan változást hivatalosan, ami ezt indokolhatta volna. Nem volt arról szó, hogy milyen irányba tekergetik a képfolyam (feed) algoritmust. De nyilván ezt megteszik folyamatosan.
A változás egyik oka valószínűleg ez. De vélhetőleg van természetes oka is a jelenségnek. Ahogy egyre többen használják az Instagramot, egyre több profilt követnek, egyre több kapcsolat alakul ki. Az egyes posztok pedig folyamatosan kevesebb fókuszt kapnak. Valószínűleg változik a felhasználók attitűdje is, idővel csökken az aktivitási kedv, és természetszerűleg kevesebbet lájkolnak, mint az elején.
Ráadásul az egész egy ördögi kör. Hiszen a csökkenést látva az várható, hogy még többen fogják hirdetni a posztjaikat Instagramon, a cég még több helyet fog csinálni a hirdetéseknek, még kevesebb hely marad az organikus posztoknak, tovább csökken az elérés és az aktivitás.
Hamarosan eljöhet az Instagram „Facebook pillanata”. A természetes folyamatok és az algoritmus változások elérhetik azt a kritikus szintet, amit a Facebookon 2013 tavaszán tapasztaltunk, és amikor elérkezik az Instagramra is a fizetős korszak szinte mindenki számára.
Mit tehetünk?
- Jobb organikus posztokra van szükség, mert hamarosan itt is erősebb lesz az olló, az algoritmus sokkal jobban fogja díjazni a valódi, jó minőségű posztokat, a közepeseket pedig büntetni fogja.
- Kellenek hirdetések Instagramon is. Ezzel jobb megbarátkozni. (Ehhez jó segítség nyári akciónk.)
- Ki kell használnunk a platformok minden rejtett lehetőségeit, például a sztorikat, amikben még rengeteg potenciál van.
Ti hogy látjátok, mit tapasztaltok? Nálatok is csökkent az aktivitás?